Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble satt ut da jeg regnet på utgiftspostene i nettbanken i stad, altså klær, sko, fritid, restaurant, kosmetikk, kiosk, butikk (lunch på jobb, snus, Pepsi Max), interiør, etc.

Hittil i mai måned har jeg brukt 6700 kr. 

Fellesutgifter med mannen og mat kommer oppå der igjen, pluss endel egne utgifter jeg har, deriblant Lånekassen, billån etc.

Ikke rart jeg ikke sitter igjen med lite før lønn, og ikke rart jeg har utfordringer med å betale regninger av og til. 

Her må det skjerpings til, og neste er kutting av snus, Pepsi Max og handle lunsj på butikk på jobb. 

Har dere regnet på disse utgiftene per måned?

Sparetips mottas med stor takk

Anonymkode: 32511...5a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble satt ut da jeg regnet på utgiftspostene i nettbanken i stad, altså klær, sko, fritid, restaurant, kosmetikk, kiosk, butikk (lunch på jobb, snus, Pepsi Max), interiør, etc.

Hittil i mai måned har jeg brukt 6700 kr. 

Fellesutgifter med mannen og mat kommer oppå der igjen, pluss endel egne utgifter jeg har, deriblant Lånekassen, billån etc.

Ikke rart jeg ikke sitter igjen med lite før lønn, og ikke rart jeg har utfordringer med å betale regninger av og til. 

Her må det skjerpings til, og neste er kutting av snus, Pepsi Max og handle lunsj på butikk på jobb. 

Har dere regnet på disse utgiftene per måned?

Sparetips mottas med stor takk

Anonymkode: 32511...5a0

Fører selvsagt månedlig oversikt over alt forbruk.

Du har allerede utført det tipset som betyr mest. Nå gjenstår det å følge det opp.

AnonymBruker
Skrevet

Mye av det du lister opp her er ikke for min del "diverse"-kostnader, men kostnader som er en del av et budsjett. Har separate budsjetter for klær/sko, kosmetikk, mat, interiør og fritidsaktiviteter (restaurant/kino - ikke at det blir så ofte). Kjøper lunsj på jobb kanskje én gang i måneden, ellers har jeg med meg brødskiver eller middagsrester. Snuser ikke, og brus holder jeg til helgene. Men du har helt rett; det går fort mye penger. Det er ofte vanskelig å huske den sushien man kjøpte den første uken i måneden når man står der den 18 dager senere og lurer på hvor alle pengene tok veien. 

Anonymkode: 9f6aa...c94

Skrevet

Bruker ca 2000 kr - det innebærer netflix, kontaktlinser, interiør, plantasjen, fritidsaktiviteter etc.  Det holder fordi jeg har satt av 2000 kr til diverse, og etter det så er det tomt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter av mellom 6- og 8000 til diverse per mnd, avhengig av hvor mye jeg har jobbet osv. Skriver ned hver eneste sum jeg bruker penger på, og det er det lureste jeg har gjort mtp. økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fører budsjett og regnskap over alle utgifter. Jeg liker ikke å bruke en diverse-post da dette blir uoversiktlig og lett kan skli ut på tull.

Med ditt eksempel som utgangspunkt ville jeg ført utgiftene på disse postene: 

klær, -> Klær og sko
sko, -> Klær og sko
fritid, -> Lek og fritid
restaurant, -> Matutgifter
kosmetikk, -> Er mann så har ikke denne utgiften, men en passende post kan være "Sminke og velværeprodukter"
kiosk, -> Matutgifter
butikk ( -> Matutgifter
lunch på jobb, -> Matutgifter
snus, -> Snuser ikke selv, men ville nok da hatt en egen post for snus
Pepsi Max), -> Matutgifter
interiør, -> Boligutgifter

I dette tilfellet ville ingenting av det du har ramset opp være en diverse-utgift, men vært en del av et oppsatt budsjett. Du ser da fort om du har brukt for mye penger på klær eller om matutgiftene har tatt helt av. 

Anonymkode: 48d3c...356

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg fører budsjett og regnskap over alle utgifter. Jeg liker ikke å bruke en diverse-post da dette blir uoversiktlig og lett kan skli ut på tull.

Med ditt eksempel som utgangspunkt ville jeg ført utgiftene på disse postene: 

klær, -> Klær og sko
sko, -> Klær og sko
fritid, -> Lek og fritid
restaurant, -> Matutgifter
kosmetikk, -> Er mann så har ikke denne utgiften, men en passende post kan være "Sminke og velværeprodukter"
kiosk, -> Matutgifter
butikk ( -> Matutgifter
lunch på jobb, -> Matutgifter
snus, -> Snuser ikke selv, men ville nok da hatt en egen post for snus
Pepsi Max), -> Matutgifter
interiør, -> Boligutgifter

I dette tilfellet ville ingenting av det du har ramset opp være en diverse-utgift, men vært en del av et oppsatt budsjett. Du ser da fort om du har brukt for mye penger på klær eller om matutgiftene har tatt helt av. 

Anonymkode: 48d3c...356

Jeg synes man får bedre oversikt ved å ha en diverse-post som dekker unødvendige ting. Jeg ville derfor ikke valgt å inkludere kiosk, brus og restaurant  i matutgifter. 

Skrevet

Det har jeg aldri satt meg ned og regnet ut. Min største synd er nok Pepsi Max når det kommer til "unødvendigheter". 

Ellers drar jeg veldig sjelden kortet på andre steder enn apotek og matvarebutikken på det lokale kjøpesenteret. Der mitt "diverse" forbruk er størst, er netthandel. Men jeg prøver å holde forbruket nede der også. Jeg brukte kortet til å kjøpe et batteri til 20 kr forrige uke, på Jernia, det var liksom unntaket å bruke kortet i en annen butikk/salgssted enn matvare og apotek.

Jeg regner ikke take-away og junkfood inn i matbudsjettet, det regnes som "fritidsforbruk", en slags luksus, da det ikke er en nødvendighet å bestille Peppes pizza levert, og ingen nødvendighet å gå på McDonalds. Sistnevnte er kanskje en gang annenhver måned, så det er ikke så ofte. Jeg bruker penger på det en gang i blant fordi jeg har en tenåring i hus (han får ikke lommepenger, men jeg betaler når det er noe spesielt han vil, f.eks. kino og en sjelden junkfood)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...