Gå til innhold

Må man ta medisinkurs når man er ferdig utdannet vernepleier/sykepleier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1 år igjen av vernepleien nå, jeg besto medikament eksamen som vi hadde nylig. Men det jeg lurer på er: må jeg ta et medisin kurs til da etter utdanning? Eller kan man gå rett i jobb fordi man er utdannet og har bestått legemiddelregning på skolen? 

Anonymkode: 42e39...a43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan gå rett i jobb. 

Anonymkode: 7dd99...d46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan gå rett i jobb. 

Bare lurte litt på det, siden mange som har kommet ut i jobb i feks en bolig, og der betaler arbeidsplassen for at du skal ha et medisin kurs, men da er kanskje ikke de vernepleiere / sykepleiere da :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurte litt på det, siden mange som har kommet ut i jobb i feks en bolig, og der betaler arbeidsplassen for at du skal ha et medisin kurs, men da er kanskje ikke de vernepleiere / sykepleiere da :)

Nei de medisinkursene er for de som ikke har medikamentregning på studiet sitt. Eller kun er assistenter/under utdanning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener da alle må ta det, faglært eller ikke!

Anonymkode: 7b7d9...0b9

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener da alle må ta det, faglært eller ikke!

Det stemmer ikke. Er du ferdig utdannet sykepleier (kan ikke snakke for vernepleier da jeg ikke vet hva utdanningen deres består av), så behøver du ikke ekstra medikamentkurs når du er ferdig utdannet, det har man allerede gjennomgått og bestått for å bli sykepleier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, l86 skrev:

Det stemmer ikke. Er du ferdig utdannet sykepleier (kan ikke snakke for vernepleier da jeg ikke vet hva utdanningen deres består av), så behøver du ikke ekstra medikamentkurs når du er ferdig utdannet, det har man allerede gjennomgått og bestått for å bli sykepleier. 

Synes jeg høres merkelig ut. Der jeg jobbet var sykepleiere også på medisinkurs🤔

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/kurs-i-legemiddelhandtering/

Skrevet

Dette er jo oppdaterings kurser o.l. om det linkes til over her, ikke samme som det en helsefagarbeider/hjeloepleier/assistent må ta for å kunne gi medisiner.

En sykepleier MÅ ikke ta kurs etter endt utdanning, det er en del av utdanningen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes jeg høres merkelig ut. Der jeg jobbet var sykepleiere også på medisinkurs🤔

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/kurs-i-legemiddelhandtering/

Mange steder må man ta oppfriskningskurs etter X antall år for å holde kunnskapen ved like. Har aldri hørt om at spl/vpl må ta ekstra medisinkurs for å kunne gi medisiner - medikamentregningen og farmakologien man har på utdanningen (og må bestå) er jo mye mer omfattende enn et slikt kurs. 

Anonymkode: bbd04...2cd

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 1 år igjen av vernepleien nå, jeg besto medikament eksamen som vi hadde nylig. Men det jeg lurer på er: må jeg ta et medisin kurs til da etter utdanning? Eller kan man gå rett i jobb fordi man er utdannet og har bestått legemiddelregning på skolen? 

Som verne- og sykepleier så har du automatisk medikamenthåndtering i utdannelsen. Medisinkurset er for assistenter/pleiemedarbeidere, helsefagarbeidere (hjelpepleiere, omsorgsarbeider) eller de som er tidlig i utdannelsen som vernepleier og sykepleier.

Når du har utdannelsen i boks har du medisiner i boks.
Medisinkurs er kun å levere ut faste medisiner og ferdig istandgjorte medisiner.

Du som vernepleier eller sykepleier kan finne frem eventuelt medisiner (selvfølgelig ut fra pasientens medisinliste, bestemt av pasientens lege), selv om du ved f.eks. oxycodone/oxynorm, andre sterke medisiner, smerteplaster og slikt skal ha en ekstra kontrollsignatur av sikkerhetsmessige årsaker bestemt i loven så er du da den som finner frem og ordner mens en annen i samme tittel eller eventuelt en lavere skolert med medisinkurs kan ta kontrollen og signere på signatur nr.2 i disse oversiktspermene som man må ha for å holde kontroll på beholdning og ikke minst for kontroller fra legemiddeltilsynet osv.

Du kan også håndtere oksygenapperater, insulin osv. Dette kan en lavere skolert ikke håndtere da det ikke går inn i utdannelse og ei heller kurset.

Lavere skolerte tar praksis skjemaet som følger med kurset 1 gang per år for å opprettholde tillatelse (øverste leder bestemmer hvem som skal få ha slik tillatelse) og oppfriskningskurs hver 3år. Nå er det også et e-læringskurs i tillegg.

Endret av kvinne35+
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier og måtte ta medisinkurs som e-læring da jeg begynte. Altså, jeg kunne gi medisiner fra dag 1 og tok vel kurset etter noen måneder i jobb, men tror man egentlig må ta kurset før man får gi medisiner, men det er ikke sånn veldig strengt. Kurset tok vel 1 time å gjennomføre. Jobber på sykehus. 

Anonymkode: 690e7...2cd

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og måtte ta medisinkurs som e-læring da jeg begynte. Altså, jeg kunne gi medisiner fra dag 1 og tok vel kurset etter noen måneder i jobb, men tror man egentlig må ta kurset før man får gi medisiner, men det er ikke sånn veldig strengt. Kurset tok vel 1 time å gjennomføre. Jobber på sykehus. 

Anonymkode: 690e7...2cd

:overrasket: så dette nye e-læringskurset det er egentlig for ALLE som skal håndtere medisiner altså ikke bare de som må ha kurs men også sykepleier osv? Jaja det er gjerne for å kjenne lovverket og for å vite hvilke begrensninger det er for de som står lavere slik at man ikke skal delegere bort oppgaver i forhold til medisiner som den andre egentlig ikke er kvalifisert til å utføre?

Endret av kvinne35+

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...