Gå til innhold

Kakeoppskrift-noen som har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter var i sin venninnes konfirmasjon igår og kom hjem og hadde smakt verdens beste kake.

Det var med nøttebunn og lys sjokoladekrem på toppen. Noen som kan hjelpe med oppskrift? Skal ha besøk fredag og kunne tenke meg å imponert svigermor :sjarmor:

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan du ikke spørre venninnens mamma da?

Skrevet

Kan det ha vært suksessterte med sjokolade i eggekremen?

Suksessterte

5 eggehviter

250 g melis

150 g malte mandler

5 eggeplommer

125 g sukker

1 dl fløte

1 ts vaniljesukker

150 g smør

½ plate kokesjokolade

Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade, eller smelt sjokoladen og bland inn i kremen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Moren min lager en nydelig kake av nøttebunn (malte nøtter, sukker og egg og muligens noe ekstra hevemiddel?). Til krem oppå smelter hun kokesjokolade, som når den er avkjølt vispes/røres inn i krem (av fløte).

Skrevet

Tusen takk for svar. Kaken ble laget av noen av andre enn moren til min datters venninne. Ellers hadde jeg spurt henne! :wink:

Skrevet

Jeg lurer på om det er denne kaken du er på jakt etter - den er i "standardrepetoaret" mitt, og er veldig god, syns jeg. Bruker også kremen til andre desserter, feks til hjemmelagde posjerte pærer. :sikle:

Nøttekake med mokkakrem

Mokkakrem:

50 gram mørk sjokolade

1/2 dl nytraktet kaffe

1/4 dl kremfløte

1 ss sukker (eller mer om du vil - smak deg frem)

Løs opp sjokoladen i en gryte i den varme kaffen. Tilsett fløte og sukker og kok opp. Avkjøl og sett i kjøleskapet natten over.

Nøttebunn:

200 g hasselnøtter

150 g sukker

4 egg

2 ss hvetemel

1 ts bakepulver

Pisk sukker og egg til eggedosis. Bland melet inn. Hell i 24 cm springform, stek på nederste ribbe, 30 min 175 grader.

Neste dag piskes sjokolade/fløte-blandingen til krem, kaken deles og evnt. dynkes, krem i midten og på toppen. Pynt med hakket sjokolade, om du vil. :)

Skrevet
1/4 dl kremfløte

Ehem... :oops: det skal selvsagt være 1/4 liter kremfløte, altså 2,5 dl. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...