Gå til innhold

Vegeterianer

Tusseline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei hei Olivia!

Jeg tenkte egentlig bare sånn generell informajon (hva man kan spise, hvordan "levemåten" er osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...ja.. hvis du bare skal kutte ut kjøtt så er det jo bare det må se etter i innholdsfotengelsen på matvarene du kjøper.

Som erstatning for kjøtt kan du bruke bønner, fåes i alle mulige varianter. Sjekk i helsekosten ( der kan det være dyrt) eller i en innvandrerbutikk.

Soya er en bønne som inneholder mer protein og noe mer fett pluss forskjellige vitaminer og mineraler. Soya får du også i flere varianter. Som tofu (en hvit klump som kan ligne litt på ost) som soyabiter (ligner litt på kjøtt biter) og en mengde forskjellige slags pølser, burgere, pålegg, ost, is... dett vil du finne i en helsekost butikk.

Levemåten er den samme, men etter at jeg ble veganer (for to årsiden) har jeg faktisk ikke vært syk en gang. Ikke vært forkjøla en gang. Om det er fordi jeg er veganer det vet jeg jo ikke da. Men det er o nærliggende å tro at det kan ha noe med det å gjøre.

vet ikke om dette var svar på noe av det du lurte på jeg...men spør gjerne igjen hvis det er noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "på vei" til å bli vegetarianer. Men det er ikke gjort over natta. Tror det er viktig å kutte ut kjøtt gradvis. Jeg spiser ikke rødt kjøtt i det hele tatt. Nå spiser jeg sjelden hvitt kjøtt, og endel fisk.

Jeg føler egentlig ikke noe særlig behov for kjøtt mer, men det er nok fordi jeg går sakte fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsi:

Jeg har bestemt meg for å kutte ut kjøttet gradvis, ja. Jeg holder meg unna rødt kjøtt, men hvit kjøtt (kylling ol.) bruker jeg som en "erstatning" i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Hei!

Jeg har vært vegeterianer i litt over tre mnd nå - og har det helt topp!!!!

Har alltid elsket pølser og slikt,men det går helt fint - ingen apstinenser!!

Sluttet med kjøtt da jeg har hørt at om man gjør det kan man bli mye mye bedre av ledd smerter noe jeg til tider er sterkt plaget med!!!

Og på disse tre mnd er jeg bare blitt SÅ mye bedre!!! Føler meg lettere i både skinn og sinn!!!

Klem fra Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å spise fisk er vel ikke å være vegetarianer ? Jeg mener, å kutte ut kjøtt og spise fisk og grønt ? Trodde man skulle skippe kjøtt OG fisk jeg når man ble vegetarianer. Og som veganer kutte ut alt med melk og egg i tillegg.

Correct me if I`m wrong (?)

Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vegetarianer lever på plantekost.

Den som i tillegg til planteføde bruker melk og melkeprodukter, kalles lacto-vegetarianer, og den som også bruker egg, kalles lacto-ovo-vegetarianer.

Dette er de riktige betegnelsene. Jeg tror igrunn Nikita var mest interessert i andres erfaringer og gode råd om hvordan man kan legge opp kostholdet sitt dersom man ikke ønsker å spise kjøtt.

Jeg er selv ikke vegetarianer, men spiser lite kjøtt. Jeg bruker mye bønner og gryn. feks kikerter, soyabønner, linser og bygggryn og spelt.

Søk på nettet så finner du sikkert mange gode oppskrifter.

En annen fordel med bønner, linser og slikt, er at det koster nesten ingenting hvis du går til en såkalt innvandrerbutikk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vegetarianer i 10 år og det gikk helt fint. Liker du bønner og nøtter er det mye i de som erstatter kjøtt. Det finnes mange gode sider på nettet som tar for seg hvordan man bør spise for ikke å få noen mangler av diverse slag. Jeg tenkte aldri over hva jeg spiste, men jeg liker så og si alt og spiste variert. Det er vel cluet enten du er vegetarianer eller ikke, å få i seg variert kost.

Jeg merket også den bedringen i helsen som Olivia sa. Immunforsvaret virket bedre. Kanskje det kan ha med å gjøre at kroppen slipper å bruke så mye energi på å bearbeide maten? Familien min var redd jeg skulle bli veldig tynn dersom jeg bare levde på vegetarmat, men jeg gikk ned 2 kg i starten og så stabiliserte vekten seg. Grunnen til at jeg gikk ned først var nok at jeg i starten ikke helt visste hva slags mat jeg skulle lage, og så ble det litt for lite. En annen ting jeg merket med å være vegetarianer var at kroppen ble så mye fastere. Akkurat som om man ikke fikk så mye "dritt" lagret i kroppen.

Grunnen til at jeg sluttet var at jeg fikk barn, og det ble sånt herk å lage alle forskjellige middagene. Det gikk greit da det bare var meg og mannen min. Da laget jeg en grønsaksrett som vi begge spiste og så hadde han kjøtt ved siden av om han ville det. Vi spiser fremdeles mye vegetarmat, men også fisk og hvitt kjøtt. Rødt kjøtt har vi nesten aldri, og det klarer jeg fremdeles ikke å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:)

jeg har vært vegetarianer i snart 6 år, ble det over natten og det gikk veldig fint:)

jeg lever egentlig som en kjøtteter, for jeg spiser helt vanlig mat, men erstatter kjøttet med vegetarkjøtt fra helsekosten. særlig frysevarene, av merket Tivall, smaker HELT likt kjøtt nesten. har klart å llure endel venner av meg med dette "kjøttet":)

her i Norge finnes det bla biffstrimler, kjøttboller, kjøttdeig, scnitzler, pølser, hamburgere etc, alt av vegetarisk opprinnelse. det smaker HIMMELSK, og det er ikke noe problem i det hele tatt å være veggis med dette i hus, for jeg erstatter bare kjøttet med dette, og det smaker nesten likt.

du må værsågod spørre meg om oppskrifter, jeg har verdens beste oppskrift på vegetarisk julemiddag bla:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være vanskelig, men det er en ting jeg virkelig ikke skjønner. Jeg hører mange vegetarianere som erstatter kjøtt med "kjøtterstatningsprodukter" fra helsekosten (ref. siste innlegg).

Man kan jo lage såååå mye godt uten at det absolutt skal likne på kjøtt?

Er man vegetarianer har man jo valgt bort kjøtt, og jeg skjønner ikke helt at det skal være nødvendig å spise mat som etterlikner dette?

Dessuten burde det vel være bedre å lage maten fra bunnen av, slik at man har bedre kontroll på næringsinnhold og kvalitet? Selv om man kjøper på helsekosten er det likevel prefabrikerte ferdigvarer.

Bare en liten digresjon fra meg dette altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg vet at det er veldig mange som stusser over dette, men nå skal jeg oppklare dette EN GANG FOR ALLE:

mange veggiser ELSKER kjøtt, men er det pga etiske grunner. jeg er en av dem. kjøtt er noe av det beste jeg vet, men jeg holkder meg unna pga etiske grunnlag. så jeg er kjempeglad for at det finnes erstatninger som kan spises uten at noen må dø for at jeg skal ha mat:)

så det er derfor mange vegetarianere bruker erstatninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg valgte bort kjøttet pga leddsmertene mine..........man har nemmelig gode erfaringer med at man blir bedre uten kjøtt!

Resten av familien spiser helt som vanlig! I noen retter kan jeg bare plukke vekk kjøttet,og i andre ting hvor det ikke går tar jeg litt i en panne til meg som jeg kan ha før jeg putter kjøttet oppi!!

Dette fungerer utmerket!

Det kjedeligste er å finne på noe å ha på brødskivene.........der merker jeg det mest!!!!

MEN, på julaften har jeg nå tenkt å spise bittelitt pinnekjøtt da!!!

Ellers er leddene bedre, kroppen lettere og ikke minst fastere!

har ellers hørt at svinekjøtt er det aller verste man kan spise av kjøtt når det gjelder avfallsstoffer i kjøttet! Dette pga av at grisen ikke slipper svetten sin gjennom huden som andre dyr!!

Noen som vet om dette er riktig???

Klems fra Charmina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jen:)

Ja det er riktig med svinekjøttet, og det er noe av det mest syredannende du kan spise, noe som tærer på bla skjelettet, det samme gjelder for øvrig melk, så det at man får kalsium hgjennom melk er rikktig, men kroppen nyttigjør seg det ikke, det virker jo motsatt.

tips til brødsivepålegg: Vegadella/Mortadella ("servelatpølse" uten kjøtt, fås i helsekosten og smaker nesten likt servelat, bare mye bedre), ost, egg (eggerøre, omelett, ta feks en omelett i et burgerbrød, kokt egg, smøreoster, rester av vegetariske "biffstrimler", nutana burger som smaker kjempegodt, osv:)

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stort sett pleier jeg å spise brød uten noe på, men her er uansett flere påleggs forslag:

nøttesmør (peanøttsmør er enklest å få tak i da, aller best når man lager det selv,) tartex (smørepålegg fra helsekosten) frukt eller grønnsaker i skiver, most avocado blanda med litt krydder eller det du liker, oliven pure, bønnemos, dessuten finnes det et ganske godt utvalg av forskjellige veganske smøre oster og faste oster.

Etter å ha vært veggis i mange år, så virker tanken på alt av animalske matvarer helt frastøtende på meg. Jeg glemmer faktisk bort at de fleste mennesker spiser det, for meg er det ikke mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her, Olivia:) jeg det som er så rart, jeg blir FLAU når jeg kjøper kjøtt i butikken (feks til min forlovede, som for øvrig skal bli vegetarianer når vi flytter sammen:)) og føler at alle ser på meg og tenker "herregud se på hun da, som kjøper kjøtt".... vet at det ikke er tilfelle for det er jo normalt hehe,men jeg kan ikke hjelpe for det. hater å kjøpe kjøtt, like mye som jeg hater å kjøpe røyk.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...