Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler meg for gammel for det her, men er det noen som har tips mot ekstrem rødming? 

Jeg er så lei. Jeg er selvsikker og oppegående, og har ikke noe problem med å ta litt plass eller snakke over bordet. Folk som kjenner meg bryr seg ikke, men det er alle de gangene jeg står der med ukjente mennesker, gjerne i jobbsituasjon at jeg helst vil få problemet vekk. Jeg jobber med mennesker og da synes jeg dette er ubehagelig. 

Da snakker jeg ikke om vanlig bare søt og rød i kinna-rødming som man får når man har en åpenbar grunn til å bli flau, og man kan le det bort. Jeg mener helt ukontrollert rødming som man får midt i en samtale om «hvordan har dagen din vært?» med din beste venninne, midt under en helt vanlig middagsamtale med familien, eller når en kollega demonstrerer hvordan man gjennomfører en prosedyre. Spesielt når en person setter øynene i deg under en samtale, og man blir nesten lam i ansiktet, det koker så fælt at man får halsbrann og tåkesyn på ene øyet og rykninger i det andre. Og det finnes ikke én logisk grunn. Jeg detter helt ut av samtalen og klarer ikke tenke. Det eneste jeg fokuserer på er skolissene mine eller jakkeermet eller hestehalen, mens dette pågår. Jeg ser at folk tenker «hvorfor i alle dager blir hun så flau nå??» Men jeg finnes jo ikke flau, det skal veldig mye til. Men  jo mere man blir obs på det jo værre blir det. Etter kanskje 20-30 sek så slår det plutselig av.. Sånn rødming. Noen som har erfaring og tips?🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5035c...044

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tips, men vil bare si at jeg har det akkurat likt. Min strategi er vel egentlig å late som at det ikke skjer, selv om det er vanskelig. 

Jeg opplever også at jeg ikke skjønner hvorfor. Jeg kan gjerne snakke foran 500 mennesker, men rødmer i samtaler med få mennesker, selv om jeg er trygg på alle jeg snakker med. 

Er ellers også en person hvor "følelsene synes utenpå", er følelsesmessig ganske lett å lese. Lurer på om det kan ha noen sammenheng. 

Anonymkode: 8b7d5...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det slik selv, men har innsett at jeg har rosacea. (sjekk det ut) Det hjelper/roer rødmingen om en ikke er varm fra før av: drikk kaldt vann/ikke spise kaloririke måltider/ikke for varme klær når du vet du kan komme i en situasjon hvor du kan rødme. Varme bare forsterker rødmingen og ubehaget. 

Laser kan hjelpe for rosacea. 

Men detter er mine erfaringer, absolutt ikke sikkert det er rosacea du har. 

Anonymkode: 17f5b...442

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har også Rosacea. Jeg pleier alltid å si det selv; «nei, nå rødmer jeg igjen uten grunn.» Da eier jeg på en måte situasjonen selv, og andre blir ikke så ukomfortable. Noen tror jo de har sagt noe som setter meg helt ut. Føler også at det går fortere over, men det kan godt hende det bare er fordi jeg lettere beveger meg videre i tankene liksom. 

Anonymkode: 81b9a...de3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn. Veldig plagsomt og ekstremt ubehagelig. Unngår å prate med mennesker pga det :(

Anonymkode: c1c5b...b65

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, jeg har funnet noe som fungerer! På apoteket har de en serie med kremer som demper rødhet og roer ned nervene i huden sånn at man ikke får sånne oppblussinger. Det er selvfølgelig ulike årsaker til at man har dette problemet, så ikke sikkert det hjelper for alle, men for meg er det en ny verden, etter å ha brukt det i bare noen dager. Det er ett serum, en hudkrem og en foundation. Serumet og kremen roer ned huden og nervene, og foundation dekker det som evt skulle poppe opp.  Om det er produktene eller placebo effekten som kicker inn spiller ingen rolle for min del så lenge jeg slipper å være en tomat:)

F830BA99-831E-4BE8-BC63-AF551C4A7AD0.jpeg

Anonymkode: 5035c...044

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...