Gå til innhold

Hvor mange par sokker trenger man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enslige sokker tar over boligen vår. Jeg vurderer å kaste alle.  Klarer ikke å få kontroll på kaoset. Vi er fire i familien og har ekstremt mye klær. Har klart å kutte ned på de fleste kategorier unntatt sokker. De er så små så de har blitt liggende i en balje. Og den baljen blir flyttet fra rom til rom. Vi har sokker i skapene våre, så strengt tatt kunne jeg vel tømt hele balja i søppelkassa. Men så er det endel fine sokker der da... Og partneren ligger helt sikkert nedi der den og. De må bare pares... 

Så, hvor mange par trenger man/har du? 

Skal jeg sjekke at hvert familiemedlem har f.eks 14 par og bare kaste resten, fine eller ei?

Anonymkode: e9a6e...ab7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en idiot på youtube som syr sammen sokkene sine før han vasker dem.

Kanskje du burde prøve det?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor ofte man vasker. 
Vasker man veldig ofte klær, så kan det holde med 4-5 par pr person, vasker man sjeldent bør man kanskje ha 15 par.
Er man opptatt av at sokkene skal matche antrekk og må ha ulike farger bør man ha flere par, bruker man kun svarte ankelsokker uansett antrekk trenger man ikke like mange, og da kan man matche opp enslige med andre.  

Jeg har en egen kurv hvor jeg legger de enslige fra klesstativet. Hver gang jeg tar ned sokker fra stativet, så samler jeg sammen de enslige, sjekker "enslig-kurven" og matcher opp de som har partneren der, og de som fortsatt er uten partner legges i kurven. 
Mamma pleide samle alle enslige i en kurv, og annen hver uke så tømte hun ut alle enslige sokker på stuegulvet, og satte seg ned og matchet. 

Anonymkode: 5891f...388

• Liker 1
Skrevet

Jeg har uhorvelig mange par sokker, og har verken ønske eller ambisjoner om å drive med sånn «marie kondo-organisering». Det jeg derimot HAR gjort, er å kjøpe noen lave kurver som får plass i sokkeskuffen. En til ullsokker, en til knestrømper, en til «standard svarte bomullssokker» og en til ankelsokker. Det har hjulpet for meg. Det ble lettere å pare enslige sokker, for jeg slapp å lete gjennom en hel skuff, og slapp med en kurv. Av samme grunn ble det også lettere å finne passende sokker til forskjellige anledninger og antrekk. Jeg bruker sjelden ankelsokker på vinteren, og jeg bruker også færre svarte bomullssokker på sommeren. Har antakeligvis 10-15 par av hver kategori, og det funker i alle fall for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bryr oss ikke om matching til antrekk. ( 😂  ) Vi vasker klær 1-3 ganger i uka.

Takk for svar :)

Ts 

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Har du vurdert å legge sokkene dine i vaskeposer, før du legger de inn i maskinen? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bryr oss ikke om matching til antrekk. ( 😂  ) Vi vasker klær 1-3 ganger i uka.

Ts 

Sett av litt tid annen hver uke til å matche alle single, hvor du samtidig også kaster alle som er slitt/hullete. 
Vet ikke alder på barna dine da, men mamma tok oss med på det allerede fra 3-4 års alderen, og lot oss drive å rote blant de enslige sokkene, og prøve finne match. Litt sånn "finn to like-lek". Husker også noen ganger hvor hun da hentet fram strykjern/brett, og strøk klærne som skulle strykes, mens vi barna herjet rundt på gulvet og prøvde finne like sokker. 
Når vi kom opp mot tenårene fikk vi ansvar selv for å matche sokker, og om vi ikke orket det så fikk vi gå med ulike da. På den tiden la hun alle sokker i en kurv, uten å prøve matche engang, så fikk vi andre gå på jakt om vi trengte sokker. 

Anonymkode: 5891f...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å ha sokker i vaskepose. Selv som singel får jeg alenesokker og ble møkka lei. 

Anonymkode: 70c7b...664

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat gått i gang med samme prosjekt! Har kjøpt meg 15 par hvite ankelsokker, 15 par sorte ankelsokker og tenker kanskje 10 par hvite tennissokker. Når alle sokkene er like, så blir det lett å pare de! Så skal jeg nå begynne å kaste alle sokker uten partner, alle slitte sokker, alle stygge eller formløse sokker og alle for små sokker. Blir deilig å få orden!

Anonymkode: ffa26...db9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker sokkeklyper. Tar på klype når sokkene tas av og hives i skittentøyskurven, da er det ingen løse sokker uten partner. 

Anonymkode: d6d2b...dc9

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

10 par til hver person. Kast resten i container for gjebruk av klær.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker sokkeklyper. Tar på klype når sokkene tas av og hives i skittentøyskurven, da er det ingen løse sokker uten partner. 

Sokkeklyper kan dette av og feste seg inne i maskinen, sånn som bøyler til bh'er. Da er helvete løs med reparasjoner osv.  Så det er ikke noe å anbefale.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tøytigern skrev:

Sokkeklyper kan dette av og feste seg inne i maskinen, sånn som bøyler til bh'er. Da er helvete løs med reparasjoner osv.  Så det er ikke noe å anbefale.

Nei det kan de ikke, de er helt myke i plastikk og hekter seg ikke fast om de faller av sokkene. De er at for store til å forsvinne inn i hullene i maskinen. Jeg har brukt slike i over 10 år, det har aldri vært et problem, heller ikke når de er løsnet. Så det er absolutt noe å anbefale. Jeg bruker de på bildet under

image.jpeg.966e87ec41aae1c65f57b24c4d9475c6.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Så, hvor mange par trenger man/har du? 

0

Anonymkode: b62b7...a21

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan de ikke, de er helt myke i plastikk og hekter seg ikke fast om de faller av sokkene. De er at for store til å forsvinne inn i hullene i maskinen. Jeg har brukt slike i over 10 år, det har aldri vært et problem, heller ikke når de er løsnet. Så det er absolutt noe å anbefale. Jeg bruker de på bildet under

image.jpeg.966e87ec41aae1c65f57b24c4d9475c6.jpeg

Hvor kjøper du de?

Skrevet

For å få orden i sokkeskuffen, må du få ut messarchistene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kast sokkene og start på nytt. Du får lilla sokker, mann får svarte sokker, barn1 får grønne sokker og barn2 får brune sokker. Alle sokkene må være like så alle kan pares. 

Anonymkode: 4b7f1...2d1

• Liker 1
Skrevet

Er så glad jeg slipper dette problemet, bruker ikke sokker 😊

Skrevet
5 timer siden, absinthia skrev:

For å få orden i sokkeskuffen, må du få ut messarchistene.

Disse er jevnlig på turne hjemme hos oss.

Skrevet (endret)

Jeg har bare svarte ankelsokker. Klarer ikke å gå i annet. Barna har mange med motiver.. her i huset kler alle av og på seg inne på badene, og legger dagens klær i skittentøyet. Ingen sokker har blitt borte enda heldigvis. 

Vi har ca 25 par hver. 

Endret av Summ
Litt lite

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...