AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #1 Skrevet 12. mai 2019 Hei! Jeg har sittet en stund og diskutert litt med meg selv, men nå ønsker jeg å dra andre inn. Jeg har begynt å tenke over hvor stort forbruk mange av oss har i dag. Personlig er jeg ganske bevisst på økonomien, kanskje mye på grunn av at jeg jobber innen økonomi. Men jeg har sett hvor lite aksept det er for å være sparsommelig. Man får gjerne høre "lev litt"/"det er lov å kose seg"/"dette kan vi ta oss råd til!"/"ikke vær så gjerrig". Det virker nesten som det ikke er greit å takke nei til å bli med på dyre ferier, spising ute og andre dyre aktiviteter når lommeboka blir smal. Har vi så utrolig god råd i dag, eller tror dere folk bruker mer enn de har råd til? Jeg opplever selv at jeg tar meg råd til mye, men har et budsjett som sikrer at jeg alltid har råd til det jeg trenger, sparing og litt ekstra som jeg bruker på kos. Men hva med de månedene når bilen må repareres, kjøleskapet ryker og joggeskoa ikke demper godt lenger. Er det da greit å si: "vet dere hva, i dag tar jeg er glass vann på kafé, for jeg må rett og slett spare penger", eller skal man trekke mastercardet opp av lommeboka? Hva tenker folk? Anonymkode: 41928...fd8 3
Gjest MizBiz Skrevet 12. mai 2019 #2 Skrevet 12. mai 2019 Jeg har det som deg; foretrekker å spare og bruke innenfor rimelighetens grenser. Men folk tenker "gjerrig" med en gang,og det stemmer jo ikke. Jeg bare liker ikke sløsing. Men jeg har null problemer med å kjøpe flotte gaver til andre til spesielle anledninger, eller å spise og drikke dyrt ute en gang i blant. Men jeg trenger det ikke hver dag, liksom. Jeg har prøvd å forklare dette til en venn med økonomiske problemer at jeg har ganske enkelt ikke noe imot enkle og sparsommelige hverdager og slår heller på strotromma en gang i blant. Han lever som om hver dag er en fest OG siste dagen i hans liv. Spise ute flere ganger PER DAG - og ikke rimelige steder heller, men rådyre steder.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #3 Skrevet 12. mai 2019 Her brukes kun penger en har, etter alt av utgifter er betalt og sparekontoen har fått sitt månedlige påfyll:-). Ikke en krone lånes. Anonymkode: 219d9...710
Husholdning1 Skrevet 12. mai 2019 #4 Skrevet 12. mai 2019 Her er det et prinsipp om at en mnd aldri skal gå i underskudd. Skal man gjøre en investering utenom hus, bil og tilsvarende, så skal det kunne dekkes inn på maks 3 mnd. Vann på kafé synes jeg likevel blir for drøyt. Med mindre man betaler kaféen for det. 1
herzeleid Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 Det er vell akseptert å spare, men det er klart at det i mange tilfeller er morsommere å gjøre ting sammen uten å begrense seg så mye. Ellers synes jeg ikke så veldig mye om å gå på kafe og bare drikke vann. De skal tross alt få det til å gå rundt de og. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 Selv om man selv mener at man er "sparsommelig" så kan alle andre kanskje se på deg som veldig gjerrig. Anonymkode: a3280...804 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Kunne ikke brydd meg mindre om hva storforbrukere tenker om meg og mitt forbruk. Jeg kaster ikke bort penger og det er alltid lurt å spare Anonymkode: 9f39a...bb3 1
Ullvott Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 Det er grensegangen mellom sparsommelig og gjerrig som kanskje er forskjellig for folk. Det er mange, meg selv inkludert, som mener det er positivt å være nøysom, og det er enda flere som sikkert er enige i at man ikke skal sløse og bruke penger man ikke har. Men reinspikka gjerrighet er usjarmerende.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #9 Skrevet 18. mai 2019 Jeg tenker at du vet hva som er best for deg og dine. Vår familie har hatt noen tøffe år økonomisk. Og det er helt greit. Barna har fått et greit forhold til økonomi. Anonymkode: 54357...d42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå