AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Har en 9 klassing her hjemme og hun har til nå fått 100-200 kr uka men jeg ønsker nå å gå over til mnd lønn. Jeg tenkte i utgangspunktet å gi henne 1000 og vurderer at 200-300 av disse settes inn på sparekonto. Jeg dekker tlf hennes utenom. Tenker at det ikke nødvendigvis skal være lønn for arbeid men heller kriterier for å få mnd lønn. Holde rommet rydding og støvsuge og vaske en gang i uken, vaske det ene badet en gang i uken, lage middag en dag, og støvsuge 1 etg en gang i uken. Hvordan gjør dere dette? Anonymkode: 92a65...6c7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en 9 klassing her hjemme og hun har til nå fått 100-200 kr uka men jeg ønsker nå å gå over til mnd lønn. Jeg tenkte i utgangspunktet å gi henne 1000 og vurderer at 200-300 av disse settes inn på sparekonto. Jeg dekker tlf hennes utenom. Tenker at det ikke nødvendigvis skal være lønn for arbeid men heller kriterier for å få mnd lønn. Holde rommet rydding og støvsuge og vaske en gang i uken, vaske det ene badet en gang i uken, lage middag en dag, og støvsuge 1 etg en gang i uken. Hvordan gjør dere dette? Anonymkode: 92a65...6c7 Jeg har to barn omtrent på samme alder, de får 2000 hver i måneden. Skal dekke kino, om de skal spise ute med venner, om de trenger ta bussen utenom skoletid som må betales osv. De bruker ikke penger i kantina, men kan kjøpe seg en brus, muffin o.l. Må ikke spare noe av det, det gjør vi utenom. Jeg dekker også mobil og klær etc, De må hjelpe til hjemme, det gjør de uansett så har ingen faste oppgaver. De bare hjelper til og ser egentlig hva som trengs, støvsuging, rydde inn/ut av oppvaskmaskin, vaske dusjkabinett etc. Anonymkode: c7805...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn omtrent på samme alder, de får 2000 hver i måneden. Skal dekke kino, om de skal spise ute med venner, om de trenger ta bussen utenom skoletid som må betales osv. De bruker ikke penger i kantina, men kan kjøpe seg en brus, muffin o.l. Må ikke spare noe av det, det gjør vi utenom. Jeg dekker også mobil og klær etc, De må hjelpe til hjemme, det gjør de uansett så har ingen faste oppgaver. De bare hjelper til og ser egentlig hva som trengs, støvsuging, rydde inn/ut av oppvaskmaskin, vaske dusjkabinett etc. Anonymkode: c7805...0bb Oj, det var mye! Langt mer lommepenger enn jeg som er voksen og jobber unner meg i måneden 🙂 Hvis jeg skulle gitt tenåringene mine dette i månedslønn ville jeg latt noe mer inngå i det, rett og slett for å lære dem noe om å budsjettere. Typ klær, busskort, mobilregning. Men jeg er kanskje "strengere" på den måten enn folk flest? Anonymkode: b03ad...947 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 (Det er ikke TS som svarer over her). Anonymkode: b03ad...947
Eneri Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 Hun får 175 kr pr uke. Holde rommet i orden inkl vaskibg/senfetøyskift. Lage middag og rydde kjøkken etterpå en gang pr uke. Vaske badet en gang pr uke. Sette på 1 maskin klær pr uke og henge opp tøyet. Ellers hjelpe til ved behov: hjelper ofte med å lage til fredagskos en, tar ut av oppvaskmaskin, henter post, tar ut søppel. Hun er lett å be. Vi betaler tlf og skal hun på kino hender det vi betaler billetten dit. Bursdagsgave til venninner betaler vi noe av. (100 kr) Jeg kan egentlig tenke meg å gå over på månedslønn for at hun skal lære seg å disponere, men hun vil ikke ha det slik enda. Nå er det jo igrunnen ikke så krise om hun blir blakk, siden det hun stort sett bruker egne penger til er snop, kafé med venner eller kanskje et klesplagg på salg.
Lycka Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 Min 14-åring får 600,- i måneden. Han lufter hunden, lager middag en dag i uken til vi voksne kommer fra jobb, vasker badet annenhver uke (han og søsken bytter på), dekker på og rydder av bordet, rydder inn og ut av oppvaskmaskinen og går ut med søpla pluss setter ut søppeldunkene til tømming en dag i uka. Jeg forventer også at han holder sitt eget rom i orden og bærer ned skittentøyskurven sin til vaskerommet på "vaskedagen". 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #7 Skrevet 12. mai 2019 På 11.5.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn omtrent på samme alder, de får 2000 hver i måneden. Skal dekke kino, om de skal spise ute med venner, om de trenger ta bussen utenom skoletid som må betales osv. De bruker ikke penger i kantina, men kan kjøpe seg en brus, muffin o.l. Må ikke spare noe av det, det gjør vi utenom. Jeg dekker også mobil og klær etc, De må hjelpe til hjemme, det gjør de uansett så har ingen faste oppgaver. De bare hjelper til og ser egentlig hva som trengs, støvsuging, rydde inn/ut av oppvaskmaskin, vaske dusjkabinett etc. Anonymkode: c7805...0bb Herlighet. 2000kr i måneden?? Stakkars de med dårlig råd... Før måtte man tjene egne penger...No får ungdommene alt..... Anonymkode: 09d1c...f70 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #8 Skrevet 12. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herlighet. 2000kr i måneden?? Stakkars de med dårlig råd... Før måtte man tjene egne penger...No får ungdommene alt..... Anonymkode: 09d1c...f70 Vil og si at det er mye mer enn jrg unner meg selv i måneden og jobber for pengene mine.. Skal jeg måtte jobbe og slitr overtid for å ha råd til at barns skal få så mye ukepenger så de ikke henger etter???? sjokkert.. Anonymkode: 09d1c...f70 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #9 Skrevet 12. mai 2019 Min får 500 i mnd, vi dekker tlf.regning og hun får litt ekstra hvis hun skal på kino med venner eller avtaler å spise lunsj ute med venninner. Hun har i tillegg busskort som vi også selvfølgelig betaler, så samlet sett tenker jeg hun ligger på 800. Det eneste hun trenger å gjøre for å få lommepenger, er å holde rommet sitt ryddig og vaske det en gang i uken, samt at hun skal legge skittentøyet sitt på vaskerommet. Anonymkode: 98742...213
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #10 Skrevet 12. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min får 500 i mnd, vi dekker tlf.regning og hun får litt ekstra hvis hun skal på kino med venner eller avtaler å spise lunsj ute med venninner. Hun har i tillegg busskort som vi også selvfølgelig betaler, så samlet sett tenker jeg hun ligger på 800. Det eneste hun trenger å gjøre for å få lommepenger, er å holde rommet sitt ryddig og vaske det en gang i uken, samt at hun skal legge skittentøyet sitt på vaskerommet. Anonymkode: 98742...213 Må bare få legge til at hun får ikke ekstra penger for å spise ute hver uke, har satt et tak på to ganger i mnd. Resten må hun sponse selv. Samme med kino. Anonymkode: 98742...213
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #11 Skrevet 13. mai 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Må bare få legge til at hun får ikke ekstra penger for å spise ute hver uke, har satt et tak på to ganger i mnd. Resten må hun sponse selv. Samme med kino. Anonymkode: 98742...213 500 høres mer normalt ut? syns 2000 var sykt. Anonymkode: 09d1c...f70 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #12 Skrevet 13. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: 500 høres mer normalt ut? syns 2000 var sykt. Anonymkode: 09d1c...f70 Ja, jeg synes også 2000,- er for mye, men har man økonomi til det, synes jeg det bør være opp til hver enkelt familie vi kunne nok fint gitt litt mer enn hun får, men vi prøver å få henne til å forstå at man faktisk må jobbe for pengene, så nå har hun søkt seg sommerjobber i stedet Anonymkode: 98742...213
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #13 Skrevet 13. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Herlighet. 2000kr i måneden?? Stakkars de med dårlig råd... Før måtte man tjene egne penger...No får ungdommene alt..... Anonymkode: 09d1c...f70 Det er jo ikke en mal av hva andre må gi, men føler ikke dette er unormalt her vi bor . Alle har penger , bestandig. Mine er flinke med pengene, de er flinke på skolen, driver med idrett etc. De er ikke ute og fester, men er sammen med venninner hjemme hos oss eller hos en av de andre. De er veldig pliktoppfyllende, hjelper til uoppfordret etc. Jeg er alene med med dem, men tjener veldig bra og 2000,- pr er ikke noe problem. Men ikke noe de forventer eller har spurt om, de får det fordi jeg kan. Ikke lett å få jobb når du er 15-16 eller 17-18, eldste hadde sommerjobb ifjor og har fått for iår, men er flink til å spare og de gjør seg aldri blakke Anonymkode: c7805...0bb
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #14 Skrevet 13. mai 2019 Mine får 0 i måneden. Her får de ikke betalt for å hjelpe til for det må man faktisk gjøre uansett. Sånn er det i en husholdning. De får betalt ut fra hvilken holdning de viser til husarbeid og lekser. Går de rundt å oppfører seg som drittunger en uke så får de ikke sponsa noe. Men deltar de på lik linje som oss voksne så får de også belønning for det. Anonymkode: bb022...43c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #15 Skrevet 13. mai 2019 På 11.5.2019 den 17.33, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn omtrent på samme alder, de får 2000 hver i måneden. Skal dekke kino, om de skal spise ute med venner, om de trenger ta bussen utenom skoletid som må betales osv. De bruker ikke penger i kantina, men kan kjøpe seg en brus, muffin o.l. Må ikke spare noe av det, det gjør vi utenom. Jeg dekker også mobil og klær etc, De må hjelpe til hjemme, det gjør de uansett så har ingen faste oppgaver. De bare hjelper til og ser egentlig hva som trengs, støvsuging, rydde inn/ut av oppvaskmaskin, vaske dusjkabinett etc. Anonymkode: c7805...0bb Veldig mye når de pengene heller ikke trenger å brukes på klær, tlf eller sparing. Hva bruker de 500 kr i uka på i den alderen? Vi har også god råd, men jeg synes jo at det er et poeng å lære ungdommen at alt ikke kommer av seg selv, man må spare, jobbe og prioritere. Min 12-åring sparer nå ukepengene til ny mobil. Hun vet at hvis hun bruker penger på McDonalds isteden, tar det lengre tid å få ny tlf. Anonymkode: de148...d03
Wit Skrevet 13. mai 2019 #16 Skrevet 13. mai 2019 Min datter på snart 16 får 250 kroner uka. Dvs hun får 150 fast og 100 ekstra hvis hun vasker badet. De vanlige 150 er for at hun holder sin 3. etasje i orden og støvsuger/vasker selv der. Og som regel vasker hun badet hver uke for å få de 100 ekstra. Disse pengene bruker hun på å spise med venner, kino og hun handler sminke/klær. Så kjøper vi selvsagt klær hun "trenger" i tillegg. Jeg betaler også mobil og busskort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå