AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #1 Skrevet 12. mai 2019 Som tittelen sier, hvilke forberedeleser har du i huset nå hvis det blir et langvarig strømmbrudd? (uavhengig av årsak) Og har du forberedelser for vinteren med varme, ol. eller bare for sommeren? Og hvor langt strømbrudd kan du takle? Hele vårt samfunn er basert på et strømnett som er oppe, og uten det vil det meste av infrastruktur falle sammen en etter en ettersom hvor lenge strømbruddet varer. Og mange ting vil falle ut ganske umiddelbart. For en liten stund siden sendte myndighetene ut et skriv om hva du burde ha som et minimum av beredskap hjemme, og for mange kom dette tydeligvis som en overraskelse på tross av at dette har stått på DSB sine sider gjennom alle tider, det er ikke noe nytt. Så har du gjort noe med din beredskap etter dette, eller var det bare en liten panikk når det kom ut, også ble glemt igjen etter en uke eller to? Et strømbrudd fører blant annet til at følgende tjenester vil falle ut en etter en: Mobilnett og internet (de har en liten backup, men vil falle ut etter noen få timer) Bensinpumper slutter å fungere uten noe strømnett. Kortterminaler, og minibanker slutter å fungere både siden de ikke har strøm og fordi de ikke har nettilgang Butikker stenger (av mange årsaker som manglende betalingsløsninger, manglende transport av nye varer, kassasystem som slutter og fungere, lysarmaturene butikken fungerer ikke lenger, fryse og kjøle disker fungerer ikke lenger, osv.) Transport og post slutter å fungere både pga at drivstoff ikke lenger blir pumpet og fordi logistikksystemene ikke lenger har strøm. Trafikklys slutter å fungere etter ganske kort tid. Elektrisk lys og varme slutter å fungere. Elektrisk komfyr og andre elektriske kjøkken apparater kan ikke lenger brukes til å lage mat. Fjernvarme slutter å fungere. Sykehus har backup for en kort tid, men generatorene vil gå tom for drivstoff etter et par døgn. Medisiner på apoteker er ikke lenger tilgjengelig av samme årsak som at butikker stenger. Kjøleskap og frysere som går på strøm slutter og fungere og etter et døgn begynner maten i dem å tine og bli ødelagt. Vanntilførselen slutter å fungere når vannverkene ikke lenger har strøm. De fleste arbeidsplasser vil ikke lenger kunne operere uten strøm. Banker har en backup for sine systemer akkurat som sykehus, men akkurat som sykehus så vil de også gå tom for drivstoff på generatorer etter noen få døgn. Radio sendere vil etter kort tid slutte å fungere, så selv om du har en batteridrevet radio vil det ikke være noe å høre på. Nødetatene som politi, ambulanse, og brannvesen vil settes ut av spill innen noen døgn pga mangel på drivstoff og mangel på kommunikasjonsmidler når strømmen blir borte. Om vinteren vil vannet etterhvert fryse i rørene og de vil sprenges, så selv om vannverket etter hvert kommer seg opp å går igjen vil mange av vannrørene være ødelagt og må repareres før de kan fungere igjen. De aller fleste vil etter en stund ikke lenger dra på arbeid, selv i sykehus og nødetatene fordi de ikke har utstyr som fungerer og heller ikke får betalt noe lønn. Og folk tar heller seg av seg selv og sin familie hjemme enn å dra på jobb selvsagt. Anonymkode: 5537d...d75
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #2 Skrevet 12. mai 2019 Er forberedt:-) Har tørrmat og hermetikk for en mnd, aggregat i kjelleren og tonnevis med ved:-). Mye pga at jeg bor grisgrendt. Anonymkode: beb34...178
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #5 Skrevet 12. mai 2019 Nei,er ikke forberedt, men overlever vel ... Anonymkode: a25a9...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #6 Skrevet 12. mai 2019 Har en lommelykt, det får holde. 4 bokser med mat. Anonymkode: 86093...cea
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #7 Skrevet 12. mai 2019 Nei, hadde ikke vart så lenge. Spesielt på vintern. Har ikke peis så hadde blitt kaldt. Vi har mat så vi skulle klart oss en stund. Gassgrill og kullgrill har vi. Heldigvis har vi ofte en del kontanter hjemme pga jobben Til samboern, så vi kunne nok fått kjøpt ting. Har masse stearinlys så hadde fått lys en stund fremover. Ikke noe vits å dra på jobb da alt foregår på data. Anonymkode: 4046e...ec8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #8 Skrevet 12. mai 2019 nei, men hadde all strøm forsvunnet skulle jeg hamstret våpen og erklært meg som høvding av det lokale (og nå) forlatte kjøpesenteret. Der kunne jeg overlevd lenge. Anonymkode: acfda...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #9 Skrevet 12. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er forberedt:-) Har tørrmat og hermetikk for en mnd, aggregat i kjelleren og tonnevis med ved:-). Mye pga at jeg bor grisgrendt. Anonymkode: beb34...178 Hva med vann? Mat kan man jo tross alt klare seg en god stund uten, men vann må man ha noen liter av hver eneste dag for å ikke dø. Anonymkode: 5537d...d75
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #10 Skrevet 12. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei, men hadde all strøm forsvunnet skulle jeg hamstret våpen og erklært meg som høvding av det lokale (og nå) forlatte kjøpesenteret. Der kunne jeg overlevd lenge. Anonymkode: acfda...9fd Så du skal begynne å hamstre våpen for dette etter at krisen har inntruffet? Og du tror ikke du vil bli overmannet av politi, militæret eller andre med bedre trening og bevæpning enn deg som f.eks heimeværns soldater, konkurranse skyttere, ol? Anonymkode: 5537d...d75 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #11 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du skal begynne å hamstre våpen for dette etter at krisen har inntruffet? Og du tror ikke du vil bli overmannet av politi, militæret eller andre med bedre trening og bevæpning enn deg som f.eks heimeværns soldater, konkurranse skyttere, ol? Anonymkode: 5537d...d75 Hvem sier at jeg ikke har trening eller våpen fra før? Skal bare ha mer våpen. Anonymkode: acfda...9fd
DMS Skrevet 12. mai 2019 #12 Skrevet 12. mai 2019 Kja, vi mista straumen i 48 timar etter ein storm for 3,5 år sida, så det var midtvinters. Kjipaste var at det var så mørkt heile tida, sjølv med masse levande lys. Har ikkje så mykje stearinlys no, men har eindel lommelykte og eit lite lager med batteri. Med mindre det vart iskaldt lenge så ville vi hatt vatn, vi får vatnet vår frå ei fjellelv så det er tyngdekrafta og ikkje pumpe som gir oss vatn. Har ganske mykje mat i frysar og matbod, og om vinteren kunne vi flytta maten ut i uteboda og brukt det som frys. Har tilgang til mykje ved. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #13 Skrevet 12. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med vann? Mat kan man jo tross alt klare seg en god stund uten, men vann må man ha noen liter av hver eneste dag for å ikke dø. Anonymkode: 5537d...d75 Egen brønn:-) Anonymkode: beb34...178
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #14 Skrevet 12. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egen brønn:-) Anonymkode: beb34...178 Får håpe det er drikkevann og at du kommer til vannet da. For pumpa virker jo ikke om strømmen er borte. Anonymkode: dba8c...24d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #15 Skrevet 12. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får håpe det er drikkevann og at du kommer til vannet da. For pumpa virker jo ikke om strømmen er borte. Anonymkode: dba8c...24d Ingen pumpe her. Brønnen ligger langt over huset. Det er denne brønnen huset forsynes med daglig. Anonymkode: beb34...178 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #16 Skrevet 12. mai 2019 Nei. Har vedovn, kamin, ved, tørrmat, batteriradio (med dårlig DAB-dekning) og vann. Men har aldri kontanter, har ikke sykkel så jeg kommer meg på jobb, mye mat vil bli ødelagt om det ikke er kaldt nok ute, dårlig lager med fyrstikker osv. Ville klart oss en stund, men ikke i flere måneder Anonymkode: 94308...29e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #17 Skrevet 12. mai 2019 Har selvfølgelig fryser også. Glemte den. Der er det iallefall mat for en mnd også, i tillegg til hermetikken. Anonymkode: beb34...178
herremann Skrevet 12. mai 2019 #19 Skrevet 12. mai 2019 nei, er ikke det. men skulle nøden bli for stor så får jeg avlegge min lokale butikk et lite besøk. alarmene fungerer tross alt ikke. 2
Mr. Kilmister Skrevet 12. mai 2019 #20 Skrevet 12. mai 2019 Ja, jeg har primus, dieselbil, batteripakke, peis og lighter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå