Gå til innhold

Til dere som alltid skal moralisere her inne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt matt av innlegg hvor noen forteller om en utfordrende situasjon, og så kommer svar om at de har tatt dumme valg, at dette var noe en burde tenkt på før ol. Hva er poenget med å skrive sånne svar når "skaden" allerede er skjedd? 

Det er ikke sånn at vi tar kloke og veloverveide valg hver eneste gang. Noen ganger forandrer ting seg, og det er virkelig ikke alt en kan forutse. En annen ting er at vi har ulike forutsetninger i ulike situasjoner. Det er så utrolig enkel tankegang å si at "Det burde du tenkt på før" 

En annen ting er at folk velger ulike ting fordi en har ulike verdier. Da er det smått arrogant å fortelle andre hva de burde ha gjort. 

Det er visst noen som bare ikke kan la være å dømme, og som bare MÅ uttrykke sin misnøye og kritikk. Ikke hjelper det, og ikke er det konstruktivt. Det er bare for å ytre fordømmelse. Jeg forventer virkelig ikke at alle skriver like gjennomtenkte innlegg, men den dømmingen er så tullete og helt meningsløs. Det hjelper ingen, og avslører bare at en mangler både evnen til innlevelse og refleksjon. Tror neppe de er feilfri selv heller, eller at deres valg alltid er de beste, eller det andre burde velge. Bruk hodet. 

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Blir selv oppgitt over innlegg hvor for eksempel trådstarter spør hvordan hun skal forholde seg til uegnet barnefar, og folk svarer: Du skulle ikke hatt sex med ham i utgangspunktet!

Konstruktivt 🤔

• Liker 9
Skrevet

Er vel erfaring det har å gjøre med tror jeg. Hvordan takler de unge som ikke har noen år på baken ulike situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Folk har gått lei moralistene i det virkelige liv, og de har funnet sin nye arena på nett, og spesielt på kg 😅

Anonymkode: 9f0eb...dd4

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har gått lei moralistene i det virkelige liv, og de har funnet sin nye arena på nett, og spesielt på kg 😅

Anonymkode: 9f0eb...dd4

Spesielt på Kg? Nå tuller du. 

AnonymBruker
Skrevet

Men nå moraliserer du jo like mye over dem som du mener moraliserer over deg. Så da er jo du selv enda verre moralist enn de du ikke liker meningene til !  Vet du hva det kalles... ? 

Anonymkode: bb94d...797

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå moraliserer du jo like mye over dem som du mener moraliserer over deg. Så da er jo du selv enda verre moralist enn de du ikke liker meningene til !  Vet du hva det kalles... ? 

Jeg må bare le. ALLTID kommer den som skal påpeke at den som tar opp en sak er mye verre enn de vedkommende kritiserer! 😛 Ts har faktisk rett.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er til dels enig med ts. 

Men. Når noen spør om hva andre ville gjort, hva andre tenker om situasjonen så er det vanskelig å avgjøre hvor grensen går mellom å ytre sin mening, kverulere, moralisere og kritisere. Jeg tror man alltid vil komme opp i den problemstillingen når folk fra veldig forskjellige miljøer kommer sammen på et felles fora. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med deg ts. Ja en kan tenke det kanskje, men hva hjelper det? Skaden er jo allerede skjedd. 

Anonymkode: 3c9b6...b68

• Liker 2
Skrevet

Etterpåklokskap er den mest eksakte formen for vitenskap, er det sagt. 

TS: «Jeg har gjort en feil, og det erkjenner jeg. Feilen har brakt meg opp i en vanskelig situasjon. Har dere noen råd om hvordan jeg kan komme meg ut av situasjonen?» 

Typisk svar: «Du skulle ikke gjort feilen i utgangspunktet. Du er teit. Dette skulle du tenkt på før.»

Thanks for nothing! Ser ikke folk hvor etterpåkloke de er, og har de ikke hørt om konseptet etterpåklokskap?

• Liker 7
Skrevet

Jeg liker å moralisere. Det er derfor jeg logger meg inn her. :sleep:

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er noe poeng i å fortelle folk at de burde gjort ting annerledes om de viser at de forstår dette selv og ikke kan hente noe godt fra det. Samtidig er det nok mange tilfeller der en har godt av å høre hva ved ens egne valg som gjorde at en endte opp slik en gjorde, slik at en kan komme seg ut av de destruktive vanene. På samme måte er det en del historier jeg tenker kan være nyttige for andre, som står i fare for å ta de samme dårlige valgene, å høre. 

Alt i alt tror jeg det er viktig at dårlige valg blir påpekt slik at en kan ta lærdom av det, uten at folk skal føle seg så "dømt" av den grunn. Så bør det selvfølgelig skje på en skikkelig måte og i tilfeller der det faktisk er noe å hente. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Jeg er enig i at det ikke er noe poeng i å fortelle folk at de burde gjort ting annerledes om de viser at de forstår dette selv og ikke kan hente noe godt fra det. Samtidig er det nok mange tilfeller der en har godt av å høre hva ved ens egne valg som gjorde at en endte opp slik en gjorde, slik at en kan komme seg ut av de destruktive vanene. På samme måte er det en del historier jeg tenker kan være nyttige for andre, som står i fare for å ta de samme dårlige valgene, å høre. 

Alt i alt tror jeg det er viktig at dårlige valg blir påpekt slik at en kan ta lærdom av det, uten at folk skal føle seg så "dømt" av den grunn. Så bør det selvfølgelig skje på en skikkelig måte og i tilfeller der det faktisk er noe å hente. 

Jeg har inntrykk av at de fleste ser at ting kunne vært gjort annerledes i fortid. En trenger ikke legge seg helt flat for alt, for ikke å bli dømt. Det virker som om en må være ekstremt ydmyk for å slippe og høre fordømming. Det er ikke riktig.

Hvis det er åpenbart at en Ts ikke ser hvor problemene startet, så kan en faktisk stille spørsmål. Ikke bare "påpeke at en har gjort feil"

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om at jeg er blitt utsatt for det, men ser det ofte skjer. Noen kommer bare inn med pekefingeren og bidrar ikke på noen måte. Jeg vil ikke kalle det jeg skriver for moralisering. Jeg er kritisk til de som heller vil tråkke litt på andre fremfor å bidra konstruktivt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moralisme-guiden...      

Anonymkode: e24dc...374

Skrevet
5 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg har inntrykk av at de fleste ser at ting kunne vært gjort annerledes i fortid. En trenger ikke legge seg helt flat for alt, for ikke å bli dømt. Det virker som om en må være ekstremt ydmyk for å slippe og høre fordømming. Det er ikke riktig.

Hvis det er åpenbart at en Ts ikke ser hvor problemene startet, så kan en faktisk stille spørsmål. Ikke bare "påpeke at en har gjort feil"

Kanskje, men det er åpenbart mange her som ikke ser, eller ikke ønsker å anerkjenne, hvordan egne valg og egen adferd i mange tilfeller fører til det de klager over. 

Jeg synes eksempelvis det er mange som klager over å gang på gang ende opp med lettvint sex når de egentlig ønsker forhold, uten å selv ta ansvar for at de tross alt hopper til sengs med alle disse menneskene som ikke ønsker forhold med dem. Veldig mange virker å ha vanskelig for å ta ansvar for egen adferd og de konsekvensene denne får, mens andre igjen ikke virker å forstå disse årsakssammenhengene. Jeg tror disse kan ha godt av å bli forklart dette, selv om det for noen kan oppleves vondt og som moraliserende. Når alt kommer til alt tror jeg det er snillere å fortelle hvordan verden er, og risikere å såre, enn å la være slik at folk fortsetter å ta valg som ikke fører dem dit de ønsker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...