Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tilkallingsvikar på en skole, men har faste vakter. Jeg jobber på en skole med vanskeligstilte barn som er voldelige. De slår, sparker, ødelegger ting og kaster ting etter meg relativt ofte. For noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid og senest på fredag ble jeg slått i mellomgulvet. Dette skremte meg og fikk meg til å innse at jeg kanskje ikke burde fortsette å jobbe der, tenk hvis jeg blir slått ordentlig hardt i magen? 

Det som er vanskelig for meg er at jeg kun er tilkallingsvikar. Jeg syns det er vanskelig å ta opp med sjefen, for jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere meg. Vurderer å dra til legen for å sykemelde meg, men jeg trenger jo penger. Hvilke rettigheter har jeg? Hvordan burde jeg løse dette? 

Skrevet

Sjekk nav. Er jo folk som blir sykemeldt under hele svangerskapet pga alvorlig sykdom.

Kan du jobbe som vikar på andre skoler hvor de ikke er voldelige?

Skrevet (endret)
10 minutter siden, hotfudge skrev:

Jeg er tilkallingsvikar på en skole, men har faste vakter. Jeg jobber på en skole med vanskeligstilte barn som er voldelige. De slår, sparker, ødelegger ting og kaster ting etter meg relativt ofte. For noen uker siden fant jeg ut at jeg er gravid og senest på fredag ble jeg slått i mellomgulvet. Dette skremte meg og fikk meg til å innse at jeg kanskje ikke burde fortsette å jobbe der, tenk hvis jeg blir slått ordentlig hardt i magen? 

Det som er vanskelig for meg er at jeg kun er tilkallingsvikar. Jeg syns det er vanskelig å ta opp med sjefen, for jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal formulere meg. Vurderer å dra til legen for å sykemelde meg, men jeg trenger jo penger. Hvilke rettigheter har jeg? Hvordan burde jeg løse dette? 

Du må ta dette opp, så de kan tilpasse oppgavene for deg. Dvs at det ikke er deg som går imellom når de mest voldelige utagerer. Kanskje du kan gjøre papirarbeid.

Du bør formulere deg slik du har gjort her. Men dropp det om at du kanskje ikke bør jobbe der.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Du har krav på sykepenger som tilkallingsvikar også. Da regner de ut et gjennomsnitt at det du har tjent de siste 3 mnd eller noe.

Jeg ville først hørt med leder om det er mulig med tilrettelegging, men skjønner at det kan bli vanskelig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sjefen!! Er jo fullstendig forståelig at du ikke kan jobbe der når du er gravid! Det handler om barnet i magens sikkerhet!! 

Anonymkode: 9380f...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på tilrettelegging, så det må du snakke med sjefen om med en gang, slik er det med de som jobber både i industri og helsevesen hvor de enten er i nærheten av noe som kan skade fosteret eller voldelige pasienter. 

Anonymkode: bf7d2...63f

AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapspenger 😊

Anonymkode: ce8b7...783

Skrevet

Sykmelding er ikke aktuelt da du ikke er syk.

Tilrettelegging må prøves først, er det ikke mulig bør du snakke med en lege om svangerskapspenger. Da søker du på et skjema fra Arbeidstilsynet, og både lege og arbeidsgiver må skrive under på at arbeidet er farlig for helsen, og hva som er forsøkt tilrettelagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilrettelegging, eller svangerskapspenger hvis det ikke er mulig. 

Anonymkode: 5b00e...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...