AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #21 Skrevet 12. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har selvfølgelig fryser også. Glemte den. Der er det iallefall mat for en mnd også, i tillegg til hermetikken. Anonymkode: beb34...178 Uten strøm vil vel maten der råtne når det blir varmt i fryseren. Anonymkode: 86e0e...fb9 5
kaleidoskop Skrevet 12. mai 2019 #22 Skrevet 12. mai 2019 Hadde klart mat og varme. Vann hadde vært største problemet
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #23 Skrevet 12. mai 2019 Ikke litt en gang. Leier leilighet med kun varmekabler som varme. Ingen kontanter. Mobil med dårlig batteri som må lades 24/7. Bensin bil, har ikke sykkel, avhengig av bil til jobb. Litt tørrmat men ikke noe som ikke må varmes/kokes. Osv.... Anonymkode: 86e0e...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #24 Skrevet 12. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten strøm vil vel maten der råtne når det blir varmt i fryseren. Anonymkode: 86e0e...fb9 Nei. Jeg har som sagt aggregat. Anonymkode: beb34...178
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #25 Skrevet 12. mai 2019 Oppvarming har jeg da jeg fyrer med ved, jeg har ikke økonomi eller nerver til å bo noe sted der det ikke er vedovn. En uke klarer jeg meg med vann og det meste av mat, men etter det har jeg vel ikke stort annet enn poteter, de varer kanskje en uke til eller to til. Har jeg bensin på bilen så får jeg hentet vann i Mjøsa, og da kan jeg dra rundt og dumpster-dive også. Kontanter pleier jeg å ha. Det jeg lurer på er om de planlegger et strømbrudd, hvorfor skal vi plutselig få den informasjonen i posten nå samtidig som de går over til disse smartmålerne? Jeg aner ugler i mosen. Anonymkode: 7f204...e8a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #26 Skrevet 12. mai 2019 5 minutter siden, Husholdning1 skrev: Har strømaggregat på 5500 watt. Og hvor mye drivstoff? 5 minutter siden, herremann skrev: nei, er ikke det. men skulle nøden bli for stor så får jeg avlegge min lokale butikk et lite besøk. alarmene fungerer tross alt ikke. Og du tror ikke at noen andre har tenkt på det før deg? Det ser kanskje imponerende ut alle de varene vanlige butikker har i hyllene, men i praksis så varer faktisk ikke varene på de aller fleste butikker i noe mer enn noen få dager. Og hvis folk begynner å plyndre eller hamstre så er det tomt på noen timer. Anonymkode: 5537d...d75
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #27 Skrevet 12. mai 2019 Ved finnes, vilt kan skytes og vann kan hentes i nærmeste tjern. Har ikke tenkt et sekund på dette annet enn for å svare i tråden. Anonymkode: 19eb2...88d 1
Husholdning1 Skrevet 12. mai 2019 #28 Skrevet 12. mai 2019 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor mye drivstoff? Og du tror ikke at noen andre har tenkt på det før deg? Det ser kanskje imponerende ut alle de varene vanlige butikker har i hyllene, men i praksis så varer faktisk ikke varene på de aller fleste butikker i noe mer enn noen få dager. Og hvis folk begynner å plyndre eller hamstre så er det tomt på noen timer. Anonymkode: 5537d...d75 Nok til å holde det i gang noen dager. Sp skal vel greie de 20 minuttene som er aktuelle. Om jeg nå mot formodning skulle skulle ha behov for mer finnes det i massevis på tanker rundt om. Endret 12. mai 2019 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #29 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ved finnes, vilt kan skytes og vann kan hentes i nærmeste tjern. Har ikke tenkt et sekund på dette annet enn for å svare i tråden. Anonymkode: 19eb2...88d Du tror ikke at det er noen andre som er ute i skauen for å skyte seg noen dyr? Når alle som har en rifle eller hagle her i landet begynner å skulle ut i skauen for å skaffe seg kjøtt så blir fort hele dyrebestanden utryddet i løpet av dager, eller uker. Og hvordan skal du ta vare på kjøttet over tid uten en fryser? Anonymkode: 5537d...d75
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #30 Skrevet 12. mai 2019 Jeg er forøvrig godt vant med dette. Siste orkanen på Vestlandet blåste ut strømmen her i 8 dager. Bor som sagt grisgrent, så her er en av de siste stedene det blir rettet. 8 dager gikk helt fint. Aggregatet ble kjørt 4 timer ca daglig, hovedsaklig på kveld for å ha lys og tv. Lar da også fryser og kjøleskap gå. 2kw Honda aggregat er nok her. Anonymkode: beb34...178 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #31 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du tror ikke at det er noen andre som er ute i skauen for å skyte seg noen dyr? Når alle som har en rifle eller hagle her i landet begynner å skulle ut i skauen for å skaffe seg kjøtt så blir fort hele dyrebestanden utryddet i løpet av dager, eller uker. Og hvordan skal du ta vare på kjøttet over tid uten en fryser? Anonymkode: 5537d...d75 😂 Anonymkode: beb34...178 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #32 Skrevet 12. mai 2019 Jeg hadde seriøst bare lagt meg ned på bakken og gitt opp. Fordi det er så typisk meg å glemme noe viktig. Så det å prøve å forberede meg hadde jeg ikke kommet langt med. Om jeg kunne så hadde jeg dratt hjem til mamma. Om det ikke går så får jeg bare legge meg ned først som sist. I vinter så var jeg 21 timer uten strøm og det var katastrofe. Mest fordi pc, mobil og ipad døde iløpet av kort tid, så det ble veldig mørkt her inne (hadde ikke noe telys eller noe sånt) og dagen ble veldig lang. Men det å tenke på å dra til bensinstasjonen som er 3 min unna for å lade opp alt, det tenkte jeg ikke på. Så min overlevelses-sjanse i en krisesituasjon er veldig liten for å si det mildt. Anonymkode: af2a7...2e7 1
DMS Skrevet 12. mai 2019 #33 Skrevet 12. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved finnes, vilt kan skytes og vann kan hentes i nærmeste tjern. Har ikke tenkt et sekund på dette annet enn for å svare i tråden. Anonymkode: 19eb2...88d Finn ei elv istaden, stille vatn har fort mykje lumske bakteriar. Og utan vatn fungerar ikkje vassklosettet 💩
Jegerikkeminskyld Skrevet 12. mai 2019 #35 Skrevet 12. mai 2019 Skal gå helt fint det, har vært uten strøm i lengre tid en gang. Så lenge man har vedfyring så kan det være lettere å berges om vinteren, prøv å holde ferskvarer kalde i +20grader. Vann kan jeg hente i nærmeste elv.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #36 Skrevet 12. mai 2019 2 timer siden, DMS skrev: Finn ei elv istaden, stille vatn har fort mykje lumske bakteriar. Og utan vatn fungerar ikkje vassklosettet 💩 En bøtte vann oppi klosettet order biffen:-) Anonymkode: beb34...178
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #37 Skrevet 12. mai 2019 Vi har peis og egen ved, strøm til mobil får jeg hente ved å lade mobilen i bilen (så lenge jeg har drivstoff da). Vann får vi fra springen, da vi faktisk har brønn. Mat, tja den er verre, hvis butikkene stenger. Anonymkode: 6edf9...97d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #38 Skrevet 12. mai 2019 Haha nei! Aldri tenkt over dette Anonymkode: c93ba...2f8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #39 Skrevet 12. mai 2019 Jeg regnet nettopp på det. Jeg skulle klart 50-60 dager fint uten strøm. Med bensinen jeg har i bilen, motorsykkelen og den gamle snøscooteren hadde jeg hatt 70-80 liter bensin. Mulig en jerrykanne ekstra om den ikke var tom. Det er nok til at aggregater kan gå 120 timer med halv+ belastning. Ergo 120 "oppladninger" av kjøleskap og fryser, 2 slike i døgnet. Lys og tv måtte jeg da nedprioritert til de timene jeg ladet frys/kjøl. Om dette var på vinteren hadde jeg hatt maten ute og latt frys/kjøl være og brukt bensinen på tv, mobil, lys. Koke gjør jeg på vedovnen, ubegrenset ved og vann. Klosettet virker også når man peiser en bøtte vann nedi. Mat har jeg 50-60 dager til, med hermetikk, tørr og frossenvarer. Lengre om jeg hadde rasjonert. Anonymkode: beb34...178
DMS Skrevet 12. mai 2019 #40 Skrevet 12. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En bøtte vann oppi klosettet order biffen:-) Anonymkode: beb34...178 Poenget var at ein ikkje ynskjer diare når ein må bære vatnet i hus for å skylle ned 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå