Gå til innhold

Ikke barnehageplass - fake sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi ikke skulle få barnehageplass blir jeg nødt til å være hjemme. Jeg er den med dårligst betalt av oss. Kontantstøtten blir alt for lav og dagmamma har jeg ikke hørt om at praktiseres rundt her. Og det blir sikkert for dyrt om det gjør det.

Besteforeldre er andre steder i landet og i fulle jobber.

Jeg vurderer å be om en sykemelding. Jeg har aldri før vært sykemeldt og lurer rett og slett på om det er lett å få en slik sykemelding? Jeg er jo egentlig frisk tross alt. Og står på løpende opptak så kan jo plutselig få plass. 

Er det andre her som har faket en sykemelding før? Går leger med på sånt når det er pga barna? Skriver de bare at jeg er deprimert feks?

Regner med lange pekefingre og skyllebøtter her nå men jeg er desperat. Babyen min kan ikke være alene hjemme når permisjonstiden er over, selv om Norgrs politikere tilsynelatende tenker det. Sykemelding er en potensiell utvei hvor jeg kan komme raskt tilbake på jobb hvis vi plutselig får barnehageplass og jeg får full lønnsdekning selv om jeg er hjemme med barnet - så vi slipper miste hus og hjem... 

Anonymkode: 0ba41...ef7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke be om sykemelding fordi dere ikke kan planlegge livene deres. Alvorlig talt! Får man barn utennom barnehagefristene, så tar man høyde for å måtte gå ulønnet en periode. Eventuelt dagmamma eller annen barnepass. 

De fleste dagmammaer er hjemme i ulønnet permisjon med eget barn, og tar på seg å passe andres barn mot kontantstøtten (slik er det her i hvert fall). Forhør deg på facebookgrupper, helsestasjon, åpen barnehage osv. Det vil i praksis ikke koste deg noe, da kontantstøtten dekker det. 

Ender du opp med ulønnet permisjon, så ringer du banken og ber om avdragsfrihet i de månedene det gjelder. Du kan sikkert gjøre det samme med billån o.l. Sammen med kontantstøtten så bør de fleste få det til å gå rundt på denne måten. 

Anonymkode: d8655...717

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fall til det nivået, ha selvintegritet.

Du har rett på ulønnet permisjon fra jobb. Ofte åpner det seg en plass i løpet av høsten. 

Så starter dere allerede nå å spare inn det dere kan, dropper årets sommerferie, går i dialog med banken - løsninger finnes alltid. 

Anonymkode: 32dfa...2c6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags jobb du har, men om du jobber helger, kan det være en løsning å beholde de, (mulig be om ekstra helger om mannen din er hjemme) og heller ta permisjon i ukedagene. 

Anonymkode: 8107a...b21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken tid på året er det barnet er egentlig født? 

Anonymkode: 8107a...b21

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare gå til legen og si hva som helst, og skylde på at det gjør deg deprimert og ute av stand til å fungere.

Er ikke verre enn det.

Det hjelper jo selvfølgelig om det faktisk er sant.

Anonymkode: d72a8...89f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan få sykemelding, men vær klar over at det kan medføre at du ikke får uføreforsikring eller livsforsikring om du skulle ønske det. 

Er det ikke andre barnehager du kan sjekke i? Undersøke dagmamma før du forkaster det som umulig og for dyrt?

Anonymkode: 810b2...ab3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding skal man kun få for egen sykdom. Det er presisert i loven at sykmelding ikke skal skrives ut på bakgrunn av økonomiske eller sosiale forhold, så dersom legen din går med på dette bryter også legen loven. Dersom du bruker dette for å dekke opp for at du ikke har barnehageplass er det trygdesvindel. Høyesterett har bestemt at trygdesvindel over kr 90 000 alltid skal straffes med fengsel, og du vil alltid få krav om å tilbakebetale det som er for mye utbetalt.

Anonymkode: 268ac...042

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du forresten, TS, som står i fare for å ikke få barnehageplass, i det hele tatt?

Eller mener du at du kanskje ikke kan få den barnehageplassen du VIL ha..?

• Liker 1
Gjest Solkremen
Skrevet

Du har rett på ulønnet permisjon. I tillegg kommer kontantstøtta og barnetrygda som normalt. Dette må dere da greie å leve på til du får lønn igjen. Jeg ville ha ringt banken i morgentidlig. De fleste er greie med å gi avdragsfrihet på boliglånet. (Regner med at dere har lån). Da vil dere kun betale renta, og summen blir da ganske mye lavere. 

AnonymBruker
Skrevet

Og i tillegg til det de andre skriver. Dersom du mot bedre vitende blir sykemeldt. Si at dere plutselig får barnehageplass. Skal du da gå til legen og si at depresjonen gikk plutselig over, så nå er jeg klar for jobb igjen. Arbeidsgiver og/eller nav vil garantert slå alarm og bestride din sykemelding, og viiips har du et mye større problem.

Anonymkode: 4bd31...c4b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Da gjør du alt du kan for å finne en dagmamma. Disse tar vanligvis betalt kontantstøtten pluss barnehagepris, slik at kostnaden blir den samme som å ha barn i barnehage. 

Evt. søker du ulønnet permisjon og er dagmamma for et ekstra barn eller to selv, slik at du kan leve av kontantstøtten pluss det du tjener på dette. 

Anonymkode: 0927e...d57

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Norges politikere tenker ikke at babyer skal være hjemme etter permisjonen er slutt, men de regner nok med at folk kan planlegge og begynner å spare dersom de blir gravid på et tidspunkt der termin/permisjonslengde/barnehagestart ikke hår opp. 

Når er barnet født/har dere rett på plass fra august i år eller 2020? Avdragsfrihet på lån og kontantstøtte hjelper godt på. Hvor billig kan dere gjøre ferien i år? Kan du være dagmamma for noen andre i samme situasjon? 

Håper det ordner seg, sykemelding høres ut som en lite gjennomtenkte plan 

Anonymkode: 008fe...505

• Liker 6
Gjest MizBiz
Skrevet

Det er en i min åpen barnehage som er dagmamma samtidig som hun er hjemme med eget barn i ulønnet permisjon.

TS, har dere ikke plassgaranti? 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare gå til legen og si hva som helst, og skylde på at det gjør deg deprimert og ute av stand til å fungere.

Er ikke verre enn det.

Det hjelper jo selvfølgelig om det faktisk er sant.

Man snylter ikke på systemet og sine medmennesker!!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Hesya said:

Man snylter ikke på systemet og sine medmennesker!!

Men hva om det er sant?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om det er sant?

Tror du må lese ditt eget svar på nytt.... "man kan jo bare si hva som helst til legen..." og "det hjelper jo om det er sant"... 

🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Hesya said:

Tror du må lese ditt eget svar på nytt.... "man kan jo bare si hva som helst til legen..." og "det hjelper jo om det er sant"... 

🙄

Ja...?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja...?

Hun sier jo selv hun ikke er syk! Hun vurderer sykemelding fordi de ikke har barnehageplass. Da tar man ulønnet permisjon!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt ganske syk, i hodet og følelsene, om jeg ikke fikk barnehageplass, samtidig som jeg ble presset på jobb.

Det hadde fucka meg ganske grundig.

Kall det hva det du vil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...