Gå til innhold

Kan jeg kreve høyere lønn? (utelivsbransjen)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke jobbet så lenge der jeg jobber nå, men jeg har lurt litt på i det siste om jeg har rett på litt høyere lønn.
Nå jobber jeg som bartender og har en timelønn på 160kr i timen. Ikke noe tillegg eller lignende, og hadde faktisk tidligere 180 kr i min tidligere jobb. Jeg kom over en artikkel fra 2017 om at det var innført minstelønn i reiseliv- og utelivsbransjen, og etter å ha snoket litt - fant jeg riksavtalen. 
https://www.fellesforbundet.no/globalassets/dokumenter/dokumenter-for-kalender/2019/riksavtalens-satser-fra-1.-april-2019.pdf.
Den tilsier at jeg burde ha minst 167,90 kroner i timen (under øvrige arbeidstakere uten fagbrev). Men vi er ikke fagorganiserte eller er bundet av en tariffavtale.

Er dette noe jeg kan vise frem til sjefene mine og be pent om å få? Har jeg også rett på tillegg i helgene, selvom jeg hovedsakelig jobber i helgene på natta? Føler mange i denne bransjen gir de fleste for lav lønn.
Vi i bransjen og mange andre har også mistet mye av inntektene våre på grunn av den nye tipsordningen, så hadde vært så glad om jeg kunne få tilbake noe i hvert fall..

Anonymkode: eccc9...02e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kortere sammendrag:

Jeg får mest sannsynligvis for lite i lønn, og i følge en tariffavtale jeg fant er bedriften min bundet til å betale minstelønn. Hvordan går jeg frem? 

Setter så pris på svar hvis noen vet ☺️

TS

Skrevet

Det er riktig som du skriver at (deler av) Riksavtalen er allmenngjort, slik at når du jobber med servering har du rett på minstelønn iht avtalen du linker til. Tilleggslønn er ikke allmenngjort, så du kan ikke kreve tilleggene for kveld, helg etc med mindre din arbeidsgiver er tariffbundet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!
Det er jo fryktelig synd at ingen andre på jobben min vet om det her, og at sjefene våre ikke følger noe de egentlig skal. 
Vurderer å sende mail til arbeidstilsynet eller lignende, og ta med avtalen og eventuelle svar på mail så jeg har bevis for sjefene mine når jeg skal spørre om lønnsforhøyelse.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...