Gå til innhold

Fullstendig utslitt av å ha barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tittelen sier vel sitt. Jeg føler meg altså fullstendig utslitt av egne barn (bhg barn), og lurer på om det noen gang blir bedre. Føler meg helt pumpet etter en helg, det er så intenst med mas og alt som må gjøres hele tiden. Må være konstant PÅ. Blir gal snart, får nesten ikke puste. Enten er jeg på jobb, ellers så blir jeg utslitt i helger/ferier. Dette livet tapper meg så til de grader innimellom. Noen råd? 😫

TS 

Anonymkode: 23287...163

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest RødeFare
Skrevet (endret)

Vanlig å være litt gåen i småbarnsfasen. Mitt beste råd er å etablere gode leggerutiner, både for barn og voksne. (Vet det kan være lettere sagt enn gjort.) Her er vi endelig i mål med at det er stille i huset fra 19:30. Da har vi voksne et par timer med stille tid til det vi måtte ønske. Før vi legger oss selv, senest kl 22. Ikke undervurder verdien av å få nok søvn selv. 

Tvi tvi! Jeg heier på deg.

Endret av RødeFare
Rettet skrivefeil.
AnonymBruker
Skrevet

Råd?

Håper du ikke trodde det var enkelt med barn, husk på det aller viktigste nå: Oppdragelse!

Det gjør livet lettere som foreldre, når du har kontroll på barna dine. De er du som skal gi de gode vaner, kosthold, oppførsel, det er DU som bestemmer. IKKE barna!

I dag er det så mange som feiler her, barna lærer fort at de kan få viljen sin ved å manipulere foreldrene. Dette er så tragisk å se på, du må være steinhard!! Ikke gi etter, samme F! 

Jeg jobber i barnehage, gjort det i 15år. Er helt sjokkert over hvor sløve foreldre er. Gir rett og slett faen.

Selv har jeg ikke barn, aldri livet om jeg skal ha det 🙂 

Anonymkode: 309d5...302

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Blir bedre, lær dem å bli selvstendige i små steg. Din jobb er å la dem vokse opp til velfungerende og selvstendige voksne, du er ikke noen tjener. Rommet får dem lære seg å rydde, leke ute alene, brødskiver kan de smøre selv etterhvert.

Ellers lær å ta det litt piano selv, trenger ikke alltid å være strøkent rundt omkring.

Anonymkode: aadca...11b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det går seg til, er vel slik for de fleste. Plutselig er de store :) 

Anonymkode: 7680a...be7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Råd?

Håper du ikke trodde det var enkelt med barn, husk på det aller viktigste nå: Oppdragelse!

Det gjør livet lettere som foreldre, når du har kontroll på barna dine. De er du som skal gi de gode vaner, kosthold, oppførsel, det er DU som bestemmer. IKKE barna!

I dag er det så mange som feiler her, barna lærer fort at de kan få viljen sin ved å manipulere foreldrene. Dette er så tragisk å se på, du må være steinhard!! Ikke gi etter, samme F! 

Jeg jobber i barnehage, gjort det i 15år. Er helt sjokkert over hvor sløve foreldre er. Gir rett og slett faen.

Selv har jeg ikke barn, aldri livet om jeg skal ha det 🙂 

Anonymkode: 309d5...302

Helt enig der. Oppdragelse er nøkkelen til fred og indre ro. Jeg er lærling og ser ofte hvordan foreldrene eller andre som kommer for å hente nærmest smisker for å komme til enighet med barnet og få det hjem. Enkelte vil ikke løfte barnet og bare ta det med seg, så de bruker mer enn et kvarter på å baby-snakke dem til det. Dette gjelder barna i treårsalderen som i fjor gikk overgangen fra lille avdeling til store avdeling. Dagens barn trenger mindre iPad og mer virkelighet.

Anonymkode: 489a2...52d

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm siden du ikke har fine egne, som du må ta vare på etter jobb igjen, så kanskje du ikke skal rope så høyt? 

Anonymkode: 38d64...98c

Ts spurte om råd og skrev ikke konkret hvem hun ville ha råd fra. Og i motsetning til foreldre som har 1-4 barn hjemme, så er barnehageansatte med opptil 20 barn i en avdeling 7-8 timer hver dag. I tillegg så skal de ansatte observere hver enkelt og lage tiltak som stimulere utviklingen. Just saying.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de? Min yngste er 2. To barnehagebarn. Jeg var mye sliten frem til nå rundt juletider. Da ble barna litt bedre på å leke sammen, yngste litt mer selvstendig, eldste kler av og på seg selv, ordner dobesøk og håndvask selv, henter drikke selv når tørst... Og jeg merker at det løsner og at vi kan slappe av sammen. Vi har innegjerdet, trygg hage med glassvegg/dør mot inngjerdet område og i perioden vi hadde med finvær i april var døren mye oppe, og ungene tumlet rundt ute og jeg fikk gjøre mitt mens jeg kastet blikk ut og sjekket at alt stod bra til. 

Plutselig kunne jeg lakke tånegler en lørdag formiddag, henge opp nye gardiner, snakke med venninne i telefonen... For bare et halvt år siden hadde jeg alltid en unge i hendene, meglet krangler om leker, hjalp en på do, byttet bleie, hentet vann, meglet, lekte litt med en, byttet bleie, ropte NEI IKKE RIV MED PLANTEN, hjalp en på do.. Og ryddet opp galskap etter dem konstant. 

Nå hjelper begge til å rydde opp, de leker med togbane eller lego sammen, de tegner sammen (uten å forlange at jeg sitter og tegner fjes eller hjerter), begge to kan klistre klistermerker... Yngste er mindre sint når både språk og koordinasjon tillater at det klarer å følge eldste i flere gjøremål uten assistanse fra meg.. Og jeg elsker det. 

De siste to årene derimot.. Da har jeg lengtet til mandag og levering i barnehagen, få komme meg på jobb og være MEG I noen timer. 

Det er tøft når de er små. For det er travelt, og man er som du sier, alltid PÅ. 

Men det er en fase, og jeg ser mye lys i enden av tunnellen nå. Og gleder meg til slappe søndager, i stedet for å glede meg til leggetid :)

Anonymkode: b7018...88b

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Og bare tenk på barnehageansatte som har barn selv i tillegg. Stå på, folkens!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tittelen sier vel sitt. Jeg føler meg altså fullstendig utslitt av egne barn (bhg barn), og lurer på om det noen gang blir bedre. Føler meg helt pumpet etter en helg, det er så intenst med mas og alt som må gjøres hele tiden. Må være konstant PÅ. Blir gal snart, får nesten ikke puste. Enten er jeg på jobb, ellers så blir jeg utslitt i helger/ferier. Dette livet tapper meg så til de grader innimellom. Noen råd? 😫

TS 

Derfor skal jeg aldri ha barn! 

Anonymkode: 5a467...5ff

• Liker 10
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg har en 4 åring og det koster selvsagt en del energi, men som andre nevner så har oppdragelse mye å si. Her har vi vært nazi på gode rutiner, vi er superkonsekvent og han vet at det ikke er vits i å teste særlig grenser eller trasse for han kommer ingen vei med det.

Og vi har ingen pushover unge. Han er viljesterk, sta og selvstendig og vil klare og gjøre ting på sin måte. Men ved å møte han på en konstruktiv måte, veilede og oppmuntre, fokusere på positiv forsterkning og gi øyeblikkelig konsekvens av både god og dårlig atferd(dårlig atferd anerkjenner vi ikke og gir ikke oppmerksomhet/fjernes øyeblikkelig fra situasjonen og god atferd belønnes med masse skryt og oppmerksomhet, så sistnevnte er det han higer etter), så er han veldig veloppdragen. Han tuller aldri på morgenen, men spiser frokost og kler på seg i det jeg sier vi skal gå til barnehagen. På kveldene pusser han tenner uten noe protest og han går rett i seng uten å lage noe oppstyr.

Det har selvsagt vært både sleepregression, trass, testing av grenser og annet underveis, men ved å ikke rokke på å være konsekvent, har strikte rammer, grenser og rutiner så har det aldri vart lenge og han har lært seg at han uansett ikke kommer noe vei med tull. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts spurte om råd og skrev ikke konkret hvem hun ville ha råd fra. Og i motsetning til foreldre som har 1-4 barn hjemme, så er barnehageansatte med opptil 20 barn i en avdeling 7-8 timer hver dag. I tillegg så skal de ansatte observere hver enkelt og lage tiltak som stimulere utviklingen. Just saying.

Jeg er enig med deg i at de som jobber i bhg får mye erfaring og blir vant med barn, men det kan ikke sammenlignes med å ha egne barn... Jeg har jobbet i barnehage før og etter egne barn og har fått meg endel aha-opplevelser og har blitt litt mer ydmyk mtp oppdragelse og tanker om andre foreldre.

Anonymkode: 2fef1...faa

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i at de som jobber i bhg får mye erfaring og blir vant med barn, men det kan ikke sammenlignes med å ha egne barn... Jeg har jobbet i barnehage før og etter egne barn og har fått meg endel aha-opplevelser og har blitt litt mer ydmyk mtp oppdragelse og tanker om andre foreldre.

Anonymkode: 2fef1...faa

Dette! Selv jobbet mange år i kommunal barnehage. Også drevet familiebarnehage. Kan overhodet ikke sammenlignes med å ha egne barn, særlig ikke det å ha flere småbarn. 

Anonymkode: 4d0b1...b48

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

TS, lever barna til vernet dersom du ikke evner å ta deg av dem!

Anonymkode: 40d18...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Hei TS!

Hvis du vil ha konkrete råd er det lettere hvis du sier noe om hva det er ved f.eks helgene som gjør deg utmattet. Folk lever så forskjellig, så det er forskjell på rådene jeg ville gitt hvis dere er mye inne/mye ute, hvis det er husarbeidet eller interaksjonen som tapper deg.

Anonymkode: 8c27f...724

• Liker 6
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel IKKE det samme. Jobbet selv i barnehage før jeg fikk barn og trodde derfor jeg hadde en fordel når jeg selv skulle bli mamma. Men det er en STOR forskjell! Blant annet fordi barna er tryggere på sine egne foreldre enn barnehageansatte og derfor tør å hyle, grine og vise de sårbare sidene sine i en helt annen grad enn i barnehagen. Så barn som er rolige og *snille" i barnehagen kan lett få raserianfall hjemme selv om foreldrene er trygge og gode omsorgspersoner som oppdrar barna riktig. 

Hvis det er en trøst til deg ta, så blir det betydelig lettere når de passerer 4 1/4. Det er i alle fall min erfaring. Før den tid får man bare prøve å senke kravene litt hva gjelder for eksempel rydding i hjemmet, vasking av ting som ikke MÅ vaskes (feks bil, vinduer,osv) og prøve å nyte innimellom. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS!

Hvis du vil ha konkrete råd er det lettere hvis du sier noe om hva det er ved f.eks helgene som gjør deg utmattet. Folk lever så forskjellig, så det er forskjell på rådene jeg ville gitt hvis dere er mye inne/mye ute, hvis det er husarbeidet eller interaksjonen som tapper deg.

Anonymkode: 8c27f...724

TS her. 

Jeg tror det er mest på det mentale planet, at det aldri er fred å få... 🙈 ingen pause i løpet av helgen, aldri tid til å hente seg inn. Må alltid gi av meg selv og stå i diskusjoner, mekling mellom søskene, praktisk hjelp, aktivisering, og støy nivået, masingen... hele pakka, liksom. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, lever barna til vernet dersom du ikke evner å ta deg av dem!

Anonymkode: 40d18...707

Vet du, jeg bedriver verken omsorgssvikt eller ønsker å bli kvitt barna mine. Men noen ganger blir jeg ufattelig sliten av småbarnslivet og dertil frustrert. 

TS 

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, RødeFare skrev:

Vanlig å være litt gåen i småbarnsfasen. Mitt beste råd er å etablere gode leggerutiner, både for barn og voksne. (Vet det kan være lettere sagt enn gjort.) Her er vi endelig i mål med at det er stille i huset fra 19:30. Da har vi voksne et par timer med stille tid til det vi måtte ønske. Før vi legger oss selv, senest kl 22. Ikke undervurder verdien av å få nok søvn selv. 

Tvi tvi! Jeg heier på deg.

Takk for innspill og støtte 😊

Jeg legger meg allerede tidlig, søvn er veldig viktig for at jeg skal fungere best mulig, så helt enig med deg der. 

TS 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...