Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte på dette når jeg var ute å gikk tur her en dag. Her i området jeg bor er det ikke observert elg, men kanskje 1-2 km utenfor området er det observert elg mange ganger. Der er det også en god del tett skog. Her i området jeg bor og går tur, er det noe tett skog, men ikke like stort som utenfor. 

Der er en viss sannsynlighet for at jeg kan møte elg. Sjansen er liten, men med min uflaks, ønsker jeg å være forberedt på en slik situasjon. Så hva gjør man? Hyler og veier med armene? Løper? Står i ro? Later som man er død? Har lest at de fleste elger er ikke aggressive, men har jo sett flere ganger i media at elg løper etter mennesker og begynner å sparke de. Noen sier at man skal late som man er død når man blir sparket, og det gir mening. Men hva om det ikke hjelper? Jeg vil ikke bli den første i historien i Norge som blir drept av elg. Jeg vet jeg har en voldtektsalarm liggende et sted. Jeg har også forsvarsspray. Hadde dette vært nyttig å hatt med seg? Elgen ville jo blitt redd for alarmen pga den høye lyden, og sprayen svir i øynene. Men jeg vet ikke? Og på spørsmål om hvorfor jeg har slike ting.... Jeg har på en tid i livet vært rimelig paranoid. Er det forøvrig fortsatt, med tanke på denne tråden. 

Ja, jeg har stor respekt for skogens konge. Et vakkert dyr, som jeg er livredd. Jeg vet at det ville komme et geni som sier at jeg kommer garantert ikke til å møte elg - men når det har blitt observert 500 m fra turområdet jeg går, så er sjansen der. Det er dog bare 1 eller 2 ganger i en lang periode på flere år at det har blitt observert såpass nærme. 

Edit: Jeg klarer ikke løpe fra elgen eller klatre opp i et tre. Det hadde nok redda meg, men nei. 

Endret av Mehr
Skrevet

Jeg er dårlig til å klatre, så jeg er nok doomed om det skjer meg. Men å klatre i opp i et tre er eneste alternativet jeg har hørt om som fungerer med garanti.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Bumblebeee skrev:

Jeg er dårlig til å klatre, så jeg er nok doomed om det skjer meg. Men å klatre i opp i et tre er eneste alternativet jeg har hørt om som fungerer med garanti.

Ja. Men er man tung og ikke særlig sterk er det plutselig utelukket. Men jeg vet ikke, kanskje om man er kjempe redd så klarer man...? Løsningen her er vell kanskje å ikke lenger være tung og bli sterk. Det jobber jeg forøvrig med. 

Skrevet

Har møtt elg flere ganger. Du står ikke plutselig bare en meter fra den. Det skal iallefall mye til. Jeg tror de som er blitt angrepet ikke har holdt avstand? Det en gjør er å snu og gå vekk fra dyret. Ikke stoppe opp for å ta bilder osv som mange gjør. Folk er litt dumme iblant.

Nei, du må ikke bruke spray! Du kan ikke gå rundt å skade dyr fordi du er redd. Med alarmen tenker jeg at den kan ha motsatt hensikt, nemlig å skremme dyr så de angriper eller får panikk. Du må ikke gjøre det.

Det skal mye til at en elg får øye på deg et stykke unna og løper etter deg 🙂 vis hensyn og respekt om du møter dyr ute. Dyr angriper ikke for moro skyld. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg går rolig videre. Dukker den opp på stien foran meg så snur jeg og går litt andre veien. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du rygger sakte unna. Stør elgen med ørene opp og mot deg så er den fortsatt trygg, begynner den derimot å legge ørene så skal du prøve å komme deg bort uten å virke truende. De fleste elger som angriper er aggressive på grunn av parringstid, eller det er ku som har kalv med seg eller i nærheten.

Anonymkode: 1c009...d8d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har møtt elg så mange ganger, og har alltid bare gått rolig fra stedet. Var en gang jeg rygget veldig rolig bakover, og var litt mer redd, for da sto barnet på andre siden av veien. Jeg var et godt stykke unna mor, men ganske nære barnet. Men det gikk bra.

Bodde i hus i skogen i 3 år og, da bodde det en elg i hagen vår, så vi var ute og lekte, satt og grillet osv, og elgen var der sammen med oss. Pratet masse med den, den bare så på meg som om jeg var gal. Den var alltid rolig. Og når det var elgjakt, så kom alle vennene hans og var i hagen vår de og. 

Anonymkode: 40146...bc0

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har møtt elg flere ganger. Du står ikke plutselig bare en meter fra den. Det skal iallefall mye til. Jeg tror de som er blitt angrepet ikke har holdt avstand? Det en gjør er å snu og gå vekk fra dyret. Ikke stoppe opp for å ta bilder osv som mange gjør. Folk er litt dumme iblant.

Nei, du må ikke bruke spray! Du kan ikke gå rundt å skade dyr fordi du er redd. Med alarmen tenker jeg at den kan ha motsatt hensikt, nemlig å skremme dyr så de angriper eller får panikk. Du må ikke gjøre det.

Det skal mye til at en elg får øye på deg et stykke unna og løper etter deg 🙂 vis hensyn og respekt om du møter dyr ute. Dyr angriper ikke for moro skyld. 

Jeg hørte nylig om en episode der noen fikk en aggressiv elg etter seg. De var ute på tur, og de gikk på en grusvei. Plutselig kom elgen bak dem. De sverger på at de ikke har sett den i det hele tatt. Slike situasjoner syns jeg er skumle, selv om de sikkert er sjeldne. Men som du sier, man står ikke plutselig bare en meter ifra den. Bare den ikke plutselig kommer løpende ut fra skogen... Tenk om jeg har gått mellom kalven og mora uten å vite det, om kalven for eksempel er langt til venstre og mora langt til høyre? Overtenking, men ja. 

Jeg tror du misforsto innlegget mitt. Jeg har ikke tenkt å oppsøke en elg og spraye den med forsvarspray. Jeg har heller ikke tenkt å utløse en alarm om jeg skulle stå 1 km fra en elg. Jeg tenker når uhellet først er ute, hva skal man strekke seg etter. Når elgen (eller et annet aggressivt dyr) kommer løpende mot deg. Da har man få ressurser. 

Å vise hensyn og respekt for dyr er selvsagt i min verden. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har møtt elg så mange ganger, og har alltid bare gått rolig fra stedet. Var en gang jeg rygget veldig rolig bakover, og var litt mer redd, for da sto barnet på andre siden av veien. Jeg var et godt stykke unna mor, men ganske nære barnet. Men det gikk bra.

Bodde i hus i skogen i 3 år og, da bodde det en elg i hagen vår, så vi var ute og lekte, satt og grillet osv, og elgen var der sammen med oss. Pratet masse med den, den bare så på meg som om jeg var gal. Den var alltid rolig. Og når det var elgjakt, så kom alle vennene hans og var i hagen vår de og. 

Så morsomt å høre. :) Jeg har lest om kroppsspråket til elgen, så ser jo forskjell på en rolig elg og en aggressiv elg. Ville så klart alltid rygga og gått fra stedet om jeg skulle møte en. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Er ikke de mer redd for oss, enn vi er for dem?

Her jeg bor er det masse hjort, og de bykser over jordet i full gallopp, når de hører at jeg kommer flere hundre meter unna. Har sett de mange ganger når jeg har vært ute tidlig på morgenkvisten, og gått tur med hunden. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Mehr said:

Jeg hørte nylig om en episode der noen fikk en aggressiv elg etter seg. De var ute på tur, og de gikk på en grusvei. Plutselig kom elgen bak dem. De sverger på at de ikke har sett den i det hele tatt. Slike situasjoner syns jeg er skumle, selv om de sikkert er sjeldne. Men som du sier, man står ikke plutselig bare en meter ifra den. Bare den ikke plutselig kommer løpende ut fra skogen... Tenk om jeg har gått mellom kalven og mora uten å vite det, om kalven for eksempel er langt til venstre og mora langt til høyre? Overtenking, men ja. 

Jeg tror du misforsto innlegget mitt. Jeg har ikke tenkt å oppsøke en elg og spraye den med forsvarspray. Jeg har heller ikke tenkt å utløse en alarm om jeg skulle stå 1 km fra en elg. Jeg tenker når uhellet først er ute, hva skal man strekke seg etter. Når elgen (eller et annet aggressivt dyr) kommer løpende mot deg. Da har man få ressurser. 

Det finnes sjåfører som bevist kjører i motsatt kjørefelt for å skape ulykker, det finnes personer som går ut på byen kun for å lage bråk. Det betyr ikke at man skal gå rundt å passe seg og ta masse forhåndsregler for slike sjeldne hendelser. 
Elger generelt sett er ikke aggressiv, det er ikke vits å ta hundre forhåndsregler i tilfelle man møter ett dyr som i 99,9% av tilfeller vil snu å springe i det det ser deg. 
En elg som plutselig kommer løpende ut fra skogen vil i de aller fleste tilfeller bli vettskremt når den ser deg, bråsnu å stikke av. 
En elg-ku med kalv vil høre/lukte/se deg lenge før du ser dem, og i de aller fleste tilfeller føre kalven bort fra det sinnsykt skumle rovdyret du er. 
DU er rovdyret, elgen er fluktdyret. Det ligger i elgen sin natur å velge flukt så langt det går, og angrep er siste forsvar. 

Anonymkode: 65273...07f

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh så koslig😍

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Mehr skrev:

Ok. Ja, det skjer nok sjelden at elger plutselig løper etter en. Det er et dyr jeg er redd for å møte og det er bjørn. De syns jeg er skumle og som jeg vet har angrepet mennesker flere ganger, så sånn sett kan jeg forstå frykten din. Villsvin er heller ikke noe jeg ønsker å støte på! Men det går liksom ikke an å bekymre seg heller, for alt KAN skje. En får heller tenke på hva oddsen er for at det skulle skje.

Jeg tenkte ikke at du ville lete opp dyr for å skade dem 🙂 men så kan en få panikk og bruke ting uten at det er nødvendig. Var mer det jeg tenkte på. Elg er veldig vanlig i noen områder, men de er fredelige dyr om mennesker ikke plager dem. Skjønner godt at folk vil ta bilder ol, men det provoserer meg når de parkerer tre meter fra mor og kalv feks. Når de "sniker" seg innpå. Sånt kan gjøre dyr mer skeptiske til oss, og tenker fare når de ser oss. Da kan det jo være at de reagerer med å ville angripe. Men igjen, det er veldig sjelden at det skjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Møtt dem flere ganger, går enten rolig forbi eller snur om de står midt i veien. De angriper kun om de føler seg truet.

Anonymkode: 64714...03b

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
26 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg går rolig videre. Dukker den opp på stien foran meg så snur jeg og går litt andre veien. 

Samme her.

Skrevet

Gå langsomt bort fra elgen i den retningen du kom. Ikke veive med armer eller legg deg ned.

Elgen må føle at du ikke er en trussel, så går det bra.

Skrevet

Jeg pleier å små synge litt, slik at de skal høre meg i god tid og gå bort.

Det hjelper riktignok ikke når elgen står utenfor huset, men da prøver jeg meg forsiktig frem. For noen år siden, pleide en gjeng med elger å ligge i sola, ved parkeringen på jobb - folk endte opp med å late som ingenting og te seg som vanlig, selv om elgen var 15 meter unna. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Tøytigern said:

Jeg ville ikke begynt å spraye på en elg. Den kan finne på å sparke etter deg. Det beste er å stoppe og å gå sin vei på en måte som gjør at elgen merker at du forsvinner.

Du får lese hva som står om det. Det er "last resort".

Anonymkode: 34a38...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...