Gå til innhold

Intervjuspørsmål: «Hvorfor ønsker du å bli leder?»

Bobly

Anbefalte innlegg

Hva er et godt svar til dette, som garantert går hjem hos potensiell arbeidsgiver?

Håper på hjelp.🙏🏻🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg føler meg komfortabel med å lede andre mennesker, hvor vi sammen skal oppnå gode resultater. Med godt arbeidsmiljø, gjennom kunnskap og inspirasjon, innenfor lover og regler. Jeg søker også mer ansvar, og er brennende opptatt av at min arbeidsgiver og mine ansatte skal ha mest mulig suksess. Min personlighet gjenspeiler en typisk leder, ikke sjef, hvor jeg prøver mest mulig å gå foran som et godt eksempel. Dette er en posisjon jeg føler meg hjemme i, derfor anser jeg meg selv som en fleksibel og god kandidat til stillingen dere søker. 

Noe slikt? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo først og fremst stille deg selv det spørsmålet, ikke bare finne på noe som høres riktig ut. Å være leder har veldig mye med personligheten din å gjøre. Er du den som liker å ha ansvar for medarbeidere? Klarer du å takle forskjellige personligheter, fra de blyge til de som er frempå og utfordrende? Klarer du å være bestemt og myndig i konflikter uten å gå av hengslene? Takler du stress bra? Har du problemer med å ta ordet i en forsamling? Blir du lett vippet av pinnen hvis du blir konfrontert?

Du må tenke gjennom hva lederrollen innebærer, og være ærlig med deg selv om dette er noe for deg. Jeg tror det er veldig dumt å prøve å få seg en lederstilling hvis man ikke passer til det. Er arbeidsgiveren erfaren så snuser de nok fort frem svar som ikke stemmer med fremtoning. Og enda kjipere er hvis du blir trodd, for deretter å ikke klare å prestere i jobben du er ansatt for.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fortelle hva det er som gjør akkurat deg til en god leder, og da holder det ikke med et standardsvar om at du trives med ansvar og utfordringer. Hvorfor tror du at du vil bli en god leder? Det er det du må gi dem et godt svar på. Fortell dem hvorfor de skal velge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv å pakk budskapet om at du vil ha makt, ansvar og mer utbetalt enn de du styrer over inn på en pen måte. Først og fremst så må du gi inntrykk for at du føler at du er den som er best egnet til den jobben, fordi hvis du føler at noen andre er bedre enn deg til den jobben så hadde du som potensiell ansvarlig leder ikke søkt på stillingen i det heletatt, men heller anbefalt en bedre kandidat.

Så det er første bud å gi inntrykk om at du er en ansvarlig og altruistisk person som bare vil de ansatte og bedriftens beste og at det er derfor du søker på stillingen fordi det er du som er den mest kompetente til å sørge for nettopp de ansatte og bedriftens beste. Jeg kan ikke få påpekt nok hvor viktig det er å fremstille seg som det beste alternativet og at det er derfor du søker fordi det er til alles beste. Alle andre grunner til å søke en jobb som leder uten om overnevnte grunn kan tolkes som egoisme og en holdning at det er viktigere for deg at du selv er leder selv om det finnes noen bedre egnet for jobben. Det er bedre at arbeidsgiver tror at du har en selvtillit som er uvirkelig høy enn at du søker tiltross for at du føler at det finnes noen som er like god som deg til jobben eller bedre. 

Anonymkode: d8fc0...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa en gang jeg var sliten. "Fordi jeg vil ha jobben din." Det gikk sånn passe. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt erfaring med dette fra begge sider av bordet.

Først og fremst, dropp alle innøvde fraser. Du blir ikke leder med skuespill. I det minste ikke en god en. Dette temaet går over flere ting. Jeg ser for meg å bygge en terrasse eller garasje. Du trenger et fundament og det bør være i vater. Det blir det bare om du er 100% ærlig.  

Først ville jeg ha gjort selvransakelse. Hva skiller deg ut både positivt og negativt. Få hjelp fra noen nær deg. Brainstorimg. Hva er du god på. Det blir selvfølgelig en haug med adjektiver. De er ikke verdt 10 øre uten at du kan komme med historier og eksempler som underbygger dem. Bruk folk som heier på deg. De husker ofte ting du har glemt.

Få alt dette ned på papir eller pc. Nå begynner du å få et fundament. Ingen vil ansette noen, i det minste ikke en leder, som ikke fullt ut kjenner seg selv. Sine styrker. Og da mener jeg virkelig gjennomtenkte styrker. Og bevissthet rundt områder du kan jobbe mer med fordi de ikke er en styrke i dag. Kanskje aldri vil bli. Greit å være ærlig.

Gjør dette over flere dager. Tenk på det. Hvem er du? Dette fundamentet vil gi deg svar på hvorfor noen bør velge deg som leder. 

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å pakk budskapet om at du vil ha makt, ansvar og mer utbetalt enn de du styrer over inn på en pen måte. Først og fremst så må du gi inntrykk for at du føler at du er den som er best egnet til den jobben, fordi hvis du føler at noen andre er bedre enn deg til den jobben så hadde du som potensiell ansvarlig leder ikke søkt på stillingen i det heletatt, men heller anbefalt en bedre kandidat.

Så det er første bud å gi inntrykk om at du er en ansvarlig og altruistisk person som bare vil de ansatte og bedriftens beste og at det er derfor du søker på stillingen fordi det er du som er den mest kompetente til å sørge for nettopp de ansatte og bedriftens beste. Jeg kan ikke få påpekt nok hvor viktig det er å fremstille seg som det beste alternativet og at det er derfor du søker fordi det er til alles beste. Alle andre grunner til å søke en jobb som leder uten om overnevnte grunn kan tolkes som egoisme og en holdning at det er viktigere for deg at du selv er leder selv om det finnes noen bedre egnet for jobben. Det er bedre at arbeidsgiver tror at du har en selvtillit som er uvirkelig høy enn at du søker tiltross for at du føler at det finnes noen som er like god som deg til jobben eller bedre. 

Det syns jeg var et dårlig forslag... Her er det selvsagt bransjeforskjeller, men veldig mange som rekrutterer ledere ønsker en ydmyk leder som er oppriktig mer interesserte i å motivere og påvirke medarbeiderne i bedriften enn å sitte med makt og være best. En god leder skal kjenne styrkene og svakhetene til alle i teamet sitt for å bruke alles styrker på best mulig måte. Å tro at man selv er bedre, eller vil bli bedre enn alle de andre er bare å være ignorant etter min mening. Kanskje det fungerer som sjef, men ikke som lederegenskaper...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kjærlighet til penger vil bidra til å gjøre det som trengs for å lykkes. Om så gå over lik. 

Anonymkode: a0445...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble spurt en gang, vet ikke om det nødvendigvis er et godt svar, men jeg fikk da jobben hvertfall...

Jeg svarte noe lignende at jeg ikke egentlig har noe stort behov eller ønske om «Å få være sjef», men at det har falt seg slik naturlig. Jeg er en type som instinktivt tar ansvar,   er veldig målfokusert så det blir naturlig å hjelpe andre i teamet slik at vi kommer dit vi vil. Noe sånt..

Anonymkode: 3068b...027

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juks skrev:

Fordi jeg føler meg komfortabel med å lede andre mennesker, hvor vi sammen skal oppnå gode resultater. Med godt arbeidsmiljø, gjennom kunnskap og inspirasjon, innenfor lover og regler. Jeg søker også mer ansvar, og er brennende opptatt av at min arbeidsgiver og mine ansatte skal ha mest mulig suksess. Min personlighet gjenspeiler en typisk leder, ikke sjef, hvor jeg prøver mest mulig å gå foran som et godt eksempel. Dette er en posisjon jeg føler meg hjemme i, derfor anser jeg meg selv som en fleksibel og god kandidat til stillingen dere søker. 

Noe slikt? :P 

Reflektert og godt. Det er nettopp det jeg tenker og føler, men man er så redd for å virke som maktsyke eller egoistisk. Så dette svaret setter ord på mine tanker. Tusen takk!🙏🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bobly skrev:

Reflektert og godt. Det er nettopp det jeg tenker og føler, men man er så redd for å virke som maktsyke eller egoistisk. Så dette svaret setter ord på mine tanker. Tusen takk!🙏🏻

Det var bare et eksempel. Men det tok kort og godt for seg viktige områder, indirekte sagt:

- Du er egnet som leder, og har riktig holdning

- Du har fokus på arbeidsmiljø

- Du har kunnskap

- Du er opptatt av regler og orden

- Du har ambisjoner

- Du er målbevisst og resultatfokusert

- Du har riktig personlighet

Og så viser du selvtillit i siste setning om at du mener du selv er en god kandidat. 

Men viktig at du setter et mer personlig preg over det. Dra inn momenter fra dine studier og/eller erfaringer, slik at det ikke høres like "overfladisk" slik jeg skrev det. 

Går så fint dette 😊👍 Men husk, noe av det viktigste du kan ha er selvtillit, så ikke vær redd for å poengtere at du for eks anser deg som en god kandidat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Juks skrev:

Det var bare et eksempel. Men det tok kort og godt for seg viktige områder, indirekte sagt:

- Du er egnet som leder, og har riktig holdning

- Du har fokus på arbeidsmiljø

- Du har kunnskap

- Du er opptatt av regler og orden

- Du har ambisjoner

- Du er målbevisst og resultatfokusert

- Du har riktig personlighet

Og så viser du selvtillit i siste setning om at du mener du selv er en god kandidat. 

Men viktig at du setter et mer personlig preg over det. Dra inn momenter fra dine studier og/eller erfaringer, slik at det ikke høres like "overfladisk" slik jeg skrev det. 

Går så fint dette 😊👍 Men husk, noe av det viktigste du kan ha er selvtillit, så ikke vær redd for å poengtere at du for eks anser deg som en god kandidat. 

Hjertelig, hjertelig takk! 

Jeg skal på intervju på torsdag, så jeg oppdaterer hvordan det gikk og hvilke spørsmål jeg fikk❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, gullmedalje said:

Det syns jeg var et dårlig forslag... Her er det selvsagt bransjeforskjeller, men veldig mange som rekrutterer ledere ønsker en ydmyk leder som er oppriktig mer interesserte i å motivere og påvirke medarbeiderne i bedriften enn å sitte med makt og være best. En god leder skal kjenne styrkene og svakhetene til alle i teamet sitt for å bruke alles styrker på best mulig måte. Å tro at man selv er bedre, eller vil bli bedre enn alle de andre er bare å være ignorant etter min mening. Kanskje det fungerer som sjef, men ikke som lederegenskaper...

Å være sjef er faktisk det som gjør en til en leder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være sjef er faktisk det som gjør en til en leder da.

Nei, det er dine personlige egenskaper, hvordan du møter de rundt deg og hvordan du løser problemer som gjør deg til en leder. Å ha en sjefsstilling kan man ha uavhengig av om man er en leder eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Forsøk forstå arbeidsgiver best mulig, svar så utifra hvilke verdier han/ hun har. Det minner meg litt om skolen der vi lærte oss forstå hvordan læreren tenkte slik at vi kunne svare på prøvene alt etter hva den likte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble spurt en gang, vet ikke om det nødvendigvis er et godt svar, men jeg fikk da jobben hvertfall...

Jeg svarte noe lignende at jeg ikke egentlig har noe stort behov eller ønske om «Å få være sjef», men at det har falt seg slik naturlig. Jeg er en type som instinktivt tar ansvar,   er veldig målfokusert så det blir naturlig å hjelpe andre i teamet slik at vi kommer dit vi vil. Noe sånt..

Det høres ydmykt og ekte ut. Jeg regner med du gikk noe dypere, men den fremgangsmåten blir gjerne satt pris på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2019 den 21.54, Bobly skrev:

Jeg fikk ikke spørsmålet allikevel. Dette var omtrent det jeg klarte å formidle allikevel, håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke spørsmålet om hvorfor jeg vil bli leder. Det jeg fikk spørsmål om var, hvilken type arbeidsmiljø jeg foretrekker. 

Jeg svarte at jeg legger tilrette for er lekent arbeidsmiljø med stor takhøyde for ulike meninger. Jeg skal ha det godt på jobben selv, og da er det viktig at folk rundt meg også har det bra. Vi er tross alt flest av våkentimene våre på jobb, og da må det være gode arbeidsforhold, slik at produksjonen og resultatene blir gode. 

Høres dette greit ut?

Vet ikke om dette er riktig svar, men vi får krysse fingrene og se om jeg kommer meg videre til runde to. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å piske folk 😂😂. Nei da. 

Det er et vanseklig spørsmål og det er ikke noe fasit på det. Alle kan svare på det hver for sin måte. Du må nok finne ut om hva ledelse er for deg og hvorfor du ønsker å bli leder.

Reflekter rundt det. 

Anonymkode: 52619...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...