AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Dere som jobber i bolig for utviklingshemmede (eller andre) Er det vanlig at de ansatte tar med brukere hjem? Foreksempel hjem til den ansatte og drikke kaffe sammen med den ansattes mann? Er det greit? Se bort i fra ting som utagering og at bruker ikke vil eller lignende. Men om det var en bruker som har tid til å dra på tur, som har lyst og er ikke utagerende. For bruker sin del spiller det ingen rolle liksom, bruker koser seg. Er det da greit å ta med hjem og drikke kaffe? Anonymkode: bd761...420
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 Nei det er absolutt ikke vanlig. Det skal være et tydelig skille mellom privatliv og jobb. Anonymkode: e961d...e89 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, Storekommode skrev: Ja. Hvorfor mener du det? 😊 Anonymkode: bd761...420
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det er absolutt ikke vanlig. Det skal være et tydelig skille mellom privatliv og jobb. Anonymkode: e961d...e89 Jeg mener også dette. Pluss har man ikke taushetsplikt? Anonymkode: bd761...420 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 ja det er helt innafor. Mange brukere synes dette er stor stas, men det må selvfølgelig skje på brukers premisser:) Anonymkode: f6da4...547 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja det er helt innafor. Mange brukere synes dette er stor stas, men det må selvfølgelig skje på brukers premisser:) Anonymkode: f6da4...547 Hva med taushetsplikt? Anonymkode: bd761...420
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med taushetsplikt? Anonymkode: bd761...420 Selv om brukere får være med å slå av en prat med andre utenfor boligen så betyr jo ikke det at man sitter å utbroderer om deres privatliv. Anonymkode: f6da4...547 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med taushetsplikt? Anonymkode: bd761...420 Taushetsplikten brytes da ikke mer av å ha med bruker på kaffebesøk hjemme hos ektemann/samboer, enn å dra på butikken sammen med bruker der 20 andre ser dere sammen. Anonymkode: f41c1...f98 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med taushetsplikt? Anonymkode: bd761...420 Taushetsplikt faller bort dersom pasient eller i dette tilfelle bruker, sier det er greit. Jeg har selv jobbet på bolig og det er folk som tar med brukerne på turer og alt mulig, også der deres samboer eller ektefelle er med. Anonymkode: a6c43...e1f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er absolutt ikke vanlig. Det skal være et tydelig skille mellom privatliv og jobb. Anonymkode: e961d...e89 Ikke på 1 til 1 brukere. Der er det viktig å ta med brukeren på hverdagslige aktiviteter, la de få oppleve sosiale gleder, besøk, butikktur, gåtur, osv. Min mor jobbet i PU og hadde ofte brukeren med på besøk til meg, fordi jeg hadde små barn. Brukeren ELSKET å få snakke med babyen og bygge klosser med toåringen. Det var høydepunktet, og brukeren spurte etter å dra hit så fort min mor kom på jobb. Anonymkode: f41c1...f98 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #12 Skrevet 11. mai 2019 Men.. Når bruker er slik at han/hun ikke egentlig har noen forståelse av taushetsplikt. Ja, man har selvfølgelig med seg de på tur, på butikken og så videre. Men jeg har lært at man ikke skal si hvem det er dersom noen spør. Og mannen min vet jo hvor jeg jobber hen og hva jeg jobber med liksom. Anonymkode: bd761...420
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #13 Skrevet 11. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Taushetsplikten brytes da ikke mer av å ha med bruker på kaffebesøk hjemme hos ektemann/samboer, enn å dra på butikken sammen med bruker der 20 andre ser dere sammen. Anonymkode: f41c1...f98 Jo, d gjør den... Anonymkode: bfbb8...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #14 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo, det gjør den... Anonymkode: bfbb8...aaa På hvilken måte? Anonymkode: 0628d...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #15 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På hvilken måte? Anonymkode: 0628d...d8a Fordi min mann vet at jeg er på jobb og hva jeg jobber med, derfor har jeg tenkt at det er brudd på taushetsplikten i alle fall. Møter jeg ukjente eller kjente har jeg ikke lov til å si hvilken bolig eller at det er en bruker i det hele tatt. Ikke skal man si hei til brukere først heller om man møtes når en ikke er på jobb. Om bruker sier hei først så hilser man. Anonymkode: bd761...420 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke på 1 til 1 brukere. Der er det viktig å ta med brukeren på hverdagslige aktiviteter, la de få oppleve sosiale gleder, besøk, butikktur, gåtur, osv. Min mor jobbet i PU og hadde ofte brukeren med på besøk til meg, fordi jeg hadde små barn. Brukeren ELSKET å få snakke med babyen og bygge klosser med toåringen. Det var høydepunktet, og brukeren spurte etter å dra hit så fort min mor kom på jobb. Anonymkode: f41c1...f98 Selvfølgelig tar man de med på aktiviteter. Men ikke sine egne private aktiviteter? Anonymkode: bd761...420 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #17 Skrevet 11. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte? Anonymkode: 0628d...d8a Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell. Anonymkode: bfbb8...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som jobber i bolig for utviklingshemmede (eller andre) Er det vanlig at de ansatte tar med brukere hjem? Foreksempel hjem til den ansatte og drikke kaffe sammen med den ansattes mann? Er det greit? Se bort i fra ting som utagering og at bruker ikke vil eller lignende. Men om det var en bruker som har tid til å dra på tur, som har lyst og er ikke utagerende. For bruker sin del spiller det ingen rolle liksom, bruker koser seg. Er det da greit å ta med hjem og drikke kaffe? Anonymkode: bd761...420 Taushetsplikt. Blir ikke rett å blande kort hvor brukerens personvern bli brutt. Det er ikke lov. Du har heller ikke lov å si eller gjøre noe som viser omverden at du er i kontakt med vedkommende som helsepersonell/ansatt/miljøarbeider eller what ever slags tittel du har. Du skal heller ikke blande kort. Du har ikke lov å hilse heller fra bruker til felleskjente fordi da bryter du taushetsplikten. Heller ikke fra felles kjente til brukeren, selv ikke der en foreldre av deg f.eks. er søskenbarn med brukeren og VET at du har arbeider emd brukeren. Du må likevel svare unnvikende og ikke bedrefte at du har noe med den brukeren og gjøre. Samme hvor mye du er i slekt med vedkommende, eller har felles kjente med vedkommende osv. Når du er på jobb kjenner du vedkommende, når du er hjemme så hilser du bare tilbake dersom de sier hei som til andre tilfeldige bekjente. Du skal på ingen måte synliggjøre at du arbeider rundt vedkommende samme hvor mye andre vet det. Når du derimot er hjemme hos vedkommende eller i boliger/sykehjem osv osv så kan du hilse på dem som kommer på besøk men ikke med noe for utbroderende. Taushetsplikten er VELDIG streng og det er fordi den skal beskytte pasienter og brukere mot at omverden får informasjon som på noen måte virker blottleggende eller informerende om deres livssituasjon eller lignende. Anonymkode: 5c6b6...149 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #19 Skrevet 11. mai 2019 Hva med Tangerudbakken for eksempel, er ikke det et major brudd på taushetsplikten isåfall, hvis alt er så svarthvitt som noen her hevder? Man må vel kunne behandle hver enkelt bruker som et individ og la de bestemme over sitt eget liv, såfremt dem er istand til det. Anonymkode: f6da4...547 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #20 Skrevet 11. mai 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med Tangerudbakken for eksempel, er ikke det et major brudd på taushetsplikten isåfall, hvis alt er så svarthvitt som noen her hevder? Man må vel kunne behandle hver enkelt bruker som et individ og la de bestemme over sitt eget liv, såfremt dem er istand til det. Anonymkode: f6da4...547 Absolutt. Men her gjelder det brukere som du ikke kan stille spørsmålet vil du være på tv og de kan svare ja eller nei på det. Anonymkode: bd761...420
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå