AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Hun er 15 år og det nærmer seg konfirmasjon. Av den grunn har det nok vært litt snakk om penger blant hun og venner. Så lurte hun på om hun hadde noen sparekonto med penger på som vi hadde spart til henne. Nei, sa jeg det har vi ikke. Da ble hun nesten sjokkert og lurte på hvorfor ikke, for "alle" i klassen hennes hadde minimum 40 000 på konto som foreldrene har spart. Noen hadde mye mer og. Hun ble på grensen til ufin. Hun forventet nok at det stod en pen sum penger og ventet på henne. Jeg forklarte at vi ikke har hatt mulighet til å gjøre dette (mannen ble ufør for en del år siden og vi har 3 barn). De har aldri manglet noe, men å spare til de alle tre har vi ikke hatt mulighet til. Jeg forklarte også at jeg heller ikke ble spart penger til, enda mine foreldre hadde bare meg og grei økonomi. Ingen sparte til mannen heller. Nå sitter jeg igjen med en ekkel følelse. En blanding av en følelse av at hun oppførte seg ufint og bortskjemt og en følelse av nederlag. En følelse av at vi er dårlige foreldre som ikke har klart dette. Og blir påvirket av tenåringen med tanke om at "hva om alle andre har klart dette". Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg tror vel jeg bare trenger å vite om vi er ræva foreldre? Har alle spart opp masse penger til barna sine? Og jeg må ta en ny prat om dette med jenta da dette ble tema rett før hun skulle dra bort. Så alt ble sagt i farten. Usikker på hva jeg skal si? Anonymkode: 52cf6...1d9 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 11. mai 2019 Hva med pengegaver hun sikkert har fått i anledning dåp, bursdager, jul osv. fra slektninger og bekjente da? Anonymkode: 8b5dc...e31 67
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 Tja, jeg vet ikke. De fleste jeg kjenner sparer litt til barna, Evt at det settes inn gaver fra familie til bursdag og jul. Vi sparer hver mnd og har en del på konto til alle barna. Forstår at ikke alle har muligheten. Anonymkode: f8f15...e03 23
Dumi Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med pengegaver hun sikkert har fått i anledning dåp, bursdager, jul osv. fra slektninger og bekjente da? Anonymkode: 8b5dc...e31 Jeg regner med at slike summer går inn i Familien AS. Mine foreldre hadde heller ikke en stor sparekonto som stod å ventet på meg da jeg konfirmerte meg. 28
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 Har hun aldri mottatt pengegaver fra resterende familie? Evt pengegaver til barna har ikke foreldre lov til å ta, så det er rart at hun ikke har en sparekonto med noe innpå. 40.000 er en stor sum, men over 15 år burde det ha vært mulig å oppspare noen tusenlapper. Anonymkode: 5ed1d...ad9 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Populært innlegg #6 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med pengegaver hun sikkert har fått i anledning dåp, bursdager, jul osv. fra slektninger og bekjente da? Anonymkode: 8b5dc...e31 Vi har brukt slike penger på ting barnet har trengt, eks bilseter, dress, sko/støvler, sykkel osv. Det er dyre ting. Skulle virkelig ønske vi hadde råd til å spare til barna, men det har vi altså ikke. Anonymkode: bbdfc...83f 124
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Populært innlegg #7 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, Dumi skrev: Jeg regner med at slike summer går inn i Familien AS. Mine foreldre hadde heller ikke en stor sparekonto som stod å ventet på meg da jeg konfirmerte meg. At gaver som gis til barnet til bursdag ikke går til barnet, men til familien?! Det har jeg aldri i hele mitt liv vært borti. Anonymkode: f8f15...e03 139
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Populært innlegg #8 Skrevet 11. mai 2019 Vet om mange som ikke har hatt mulighet til å spare til barna sine som er nesten voksne. Du er overhodet ikke alene om dette. Legg bort den dårlige samvittigheten. Anonymkode: d35cb...aed 109
Dumi Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har hun aldri mottatt pengegaver fra resterende familie? Evt pengegaver til barna har ikke foreldre lov til å ta, så det er rart at hun ikke har en sparekonto med noe innpå. 40.000 er en stor sum, men over 15 år burde det ha vært mulig å oppspare noen tusenlapper. Anonymkode: 5ed1d...ad9 Hvor står det at pengegaver barnet får har ikke foreldrene lov til å bruke? La oss si at barnet får 200,- av onkel til 2årsdagen. Dette må spares til barnet blir voksen? 37
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 TS, ikke tenk på det. Eneste du er pliktig for ditt avkom er mat, klær, omsorg og tak over hodet. Ikke gi de noe penger, bortsett fra en liten ukelønn om de helper til hjemme. I min konfirmasjon tidlig på 90-tallet fikk jeg 1000kr av mine foreldre. Tenkte ikke noe på dette da, fikk 9000kr totalt. Anonymkode: 1b550...8f8 16
Gjest hind Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 Alle har ikke råd til å spare til barna, og sånn er det bare. Du får ta en ordentlig prat med henne og forklare mer inngående om hvordan familieøkonomien deres egentlig er. Hun får jo mulighet til å komme godt i gang med en sparekonto nå i forbindelse med konfirmasjonen da. Kanskje du skal oppmuntre henne til å spare pengene hun får, så lærer hun litt om hva som må til av oppofrelser for å se sparekontoen vokse?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #12 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At gaver som gis til barnet til bursdag ikke går til barnet, men til familien?! Det har jeg aldri i hele mitt liv vært borti. Anonymkode: f8f15...e03 Men som nevnt over her, noen er nødt til å bruke slike pengegaver til bilseter og annet dyrt utstyr til barna. Alle har ikke god økonomi. Anonymkode: d35cb...aed 40
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Populært innlegg #13 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har brukt slike penger på ting barnet har trengt, eks bilseter, dress, sko/støvler, sykkel osv. Det er dyre ting. Skulle virkelig ønske vi hadde råd til å spare til barna, men det har vi altså ikke. Anonymkode: bbdfc...83f Dåpspenger og bursdagspenger til barnet har dere altså brukt? Det er ikke greit. Om hun har fått 200kr i bursdagsgave så har ikke dere hatt mulighet til å lagt unna disse pengene for henne? Da er faktisk 3 barn for mye. Anonymkode: 5ed1d...ad9 56
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #14 Skrevet 11. mai 2019 Jeg hadde venner der foreldrene hadde spart penger i deres navn, så fort de ble 18 så forsvant pengene på fyll og shopping. Anonymkode: 575aa...53b 46
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #15 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men som nevnt over her, noen er nødt til å bruke slike pengegaver til bilseter og annet dyrt utstyr til barna. Alle har ikke god økonomi. Anonymkode: d35cb...aed Men da går det jo i prinsippet til barnet. Klær og utstyr. Det virket på meg i innlegget som jeg siterte at pengene gikk til «familien AS», da tenkte jeg eksempelvis matvarer, strøm, husleie. Anonymkode: f8f15...e03 22
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 Hvorfor brukte du ikke anledningen til å snakke om penger og høre om tankene hennes rundt penger? Hun vil selvsagt aldri lære noe når du aldri har disse samtalene der hun lærer å reflektere. Trodde du at hun magisk skulle bli en god person av seg selv? Anonymkode: 63e70...e1c 14
SoWhat? Skrevet 11. mai 2019 #17 Skrevet 11. mai 2019 Ts, det går helt bra, du er ikke den eneste uten mulighet til å spare til barna! Foreldre har så utrolig mye press på seg noen ganger, men heier på dem som ikke lar seg påvirke! Om barna får det de trenger i oppveksten, så er det det viktigste. Så tar de utdanning eller/og får jobb etterhvert, og da er det meningen at en skal klare seg selv. Det er ikke alle foreldre som hverken har mulighet eller lyst til å gi barna så mye "drahjelp"! Lærer en dem selvstendighet og ansvar, så klarer de seg godt. 28
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dåpspenger og bursdagspenger til barnet har dere altså brukt? Det er ikke greit. Om hun har fått 200kr i bursdagsgave så har ikke dere hatt mulighet til å lagt unna disse pengene for henne? Da er faktisk 3 barn for mye. Anonymkode: 5ed1d...ad9 Dette er ikke TS. Vi har veldig liten familie som kun består av tre besteforeldre og to søsken av mannen. De har alle kjøpt gaver i til dåp og bursdager. Etter hvert som de ble større har de noen ganger fått penger med beskjed om at de skal kjøpe noe de ønsker seg selv. TS Anonymkode: 52cf6...1d9 37
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #19 Skrevet 11. mai 2019 Alle pengene barna har fått/får til bursdager osv blir spart og øremerket dem til de blir større. Selvsagt! Her får hvert av barna 50 000 hver til konfirmasjonen, resten får de når de blir myndige. Anonymkode: 8bad9...355 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 Populært innlegg #20 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dåpspenger og bursdagspenger til barnet har dere altså brukt? Det er ikke greit. Om hun har fått 200kr i bursdagsgave så har ikke dere hatt mulighet til å lagt unna disse pengene for henne? Da er faktisk 3 barn for mye. Anonymkode: 5ed1d...ad9 For et stygt svar!!! Hopp over det ts ❤️ Anonymkode: 69ab0...161 79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå