AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Blir helt uvel når jeg leser ledige stillinger. Du skal jo nærmest være et supermenneske jo! Men man trenger ikke være supermenneske for å klare noen små oppgaver, men likevel fremstiller de drittjobben som om man skal være DET supermennesket! Anonymkode: 30224...48b 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 Jeg er arbeidssøker og tenker det samme. Stillingsutlysningene er noe helt annet i dag enn for ti år siden. Til en viss grad kan jeg forstå det fordi arbeidslivet er blitt mer krevende og da er det ærlig av arbeidsgiver å opplyse om dette. Men mennesker er nok ikke blitt mer robuste. De ønsker mennesker som takler høyt stessnivå og stor arbeidsbelastning uten å knekke av det. For ti år siden skrev kommunen at de oppfordret folk med nedsatt funksjonsevne å søke, men det har de droppet nå. Selv i IA-bedrifter skal de ha folk som er fysisk og psykisk god form. Anonymkode: a5091...2fe 5
Example Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 Blir litt som å gå på Europris for å kjøpe sykkel, og forvente at alle som jobber der har ekspertkunnskap om sykkel, vaskemiddel, verktøy, garn, spill, hagemøbler og mikrobølgeovner. Hadde de hatt det, så hadde de ikke jobbet der. Men så er vel sannheten også det at det er ekstrem konkurranse om disse jobbene. Ufaglærte jobber som butikkjobber får ofte mange hundre søkere. Det gjør også at arbeidsgivere kan velge å vrake. Likevel er det nok det å være utadvendt som fort skiller deg fra mengden. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 Enig i at en del annonser er drøye, mye rart som kreves og ønskes og en del kunne godt roet litt ned på adjektiver de ønsker oppfylt MEN: Stillingsannonsen er jo bare en ønskeliste med ALT de gjerne vil ha. Realitisk vil de jo ikke finne noen som oppfyller alle kravene. Altså kan man fint søke uannsett. De må jo besette stillingen og vil da se på de søkere de får og velge den de synes er best egnet. Det trenger ikke være et supermenneske. Er det bedrifter som er veldig attraktive så kan de jo til en viss grad ønske seg bare de beste, så da er vel det grunnen til høye krav i annonsen, at om de likvel får mange søkere ønsker de ikke å måtte sortere gjennom mange dårlige kandidater. Anonymkode: 0e3ee...90f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enig i at en del annonser er drøye, mye rart som kreves og ønskes og en del kunne godt roet litt ned på adjektiver de ønsker oppfylt MEN: Stillingsannonsen er jo bare en ønskeliste med ALT de gjerne vil ha. Realitisk vil de jo ikke finne noen som oppfyller alle kravene. Altså kan man fint søke uannsett. De må jo besette stillingen og vil da se på de søkere de får og velge den de synes er best egnet. Det trenger ikke være et supermenneske. Er det bedrifter som er veldig attraktive så kan de jo til en viss grad ønske seg bare de beste, så da er vel det grunnen til høye krav i annonsen, at om de likvel får mange søkere ønsker de ikke å måtte sortere gjennom mange dårlige kandidater. Anonymkode: 0e3ee...90f Listen over hva de tilbyr er gjerne kortere. Anonymkode: a5091...2fe 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 Jeg er også ledig å søker. Ikke ta alt du leser så alvorlig, fordi nesten ALLE skal ha noen som utadvente, supersosiale, you name it. Dette stemmer ikke helt med virkeligheten, om du får en jobb med slik beskrivelse skal jeg love deg at det er minst en som ikke passer i den beskrivelsen der du skal jobbe. Men kravene er for dumme i dag, krever at man skal delta på ting utenfor jobb. Ubetalt, ser ikke på det som veldig naturlig i norge. Da vi ikke har noen sosial kultur. Har studert og jobbet i andre land, der er det naturlig å omgås. Anonymkode: 38c13...262
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 men du skal da faen meg ha ørten år med erfaringer for å smøre bare et smørbrød jo! Arbeidsgivere sitt ønske til ansatte er like urealistisk som menn og kvinners krav til en partner! Anonymkode: 30224...48b 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #9 Skrevet 12. mai 2019 Jeg spyr av de annonsene, ser for meg en arbeidsgiver på speed som skriver. «Er DU den utadvendte superstjerna vi leter etter, en som tar i et trøkk og leder hele bedriften?». 🤮 Anonymkode: 7aa50...a06 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #10 Skrevet 12. mai 2019 Grunnen er vel at det er sykt dyrt å ansette feil person, en som plutselig er mye vekke, mye sykemeldt, skal ha tilrettelegging for alt mulig, ikke gjør jobben bedriften trenger osv. Og det er nesten umuig å bli kvitt sånne folk når de første er ansatt, som gjør at bedriftene må kreve litt for å finne rett person. Uansett er det jo de formelle kravene som er viktigst å følge når man søker, alt det andre kan som regel tilpasses om du er egnet til å gjøre jobben. Så det er jo bare å søke, selv om man ikke oppfyller hele smørbrødlisten. Anonymkode: 661cc...c1d
Gjest ti10 Skrevet 12. mai 2019 #11 Skrevet 12. mai 2019 De tror vel, eller ønsker å fremstille det som, at bedriften deres er en superbedrift. Det er forresten ikke alltid de ansatte i en bedrift stemmer overens med beskrivelsen de har av seg selv .. Og så er det dette med at det virker som at språket er i ferd med å utvannes. Det er ikke nok å være flink eller at noe er bra, alt og alle beskrives som fantastisk, magisk osv. Det gjenspeiler seg nok i jobbannonsene.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #12 Skrevet 12. mai 2019 Jeg er ikke på jobbjakt, og har ikke vært det på over 15 år. Men jeg leser stillingsannonser for morro. Og har lagt merke til det samme. I tillegg reagerer jeg på hva bedriftene tilbyr i bytte mot dette "supermenneske". Det er latterlig. Man skal ha mastergrad med gode resultater, mange års erfaring og gode resultater. God evne til bygge nettverk blant samfunnstopper og i Brussel. Man skal kunne minst 3 språk i tillegg til engelsk. Og hva tilbyr arbeidsgiver for dette?... 400.000 i årslønn. Mindre enn en butikkansatt. Anonymkode: 36e3d...1e4 2
Example Skrevet 12. mai 2019 #13 Skrevet 12. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke på jobbjakt, og har ikke vært det på over 15 år. Men jeg leser stillingsannonser for morro. Og har lagt merke til det samme. I tillegg reagerer jeg på hva bedriftene tilbyr i bytte mot dette "supermenneske". Det er latterlig. Man skal ha mastergrad med gode resultater, mange års erfaring og gode resultater. God evne til bygge nettverk blant samfunnstopper og i Brussel. Man skal kunne minst 3 språk i tillegg til engelsk. Og hva tilbyr arbeidsgiver for dette?... 400.000 i årslønn. Mindre enn en butikkansatt. Anonymkode: 36e3d...1e4 Da er det heller ikke så rart at man stadig må søke nye folk, fordi dette fører til mye gjennomtrekk. Det koster vel gjennomsnittlig rundt 150 000 kr.(mener jeg å huske) å ansette et mennesker i Norge. "Supermennesker" er som regel også attraktive for andre, og har store ambisjoner selv. Gode folk koster å ha, om man vil beholde de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå