Gå til innhold

Boliglån - kan noen forklare meg dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får låne 1 850 000 i banken, har egenkapital på 650 000. Kan altså totalt sett kjøpe for 2,5 millioner inkludert fellesgjeld. 
Dersom jeg finner en leilighet med prisantydning på 2,1 millioner, og 400 000 i fellesgjeld, hvor mye må jeg da "ut" med av egenkapitalen? Blir det da slik at jeg må bruke 375 000 av egenkapitalen (15% av 2,5 millioner), og så får låne 1 725 000?

Anonymkode: eb2d1...596

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De regner med fellesgjeld i lånesummen i banken ja. 

Anonymkode: 70a6a...a01

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får låne 1 850 000 i banken, har egenkapital på 650 000. Kan altså totalt sett kjøpe for 2,5 millioner inkludert fellesgjeld. 
Dersom jeg finner en leilighet med prisantydning på 2,1 millioner, og 400 000 i fellesgjeld, hvor mye må jeg da "ut" med av egenkapitalen? Blir det da slik at jeg må bruke 375 000 av egenkapitalen (15% av 2,5 millioner), og så får låne 1 725 000?

Nei. Summen av boliglån og fellesgjeld kan ikke overstige 1 850 000 kr. Dermed må du bruke all egenkapital og låne 1 450 000 kr av banken. 

Anonymkode: a3309...dfc

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Summen av boliglån og fellesgjeld kan ikke overstige 1 850 000 kr. Dermed må du bruke all egenkapital og låne 1 450 000 kr av banken. 

Anonymkode: a3309...dfc

Hæ, kan du forklare dette nærmere? Jeg er veldig dårlig med tall.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du finner en leilighet til prisen du maks kan betale (2,5 mill i ditt tilfelle) må du bruke all egenkapitalen. Det gjelder selv om noen av kostnadene ved boligen ligger i fellesgjelden. Banken vil nemlig at du skal kunne betjene den også. Så banklån blir lavere, du må bruke all egenkapitalen og husleien med avdrag på lån på leiligheten er av en størrelse som tilsvarer at du betaler ned 400.000 i lån på boligen. 

Anonymkode: 2e596...d01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan maks låne 85% av verdien på leiligheten. Så når du kjøper må du regne ut hvor mye av egenkapitlen du kan sitte igjen med. Om du kjøper for hele den oppgitte summen på 2,5 må du ut med hele egenkapitalen din, ja.

Anonymkode: 2547c...fd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du finner en leilighet til prisen du maks kan betale (2,5 mill i ditt tilfelle) må du bruke all egenkapitalen. Det gjelder selv om noen av kostnadene ved boligen ligger i fellesgjelden. Banken vil nemlig at du skal kunne betjene den også. Så banklån blir lavere, du må bruke all egenkapitalen og husleien med avdrag på lån på leiligheten er av en størrelse som tilsvarer at du betaler ned 400.000 i lån på boligen. 

Anonymkode: 2e596...d01

Jeg forstår at jeg må bruke all egenkapitalen dersom jeg finner en leilighet itl maks 2,5 millioner. Det jeg ikke helt forstod var hva som skjer dersom jeg finner en leilighet til 2,1 og 400 000 i fellesgjeld. Blir spesielt forvirret av at en over her sier at jeg da også må bruke alt av egenkapitalen, og får låne 1,45 i banken.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at jeg må bruke all egenkapitalen dersom jeg finner en leilighet itl maks 2,5 millioner. Det jeg ikke helt forstod var hva som skjer dersom jeg finner en leilighet til 2,1 og 400 000 i fellesgjeld. Blir spesielt forvirret av at en over her sier at jeg da også må bruke alt av egenkapitalen, og får låne 1,45 i banken.

Jeg er ikke helt sikker her.. Men blir det ikke 15% av 400 000 som blir egenkapitalen. ? 

Anonymkode: 9a704...556

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke helt sikker her.. Men blir det ikke 15% av 400 000 som blir egenkapitalen. ? 

Anonymkode: 9a704...556

Hæ?? Nei. Det gjør det ikke. Om du finner en bolig til 2,1 med 400k i fellesgjeld må du låne fullt beløp av banken og ut med alt av egenkapital. 

Anonymkode: cff7c...e86

Skrevet (endret)

Banken krever at egenandelen må være 15% av totalsum, som vil si kjøpesummen + fellesgjeld. Banken tar med fellesgjelden i totalsummen.

I ditt eksempel vil det være:

Kjøpesum: 2,1 mill

Fellesgjeld: 400k

Totalsum: 2,5 mill

Minimum egenkapital (15% av totalsum): 375k

Edit: Så ja, du kan låne 1,725 mill og ha 375k som egenkapital.

Endret av Mich
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Mich said:

Banken krever at egenandelen må være 15% av totalsum, som vil si kjøpesummen + fellesgjeld. Banken tar med fellesgjelden i totalsummen.

I ditt eksempel vil det være:

Kjøpesum: 2,1 mill

Fellesgjeld: 400k

Totalsum: 2,5 mill

Minimum egenkapital (15% av totalsum): 375k

Edit: Så ja, du kan låne 1,725 mill og ha 375k som egenkapital.

Takk for et supert svar! Vet at jeg nok høres ganske skrudd ut, men tall har aldri vært min sterkeste side. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...