Gå til innhold

Treningstøy som ikke avgir mikroplast - finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

NRK har flere artikler og reportasjer om mikroplast i dag, og alle oppfordres selvsagt til å kjøpe klær av naturfiber. Temaet ingen har vært innom er treningstøy. Treningstøy som er en eneste stor kunstfiberbonanza. Nylon, polyester, elastan, spandex, lycra, polyamid; navnene på vaskelappene er mange, og felles for dem alle er at de består av plastmaterialer. Ved vask av klærne vil tøyet slites bittelitt hver gang, og dette går ut i avløpsvannet som mikroplast. Ingen renseanlegg kan rense vannet for denne plasten, så den havner i havene. 

Derfor lurer jeg på: finnes det treningstøy som ikke består av plastmaterialer, og som samtidig har akseptable materialegenskaper? 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål. Jeg har treningstopper i utelukkende bomull, men sports-bh og tights er plast-helvete. Trenger tips jeg og! Har noen få fra Nike som er mye bomull, men også polyester desverre. Ingen som er 100%. 

• Liker 1
Skrevet

For ikke å snakke om badetøy! Hvis noen sier bomullsbadedrakt til meg, ser jeg bare for meg de stripete, heldekkende draktene fra 1920-tallet, som trolig blir utrolig sigete så fort de blir våte. 

Skrevet

Jeg følger denne, i tilfelle noen vet. Jeg har prøvd vaskepose (guppyfriend) og den samlet opp mye, men jeg syns liksom ikke klærne ble ordentlig rene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...