Gjest Ikke-mamma Skrevet 25. april 2005 #1 Del Skrevet 25. april 2005 *iiiiiiiik* er 35 Jeg kjenner jeg får angst når aviser/ukebaleder tar opp emnet, og de siste ukene har jeg lest om det flere steder. Vet jo godt at den biologiske klokken tikker ubønnhørlig avgårde, men hva fa.. skal jeg gjøre, da?! Har jeg ingen å få barn med nå, så har jeg ingen å få barn med. Kan jo ikke trylle fram en mann bare fordi jeg begynner å dra på åra. Og om 5 år - som går veldig fort - så kan jeg kanskje ikke få barn engang... Må si jeg blir trist når jeg tenker over det, ikke at jeg ikke har barn akkurat nå, men at jeg kanskje aldri får det. At jeg ventet for lenge... Rart det der... at eggene blir færre..... dårligere... ikke-eksisterende... Fertilitetsmuligheten har definitvt ikke fulgt samfunnsutviklingen vår, nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #2 Del Skrevet 25. april 2005 Eneste tipset jeg kan komme med er at du ihvertfall kutter ut alle former for prevensjonsmidler som roter med hormonene dine! P-piller førte til et års prøving og feiling når vi bestemte oss for å få barn. Fikk nesten panikk og fikk time for utredning på Rikshospitalet før det klaffet. Sats på kondom frem til du finner mannen du vil ha barn med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annen gjest Skrevet 25. april 2005 #3 Del Skrevet 25. april 2005 Hm. Jeg er i et nytt forhold, 38 år, og tror endelig å ha funnet en rett mann. Men det er så tidlig ennå. Jeg skal ta inn over meg rådet som gjest over gir. Jeg vet ennå ikke om jeg vil ha barn, men vet samtidig at jeg nok har det litt travelt med å finne ut akkurat det, pga min alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke-mamma Skrevet 25. april 2005 #4 Del Skrevet 25. april 2005 Ja, akkurat det med hormonpreparater i 30-årene er jeg nok blitt mer bevisst på. Legen min ville feks ikke at jeg skulle bruke p-sprøyte, fordi det kan a lang tid å bli i vater igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annen gjest Skrevet 25. april 2005 #5 Del Skrevet 25. april 2005 Tar det lang tid etter å ha sluttet med p.piller til man kan bli gravid (Om ikke det er noe annet galt, sædkvalitet osv)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 25. april 2005 #6 Del Skrevet 25. april 2005 Det varierer nok veldig fra person til person. Jeg var 20 da jeg ble gravid første gang og da ble jeg det med en gang jeg sluttet med p-pillene. Hadde brukt de i litt over ett år da jeg sluttet. Med yngst tok det to mnd fra jeg sluttet med minipillen til jeg var gravid. Jeg var ung og hadde tid til å vente hvis det skulle ta litt tid. Når en nærmer seg 40 så har en ikke mye tid. Derfor ville jeg nok vurdert en annen prevansjonsmetode enn p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. april 2005 #7 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg er i en litt annen situasjon. Mannen og jeg er enige om at vi ikke vil ha barn. Tenker selvfølgelig på at vi kan ombestemme oss når det er for seint, men min tanke da er at det er nok av barn her i verden som trenger foreldre, så kan man ikke få selv (det har man jo uansett ingen garanti for), så kan man adoptere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #8 Del Skrevet 25. april 2005 Tar det lang tid etter å ha sluttet med p.piller til man kan bli gravid (Om ikke det er noe annet galt' date=' sædkvalitet osv)?[/quote'] Det varierer, noen blir gravid med en gang, andre prøver i over ett år. Det er ikke unormalt (sett fra legehold, ikke unormalt slik at det må gjøres noe med ) å ikk få kroppen i lage igjen, med reglemesige sykluser og eggløsning i løpet av det første året. Går det over ett år er det mer unormalt. 3-6 måneder er vanlig, opp til 12 er ikke uvanlig. Så, om du "har litt dårlig tid" kan det være lurt å droppe p-piller en studn før prøvingen begynner, og henner benytte andre prevensjonsmetoder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 25. april 2005 #9 Del Skrevet 25. april 2005 Tar det lang tid etter å ha sluttet med p.piller til man kan bli gravid (Om ikke det er noe annet galt, sædkvalitet osv)? I følge flere leger jeg har snakket med har det ikke noe å si om man har gått på p-piller. De som får problemer med å bli gravide ville fått det uansett om de aldri hadde gått på piller også. Det finnes i følge dem ingen indikasjon på at p-pille bruk gjør at det tar lengre tid å bli gravid. Men for din egen skyld, og for å bli kjent med din egen naturlige syklus kan det jo være greit å slutte med pillene. Da er du liksom klar og har oversikt når det blir aktuelt å prøve ;-) Selv ble jeg raskt gravid i en alder av 33 år etter 17 år sammenhengende på p-piller. Spør du her inne om hvilke erfaringer andre har med p-pillebruk og graviditet vil du få til svar alt fra at det klaffet FØR første naturlige mens til at man har prøvd i evigheter. Akkurat som du vil få fra de som IKKE har brukt p-piller også ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå