AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #21 Skrevet 12. mai 2019 Det er tydelig at det er stor forskjell mellom hvordan reglene er i ulike boligbyggelag. Det lureste er nok å høre med megler om hvilke regler som gjelder for boligen man er interessert i. Jeg har kjøpt to OBOS leiligheter med ansiennitet. Da har jeg gått på visning og etter avsluttet budrunde har jeg meldt inn forkjøpsrett. Det har gjerne vært samme kveld eller dagen etter avsluttet runde. Jeg har avventet fordi jeg ikke ønsket at min interesse for boligen med annsensitet skulle brukes til å presse opp budene. I hete oslomarked er det nemlig ofte slik at annsensitet er med på å drive prisen opp. I første kjøp var jeg med i budrunde for å få boligen litt opp i pris da jeg fryktet for at andre ville ta den på forkjøpsrett. Andre boligen la jeg ikke inn bud, men meldte forkjøpsrett etter avsluttet budrunde. Fikk boligene begge gangene. Aldri nevn egen annsensitet for megler, 😊 Anonymkode: 68fd6...c67 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #22 Skrevet 12. mai 2019 Jeg har meldt forkjøp i hytt og pine på forhåndsavklaring. Meldte på leiligheter i riktig størrelse i områder hvor jeg var interessert. Vet jo sånn ca hva boligene blir lagt ut for. Så når bolig ble lagt ut på finn til riktig pris, og den så grei ut, kunne jeg rusle på visning for å sjekke boligen, og rørte ikke en finger under budrunden. Men jeg visste at jeg hadde et veldig godt nr, så boligen ble min. Anonymkode: 2ed85...bad
Celestia Skrevet 13. mai 2019 #23 Skrevet 13. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.bob.no/bilder/skjema_ny_profil/Info__forkjopsrett_andel_forhandsutlysning.pdf Se nederst. Anonymkode: c46d9...a4d Dette gjelder ikke i OBOS. I OBOS mister man ikke ansienniteten sin, men medlemskapet blir fryst i ett år når man kjøper leilighet. Legger ved et skjermbilde tatt fra OBOS.no.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #24 Skrevet 13. mai 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er tydelig at det er stor forskjell mellom hvordan reglene er i ulike boligbyggelag. Det lureste er nok å høre med megler om hvilke regler som gjelder for boligen man er interessert i. Jeg har kjøpt to OBOS leiligheter med ansiennitet. Da har jeg gått på visning og etter avsluttet budrunde har jeg meldt inn forkjøpsrett. Det har gjerne vært samme kveld eller dagen etter avsluttet runde. Jeg har avventet fordi jeg ikke ønsket at min interesse for boligen med annsensitet skulle brukes til å presse opp budene. I hete oslomarked er det nemlig ofte slik at annsensitet er med på å drive prisen opp. I første kjøp var jeg med i budrunde for å få boligen litt opp i pris da jeg fryktet for at andre ville ta den på forkjøpsrett. Andre boligen la jeg ikke inn bud, men meldte forkjøpsrett etter avsluttet budrunde. Fikk boligene begge gangene. Aldri nevn egen annsensitet for megler, 😊 Anonymkode: 68fd6...c67 Enig i dette!! Kjøpte med nylig leilighet i Oslo. Og personen som hadde inne høyeste bud begynte å overby seg selv for å sikre seg boligen. Tragisk, og helt sikkert etter tips fra megler. Men det hjalp jo lite da, for leiligheten ble uansett min. Anonymkode: 96366...bb1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå