AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Jeg har en super mann som er en rolig tolmodig pappa.. Men det er noe jeg stusser på... i det siste har ettåringen begynt å skjære tenner med vilje. Da tar pappaen en finger mot kinnet til barnet og si nei med rolig, men bestemt stemme. Avogtil blir ettåringen litt satt ut og lei seg av det . Jeg sier til mannen at det er uakseptabelt, og at å si nei er nok. Man skal aldri bruke fysiske gester i irettesettelse mener jeg. Mannen mener at det er viktig at barnet lærer at det er dumt å skjære tenner. Jeg mener barnet er for lite til å forstå, og at det sikkert bare er en ny lyd det utforsker. er jeg hysterisk eller bør jeg stå på mitt at den fysiske delen absolutt ikke er OK? Han tar ikke veldig hardt, bare stryker fingeren mot kinnet og sier nei, Anonymkode: 4c981...100
Nerine_ Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 Hvis han stryker fingeren forsiktig mot kinnet kan jeg overhode ikke se problemet. 40
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 Hysterisk er vel mildt sagt. Anonymkode: 4ba36...e16 49
Clefable Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 Jeg tenker at så lenge det ikke er hardt eller med makt, så er det greit? Det blir jo bare for å vise hva man sier nei til, at det er det området og det å skjære tenner som er "nei". Eller så tror jeg ihvertfall at barnet ikke forstår hva nei'et er til. Jeg synes det virker hysterisk å reagere her, ja. 17
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 Hysterisk er en underdrivelse... Anonymkode: 5e275...9f4 19
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 Om det bare er et stryk på kinnet ser jeg ikke helt problemet. Anonymkode: fb52d...465 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Skrevet 11. mai 2019 Et barn forstår ikke ordet nei før det er tidligst 18 mnd så ordet i seg selv har ingen nytte. Ser helt ærlig ikke problemet om det kun er en finger på kinnet? Tenker heller at dette er en fin måte å gjøre det på og vurderer å teste det samme med min tanngnisser på 11 mnd. En finger på kinnet og så distrahere med noe annet 🤷🏼♀️ Anonymkode: 845b2...dc7 11
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 Ja, du er hysterisk. Ikke bare litt heller.... Anonymkode: 25a35...039 13
Jadzia Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 Så lenge han ikke dytter fingeren hardt inn, slår med den, klyper med den eller lignende, så ser jeg virkelig ikke noe problem. 2
Emma89 Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 Som de andre sier. Så lenge han ikke gjør barnet vondt Det må du som mor kjenne på også. Og far skal også snakke med deg om hva som er greit og ikke. Det må dere bli enige om
Sirah Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 Dette er ikke bare hysterisk, det er hysteri. Faren tar på kinnet til barnet for å vise hva som er nei. Så lenge det er helt forsiktig er det overhodet ikke noe problem. I noen tilfeller kommer man lenger ved å vise enn å prate... 16
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #12 Skrevet 11. mai 2019 Høres ut som han gjør det helt riktig. Anonymkode: 4959d...c26 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #13 Skrevet 11. mai 2019 Jeg er selv veldig restriktiv og mener fysisk irettesettelse er uakseptabelt. Men her er du faktisk helt på bærtur. Om han skal endre på noe så må det jo være å forklare enkelt hvorfor han sier nei: «nei, du får au/vondt i tanna». Om han bare stryker forsiktig over kinnet og bruker normalt mild stemme forstår jeg ikke hva du reagerer på? Blir barnet redd eller lei seg er det jo noe annet, da må man endre metode. Anonymkode: 4d434...fd5 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #14 Skrevet 11. mai 2019 Hysteri er ikke å overdrive her for å si det sånn. Det er greit at man ikke skal bedrive fysisk avstraffelse, men det må da være lov å røre barna sine! Dette må jo være tull?? Hadde han SLÅTT barnet hadde saken vært en annen, men å bare peke/stryke/vise må da virkelig være greit. Anonymkode: b1c4b...c57 11
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #15 Skrevet 11. mai 2019 Herregud, er du oppdratt med silkehansker? Helt enig i at man aldri skal være hardhendt og fysisk i oppdragelsen, men dette? Spør evt. om veiledning på helsestasjonen. Skulle tro du hadde en master i «berøringspedagogikk». Anonymkode: 543fa...dca 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 Hysterisk ja... Og ville bare oversett dette, veldig vanlig å skjære tenner, det går over om man later som man ikke ser det... påpeker man det så vil det sikkert være fly å fortsette Anonymkode: 5b46a...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #17 Skrevet 11. mai 2019 Hjelpes... han STRYKER ungen over kinnet? 😱 Anonymkode: 1692b...7ef 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 Atte hva? Jeg tar i ungen min om jeg vil ha oppmerksomheten hans når han gjør noe galt. Det er verken hardt eller voldelig. Men av og til må jeg fysisk ta på han for å få øyekontakt slik at han forstår alvoret. Jeg klemmer han hardere for å si det sånn... Hysterisk vil jeg påstå er forbokstaven som beskriver deg.
kisskissbangbang Skrevet 11. mai 2019 #19 Skrevet 11. mai 2019 Aldri bruke fysiske gester i irettesettelse? Lykke til når barnet ligger på gulvet og snurrer og hyler på tredevte minuttet fordi det nekter å kle på støvler og du er sein på jobb. Tipper du spiser ordene dine innen rimelig kort tid. Så ja. Hysterisk. 12
Hactar Skrevet 11. mai 2019 #20 Skrevet 11. mai 2019 Dette må være helt greit. Om barnet ditt har noenlunde vanlig grensetestende utvikling, vil du nok kunne oppleve å måtte ta i barnet ditt både for få kledd på det, hindre det i å skade seg og for å få det med deg. Min eldste var for øvrig født med tenner, og da måtte jeg mange ganger presse en finger inn mellom gommene hans og bryte opp kjeven for ikke å bli bitt til blods. Et og annet skrik var disse hendelsene også ledsaget av. Han hadde jo ingen forutsetning for å skjønne hva han gjorde galt, men skulle ammingen kunne opprettholdes, måtte han rett og slett lære å ikke bite i puppen. Å skjære tenner er også en uheldig uvane. Å få en finger mot kinnet hjelper ettåringen å skjønne hva dere mener han skal slutte med. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå