AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Jeg er en person som lett lar meg stresse og er veldig anspent. Blir fort påvirket av andre mennesker som også stresser. Dette hemmer meg mye i hverdagen. Så merker jeg at jeg blir roligere av å ha "laidbacke" folk rundt meg, føler med en gang at jeg slapper mer av og trives bedre. Disse menneskene har ofte også den egenskapen at de greier å beholde roen i stressede situasjoner, og jeg skulle virkelig ønske jeg greide det samme! Noen som har noen gode råd å komme med til en sliten stressa sjel? Anonymkode: 10413...702 6
Ingeniør1989 Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 Hvis dette er noe som plager deg ville jeg prøvd fake it to you make it. Hvis du er stresset så forsøk å fremstå for omverdenen som om du ikke er det. På litt lengre sikt ville jeg kanskje (Hvis jeg var deg) bare forsøkt å slappe av litt. Trekk pusten og husk at de tingene vi stresser over stort sett ikke er verdt det 3
Apekatten Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 Jeg har ingen råd bortsett fra å jobbe med tankene dine. Jeg jobber sammen med ei som stresser enormt mye, jeg skjønner ikke at det er mulig! Når vi jobber sammen, så stresser hun, mens jeg ser ingen grunn til å stresse og få panikk. Jeg tenker at alt ordner seg. Pust dypt, og ikke tenk for mye.
MortenMinstelønn Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har noen gode råd å komme med til en sliten stressa sjel? Tja. En setning som hjelper for meg. 100 mrd mennesker har bodd på denne planeten. Ingen av dem kom levende fra det, så nyt tiden du har. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 Er akkurat det samme for meg og føler akkurat det samme! Skulle nesten tro det var jeg selv som skrev innlegge her! Jeg blir veldig fort stressa, og stresser meg fort opp i situasjoner folk kanskje ikke er så stresset i. Og blir også veldig fort anspent for det minste! Dette går utover energinivået mitt kjenner jeg, tar veldig mye energi og blir veldig sliten av dette. Man kan også bli lettere syk av å ha det sånn, tror jeg. Jeg føler det helt likt som deg ag jeg føler meg mer avslappet med folk som tar det helt med ro og er 100% seg seøv og slapper av, jeg blir mye mer avslappet. Anonymkode: 43aec...290 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Skrevet 11. mai 2019 Jeg er laid back, men stressa før, og kan stresse eller henge meg opp i ting fortsatt. Løsningen min er ofte en kjapp todelt ting. 1) pust. 2) lag en liste. Gjør noen pusteøvelser jeg lærte på yoga og roer meg ned også tar jeg opp telefonen eller en blokk og skriver en liste over hva jeg må gjøre for å fikse det som stresser meg. Ved å skrive det ned så sorterer jeg tankene, samt at jeg kan mentalt "slippe taket" og sone helt ut etterpå, uten tankekjør for alt jeg må huske eller hvordan jeg skal løse en situasjon. Anonymkode: eb1c5...a14 2
Gjest Juks Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 (endret) Lær deg å gi faen. Stopp opp i hverdagen, og gi f. Bytt ut ordet MÅ med BØR. Du må faktisk ingenting, men du bør gjøre det. Jeg ble fryktelig stressa av ordet må. Selv om det var jeg selv som sa det. Alt jeg visste jeg måtte gjøre, gjorde meg stressa, selv når jeg skulle slappe av. Og så: Gi f i at verden går i mot deg, gi f i hva andre gjør, gi f i at du har det vanskelig, gi f i hva andre mener om deg, gi f i at du skulle ha gjort en masse akkurat nå. Ta ting i ditt tempo, når det faller deg inn. Når du gir mer f så får du faktisk mer gjort, og du gjør ting bedre, fordi du vet at du ikke trenger å gjøre det og kan avbyte når det passer deg. Gode råd som hjalp meg. Endret 11. mai 2019 av Juks
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 Jeg er ganske laid back, og skjønner ikke hvorfor folk blir så stressa og oppjaget for alt mulig. Du får tenke; hva er det verste som kan skje? Det går som regel bra, og om det ikke gjør det, så er det ikke krise det heller. Hjelper ikke på situasjonen om en er stresset og oppjaget, tvert i mot. Det går som det går uansett om du stresser eller ikke, det er lite du gjør som kan påvirke situasjonen,annet enn at ting kan bli verre av at du stresser. Ta det med et smil, så går det som regel bra☺️ Anonymkode: 0a9ef...66e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 Å bare gi faen. Det funker for meg. Anonymkode: cde39...a38
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 Takk for svar Dere som skriver "gi faen", kan dere utdype litt? Anonymkode: 10413...702 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #12 Skrevet 12. mai 2019 Jeg er en rimelig laidback person og finner det faktisk litt vanskelig å svare deg. Det du snakker om er jo på sett og vis å endre personlighet, eller deler av den. Det kommer bare av trening kan jeg tenke meg, hvis man ikke er sånn av natur. Stoppe opp når det er noe du stresser deg opp for og spørre deg selv "går verden min under dersom ikke dette blir gjort akkurat nå, asap og med perfekt resultat?". Ta en og en ting av gangen. Mulig det kan kalles å gi faen. Anonymkode: a5075...37f 1
Sykkelkopp Skrevet 12. mai 2019 #13 Skrevet 12. mai 2019 Det går som det går Klarer meg uansett Shit happens Du kan si sånt til deg, og kanskje vil det hjelpe deg litt. Men noen har bare en mer nevrotisk personlighet. Og kvinner ligger mye høyere på den skalaen enn menn. Begrenset hvor mye du kan gjøre 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #14 Skrevet 12. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Dere som skriver "gi faen", kan dere utdype litt? Anonymkode: 10413...702 Min mening er å ikke overtenke, ikke tenke på alt som kan gå galt, og går det galt er det bare slik og så får man rydde opp etterpå . Anonymkode: 88f7d...ee0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #15 Skrevet 12. mai 2019 Jeg stresser lite og ting ordner seg. Nettopp fordi jeg er rolig, finner løsninger og jobber med det jeg har. Har en jobb som krever at jeg er rolig i kaotiske og uavklarte situasjoner. Det passer meg bra siden jeg sjelden stresser og kaver meg opp. Anonymkode: 9deab...20b
Aranciata Skrevet 12. mai 2019 #16 Skrevet 12. mai 2019 13 timer siden, Sykkelkopp skrev: Du kan si sånt til deg, og kanskje vil det hjelpe deg litt. Men noen har bare en mer nevrotisk personlighet. Og kvinner ligger mye høyere på den skalaen enn menn. Begrenset hvor mye du kan gjøre Dette er ganske viktig synes jeg - jeg begynte å tenke mye på dette etter å ha hørt en del episoder av Harald Eias podcast "Sånn er du." Der intervjuer de kjente mennesker etter at disse har tatt en personlighetstest som heter Big Five. Og en av tingene som testet er om man er mer eller mindre nevrotisk. Jeg scorer nok ganske høyt på nevrotisme, for jeg kan gruble mye, tenke på noe dumt jeg har sagt over lang tid, osv. Men det denne podcasten hjalp meg med var følgende: at siden jeg har den personlighetstypen jeg har, så kan jeg ikke gjøre så mye med det, og det er greit! Det hjelper meg også til å ikke sammenligne meg med folk som virker ekstremt vellykkete og lykkelige: jeg er også lykkelig og vellykket, jeg er bare litt mer grublete enn en del andre, så jeg fremstår kanskje ikke som superhappy hele tiden, men det er OK! Så du kan absolutt bruke teknikker for å stresse ned osv., men du kommer nok aldri til å bli den mest laid back i vennegjengen din... 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #17 Skrevet 12. mai 2019 Jeg minner meg selv på at vi er en av sykt mange arter, på en av sykt mange planeter, i én tid av sykt mange forskjellige tider. Jeg, og svært få andre på denne planeten, er så viktige som vi innbiller oss at vi er. Vi skal dø en dag uansett, og om jeg går glipp av en dead line eller glemmer å ringe noen tilbake så betyr det absolutt ingenting i den store sammenhengen. Folk flest betyr ingenting i det store og hele. Jeg fikk det mye bedre med meg selv da jeg innså dette. Anonymkode: f889f...9bf 3
annebanane Skrevet 13. mai 2019 #18 Skrevet 13. mai 2019 For mange som stresser kan det nok hjelpe å senke forventningene til seg selv og andre. Tenk på deg selv og hva du ønsker. Som en annen sa: bytt ut noen tanker med "bør" i stedet for "må". Sett deg ned og lag en grov plan over situasjonen når du kjenner stresset kommer i stedet for å agere på stresset med tanker som ikke får deg noe sted. Så var det den biten med personlighet at det ikke nødvendigvis er alt en kan totalendre. Det er bra å stresse litt innimellom også.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #19 Skrevet 13. mai 2019 På 11.5.2019 den 16.56, AnonymBruker skrev: Jeg er en person som lett lar meg stresse og er veldig anspent. Blir fort påvirket av andre mennesker som også stresser. Dette hemmer meg mye i hverdagen. Så merker jeg at jeg blir roligere av å ha "laidbacke" folk rundt meg, føler med en gang at jeg slapper mer av og trives bedre. Disse menneskene har ofte også den egenskapen at de greier å beholde roen i stressede situasjoner, og jeg skulle virkelig ønske jeg greide det samme! Noen som har noen gode råd å komme med til en sliten stressa sjel? Anonymkode: 10413...702 Tenker at ingen er født avslappet og «laidback». Det er vel heller at de har vært priviligerte å være født inn i en familie med lite utfordringer, stress og risiko. Manglende stresshåndtering skyldes ikke personlighet, men erfaringer fra tidligere der du ikke fikk tilstrekkelig regulering. når man forstår det sånn, blir det kanskje lettere å ta inn over seg at du ikke egentlig er slik. Men noe har oppstått (små eller store ting, stressede omsorgsgivere etc) som har gjort deg slik. den gode nyheten er da at det går an å gjøre noe med det. Siden stress og anspenthet ikke er medfødt, er det lært. og alt som kan læres kan avlæres. lykke til! Anonymkode: abb4b...1f4 2
draug 75 Skrevet 16. mai 2019 #20 Skrevet 16. mai 2019 Lær deg å gi slipp på situasjonen, flyte oppå og satse på at ting går bra. Og ikke planlegg å få gjort for mye. Det høres dumt ut, men jeg så et venn- diagram en gang: ting som betyr noe + ting du kan gjøre noe med. Der de overlappet: ting du skal bry deg om. Som abb4b...1f4 over sier: stress og anspenthet må avlæres, tilbakelenthet må læres. Ofte er det greit å lære seg å henvise tankesurret: dette får jeg ikke gjort noe med - vi tenker på det mandag f.k., så det så. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå