AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #1 Skrevet 12. mai 2019 Er det noen som har erfaring med påvist større hjerneblødning hos et foster? En god venninne av meg fikk nettopp en knusende beskjed om babyen sin, og er selvsagt helt fortvilet. Termin er rett rundt hjørnet, og de kan ikke annet enn å vente på fødsel og se hvordan det går. Hva kan jeg gjøre for å støtte henne? De vet jo absolutt ingenting om utfall, og det er vel sannsynlig at det kan ta tid å finne ut av ting etter fødselen også. Anonymkode: 0229b...7aa
atropos Skrevet 12. mai 2019 #2 Skrevet 12. mai 2019 Huff, for en forferdelig situasjon for de. Det beste du kan gjøre er å trygge venninnen din på at du er der hvis hun trenger deg. 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #3 Skrevet 12. mai 2019 Så forferdelig! Hvordan fant de ut av det og hvordan kan det skje? Er rett før termin selv, og ble litt redd nå. Tror det beste du kan gjøre er å være der fpr dem og vise at du bryr deg. Ingenting du sier vil endr3 situasjonen, men bare vis at du støtter dem. Anonymkode: 9af33...a67
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #4 Skrevet 12. mai 2019 Hvorfor i alle dager tar man ikke keisersnitt i et slikt tilfelle?? Anonymkode: 312cc...815 11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #5 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager tar man ikke keisersnitt i et slikt tilfelle?? Anonymkode: 312cc...815 Terskelen for å få innvilget keisersnitt i dette landet er høy. Så lenge det ikke er fare for livet til mor/foster vil ikke sykehuset ta keisersnitt. Det kan jo hende det er gunstig for barnet å være lengre i magen også? Ikke vet jeg. Anonymkode: 42c48...462 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #6 Skrevet 12. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager tar man ikke keisersnitt i et slikt tilfelle?? Anonymkode: 312cc...815 Å gi barnet en enda dårligere start på livet? Hvorfor skulle man gjøre det? Anonymkode: cd009...9c8 3
Blessedmoom Skrevet 12. mai 2019 #7 Skrevet 12. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Terskelen for å få innvilget keisersnitt i dette landet er høy. Så lenge det ikke er fare for livet til mor/foster vil ikke sykehuset ta keisersnitt. Det kan jo hende det er gunstig for barnet å være lengre i magen også? Ikke vet jeg. Anonymkode: 42c48...462 Om det er påvist av lege at fosteret altså barnet i magen har hjerneblødning så er det jo fare for barnet og bare bli i magen? 6
Blessedmoom Skrevet 12. mai 2019 #8 Skrevet 12. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Å gi barnet en enda dårligere start på livet? Hvorfor skulle man gjøre det? Anonymkode: cd009...9c8 Det synes jeg var en veldig merkelig ting og si. Legene må handle raskt for at barnet skal overleve slik at det ikke blir verre for barnet i mors mage! Og gi barnet en god bra start ved og forebygge hjerneblødningen slik at barnet blir frisk og overlever! Det er det som er det viktigeste i en slik situasjon. 4
Pås Skrevet 12. mai 2019 #9 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, Blessedmoom skrev: Det synes jeg var en veldig merkelig ting og si. Legene må handle raskt for at barnet skal overleve slik at det ikke blir verre for barnet i mors mage! Og gi barnet en god bra start ved og forebygge hjerneblødningen slik at barnet blir frisk og overlever! Det er det som er det viktigeste i en slik situasjon. Tror du kan slappe av, dette vet nok legene best! 14
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #10 Skrevet 12. mai 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Terskelen for å få innvilget keisersnitt i dette landet er høy. Så lenge det ikke er fare for livet til mor/foster vil ikke sykehuset ta keisersnitt. Det kan jo hende det er gunstig for barnet å være lengre i magen også? Ikke vet jeg. Anonymkode: 42c48...462 Jeg fikk ks uten problemer pga fødselsangst. Var virkelig ikke noe stress overhode! Ingen høy terske her! Anonymkode: 34b09...190 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #11 Skrevet 12. mai 2019 12 minutter siden, Blessedmoom skrev: Det synes jeg var en veldig merkelig ting og si. Legene må handle raskt for at barnet skal overleve slik at det ikke blir verre for barnet i mors mage! Og gi barnet en god bra start ved og forebygge hjerneblødningen slik at barnet blir frisk og overlever! Det er det som er det viktigeste i en slik situasjon. Hjerneblødning er allerede påvist, og kan ikke forebygges. Jeg er ganske sikker på at legene vet hva de driver med, ved å la barnet være i magen enn så lenge. Ser ikke at dette er noe å diskutere, jeg kan ikke utlevere mer detaljer uansett. Er bare ute etter tips og råd for hvordan jeg kan være en støttende venninne i en forferdelig situasjon. Anonymkode: 0229b...7aa 19
Blessedmoom Skrevet 12. mai 2019 #12 Skrevet 12. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Hjerneblødning er allerede påvist, og kan ikke forebygges. Jeg er ganske sikker på at legene vet hva de driver med, ved å la barnet være i magen enn så lenge. Ser ikke at dette er noe å diskutere, jeg kan ikke utlevere mer detaljer uansett. Er bare ute etter tips og råd for hvordan jeg kan være en støttende venninne i en forferdelig situasjon. Anonymkode: 0229b...7aa Ok det jeg prøvd og si er at uansett om hjerneblødningen er påvist, så kan det bli verre for barnet. om legen vil se det via FKS overvåkning UL så vil de nokk gjøre det de kan for og sikre at mor og barn hsr det bra, og nå vet jeg ikke hvor langt hun er i svangerskapet men om legen ser at barnet er stresset så er det veldig normalt at de vil utføre KS i slike situasjoner. mellomtiden er det velig viktig og prøve og slappe av, og vere mest mulig positiv og støtte vennina di tenker nå jeg. Og om hun føler seg redd ikke komfortabel ( noe som ikke er rart i det heletatt ) så råder jeg at hun bør snakke med mennesker hun føler seg trygg på og stoler på fks jordmor eller lege på sykehuset. Ang situasjonen og muligheter.
Blessedmoom Skrevet 12. mai 2019 #13 Skrevet 12. mai 2019 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker said: Hjerneblødning er allerede påvist, og kan ikke forebygges. Jeg er ganske sikker på at legene vet hva de driver med, ved å la barnet være i magen enn så lenge. Ser ikke at dette er noe å diskutere, jeg kan ikke utlevere mer detaljer uansett. Er bare ute etter tips og råd for hvordan jeg kan være en støttende venninne i en forferdelig situasjon. Anonymkode: 0229b...7aa Ok det jeg prøvd og si er at uansett om hjerneblødningen er påvist, så kan det bli verre for barnet. om legen vil se det via FKS overvåkning av barnet og UL så vil de nokk gjøre det de kan for og sikre at mor og barn har det bra, og nå vet jeg ikke hvor langt hun er i svangerskapet? men om legen ser at barnet er stresset så er det veldig normalt at de vil utføre KS i slike situasjoner. I mellomtiden er det veldig viktig og prøve og slappe av, og vere mest mulig positiv og støtte vennina di tenker nå jeg. Og om hun føler seg redd ikke komfortabel ( noe som ikke er rart i det heletatt ) så råder jeg at hun bør snakke med mennesker hun føler seg trygg på og stoler på fks jordmor eller lege på sykehuset. Ang situasjonen og muligheter. Lykke til håper det går bra og ordner seg. Endret 12. mai 2019 av Blessedmoom
kvinne35+ Skrevet 12. mai 2019 #14 Skrevet 12. mai 2019 Det var trist å høre!!! Jeg håper du vil oppdatere oss etter fødsel i denne tråden hvordan det går med barnet og hvilke skader det har gitt på hjerne og muligheten for mest mulig tilnærmet normal funksjon fremover i livet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #15 Skrevet 12. mai 2019 2 minutter siden, kvinne35+ skrev: Det var trist å høre!!! Jeg håper du vil oppdatere oss etter fødsel i denne tråden hvordan det går med barnet og hvilke skader det har gitt på hjerne og muligheten for mest mulig tilnærmet normal funksjon fremover i livet. Ja, det er bare fryktelig tragisk. Siden det ikke er mitt barn, kan jeg ikke oppdatere dessverre. Anonymkode: 0229b...7aa 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #16 Skrevet 12. mai 2019 Det kan gå ganske fint med barnet likevel. Jeg fikk hjerneblødning under/rett før fødselen, og fikk ikke behandling for hjerneblødningen. Jeg fikk ingen alvorlige sekveler, og endte opp ganske normal. Jeg har dog ADHD, men det er vanskelig å vite om det skyldes hjerneblødningen eller ei. Ellers har jeg ingen diagnoser som kan knyttes til hjerneblødningen. Poenget mitt er at det kan gå fint, og det er gitt at barnet kommet til å få varige skader. Anonymkode: 69513...af9 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #17 Skrevet 12. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan gå ganske fint med barnet likevel. Jeg fikk hjerneblødning under/rett før fødselen, og fikk ikke behandling for hjerneblødningen. Jeg fikk ingen alvorlige sekveler, og endte opp ganske normal. Jeg har dog ADHD, men det er vanskelig å vite om det skyldes hjerneblødningen eller ei. Ellers har jeg ingen diagnoser som kan knyttes til hjerneblødningen. Poenget mitt er at det kan gå fint, og det er gitt at barnet kommet til å få varige skader. Anonymkode: 69513...af9 «Og det er ikke gitt» skulle det selvfølgelig stå. Anonymkode: 69513...af9
Blessedmoom Skrevet 12. mai 2019 #18 Skrevet 12. mai 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Er det noen som har erfaring med påvist større hjerneblødning hos et foster? En god venninne av meg fikk nettopp en knusende beskjed om babyen sin, og er selvsagt helt fortvilet. Termin er rett rundt hjørnet, og de kan ikke annet enn å vente på fødsel og se hvordan det går. Hva kan jeg gjøre for å støtte henne? De vet jo absolutt ingenting om utfall, og det er vel sannsynlig at det kan ta tid å finne ut av ting etter fødselen også. Anonymkode: 0229b...7aa Har desverre ingen erfaring rundt det. Men utrolig trist og høre, Håper alt kommer til og gå bra med både barnet og moren.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #19 Skrevet 12. mai 2019 Vet ingenting om dette. Men vet om to premature som har fått det pga for tidlig fødsel, de ble helt fine. Tror hjernen til barn har en fin måte å ordne opp på, heler seg selv. Men er jo mange grader, og aldri hørt om å få det i mors liv før. Håper det går bra, må være tøft for foreldrene stakkars Anonymkode: a0e0a...c93
Elaine Marley Skrevet 12. mai 2019 #20 Skrevet 12. mai 2019 Tråden er ryddet for latterliggjøring, diskusjon med seg selv og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå