AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Har ganske greit ansiennetet i Obos siden jeg meldte meg inn da jeg fylte 18, og jeg skal snart kjøpe min første leilighet. Det jeg har forstått er at det er to typer "varianter" her: enten forkjøpsrett med fastpris (boligen er allerede "solgt", kan tre inn i denne prisen m/betingelsene), og der boligen ikke er solgt i forkant, og kan blir kontaktet når salgspris er avklart med spørsmål om man fremdeles er interessert i boligen til den prisen m/betingelsene. Det jeg ikke helt har skjønt er dette: når jeg søker på boliger på Obos.no er det mange boliger som ligger ute uten at det er oppgitt en prisantydning, og det er heller ikke mulig å finne boligen på Finn. Er det ikke litt unødvendig/snodig å melde forkjøpsrett når man ikke alltid har peiling på hvordan leiligheten ser ut, og heller ikke har tilgang til f.eks. tilstandsrapport? Synes det høres så tungvint ut. Når man endelig få se bilder av leiligheten så vil jo man ofte fort luke ut leiligheter som gjerne ikke er det man hadde sett for seg. Og så må noen bruke tid på å ringe rundt til de som er først på forkjøpsrett-listen (og eventuelt andre på listen), for å høre om de er interessert? Anonymkode: f7f36...d11
ajarRun Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 Du er for sent ute. Men du kan ringe å få informasjonen. Det jeg gjør er å dra på visninger og få prospekter på aktuelle boliger. Så venter jeg til de er solgt, og ser prisen jeg kan kjøpe dem for. Jeg noterer prisene på prospektet slik at jeg kan sammenligne hva leilighetene faktisk går for. Da er jeg klar til å tre inn i forkjøpsrett med en gang hvis jeg ser noe som frister. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 For selger er dette med forkjøpsrett noe skikkelig dritt. Det er akkurat som om man straffes for å flytte. Å melde boligen på forkjøpsrett før budet er avklart,koster selger flere tusen. Å melde boligen i etterkant,betyr at både selger og kjøper må vente i opptil 20 dager før man vet hvem som faktisk er kjøper. For deg som kjøper,er fordelen med å melde deg som interessert, at du kan gå på visninger og sitte på gjerdet og vente på at selger aksepterer et bud (igjen en ulempe for selger). For så vidt gjelder denne fordelen uavhengig av når boligen utlyses. Forskjellen for deg,er at ved den første varianten er du ikke bundet av din melding om forkjøpsrett. Ved utlysning på avklart bud,er du bundet. Anonymkode: c46d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 1 hour ago, abrasiveRefraction said: Du er for sent ute. Men du kan ringe å få informasjonen. Det jeg gjør er å dra på visninger og få prospekter på aktuelle boliger. Så venter jeg til de er solgt, og ser prisen jeg kan kjøpe dem for. Jeg noterer prisene på prospektet slik at jeg kan sammenligne hva leilighetene faktisk går for. Da er jeg klar til å tre inn i forkjøpsrett med en gang hvis jeg ser noe som frister. Mange av disse boligene er jo boliger som ikke er solgt enda. Om de hadde vært solgt ville de vel ha lagt ute med fastpris? Forstår ikke helt hvorfor man skal melde forkjøpsrett på en bolig, så vente til den legges ut på Finn, for så å se at det kanskje ikke akkurat var drømmeboligen. Eller er det noe jeg har misforstått her? Om boligene ligger ute på Finn med en oppsatt visningsdato så kan man jo se bilder/gå på visning, og da skjønner jeg det. Men melde forkjøpsrett på en bolig som ikke enda har blitt lagt ut på Finn...? Jeg vet jo at det ikke koster noe før man eventuelt faktisk bruker forkjøpsretten, men det gir ikke helt mening i hodet mitt likevel... Anonymkode: f7f36...d11
ajarRun Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av disse boligene er jo boliger som ikke er solgt enda. Om de hadde vært solgt ville de vel ha lagt ute med fastpris? Forstår ikke helt hvorfor man skal melde forkjøpsrett på en bolig, så vente til den legges ut på Finn, for så å se at det kanskje ikke akkurat var drømmeboligen. Eller er det noe jeg har misforstått her? Om boligene ligger ute på Finn med en oppsatt visningsdato så kan man jo se bilder/gå på visning, og da skjønner jeg det. Men melde forkjøpsrett på en bolig som ikke enda har blitt lagt ut på Finn...? Jeg vet jo at det ikke koster noe før man eventuelt faktisk bruker forkjøpsretten, men det gir ikke helt mening i hodet mitt likevel... Anonymkode: f7f36...d11 Jeg ser heller ikke vitsen.
Fru Uperfekt Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: For selger er dette med forkjøpsrett noe skikkelig dritt. Det er akkurat som om man straffes for å flytte. Å melde boligen på forkjøpsrett før budet er avklart,koster selger flere tusen. Å melde boligen i etterkant,betyr at både selger og kjøper må vente i opptil 20 dager før man vet hvem som faktisk er kjøper. For deg som kjøper,er fordelen med å melde deg som interessert, at du kan gå på visninger og sitte på gjerdet og vente på at selger aksepterer et bud (igjen en ulempe for selger). For så vidt gjelder denne fordelen uavhengig av når boligen utlyses. Forskjellen for deg,er at ved den første varianten er du ikke bundet av din melding om forkjøpsrett. Ved utlysning på avklart bud,er du bundet. Anonymkode: c46d9...a4d En fordel når en skal kjøpe og en ulempe når en skal selge
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Skrevet 11. mai 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av disse boligene er jo boliger som ikke er solgt enda. Om de hadde vært solgt ville de vel ha lagt ute med fastpris? Forstår ikke helt hvorfor man skal melde forkjøpsrett på en bolig, så vente til den legges ut på Finn, for så å se at det kanskje ikke akkurat var drømmeboligen. Eller er det noe jeg har misforstått her? Om boligene ligger ute på Finn med en oppsatt visningsdato så kan man jo se bilder/gå på visning, og da skjønner jeg det. Men melde forkjøpsrett på en bolig som ikke enda har blitt lagt ut på Finn...? Jeg vet jo at det ikke koster noe før man eventuelt faktisk bruker forkjøpsretten, men det gir ikke helt mening i hodet mitt likevel... Anonymkode: f7f36...d11 Da er det noe du har misforstått ja. Poenget er som følger : når en bolig utlyses på forkjøpsrett i forkant av et salg, kan du som potensielt interessert melde deg helt uforpliktende til å kunne være interessert i å ta boligen på forkjøpsrett. Ettersom man ikke har lyst å trekke for mye oppmerksomhet mot en bolig som kommer for salg (for å unngå at en eller flere melder seg på forkjøpsrett), gjøres dette oftest i forkant av at bolig annonseres. Når så boligen annonseres, er det selvsagt valgfritt for deg om du vil gå og se på den eller ikke, om du vil være med i en budrunde, eller om du vil sitte på gjerde og vente. For selger derimot, kan det være en ulempe at andre interessenter vet at det har meldt seg noen, for da vil de kanskje ikke ville by, for de risikerer å kun bruke tid på å legge grunnlag for ditt kjøp. For deg er fordelen at du kan se på bolig, og vite at hvis du liker den, og synes budet som aksepteres er ok, så kan du si "ja takk" når telefonen ringer fra boligselskapet. Det du kanskje tenker på, er boliger som er solgt, og som så utlyses på forkjøpsrett i etterkant av et salg. Men da er jo for så vidt toget gått, hvis du ikke visste om boligen på forhånd. For du får neppe komme på visning da. Men om du har vært på visning, og liker boligen, så er det jo greit så lenge du liker budet og andre betingelser. Egentlig er dette med forkjøpsrett ganske avleggs og hører mer til i en tid der boliger og muligheten for å få egen bolig var begrenset. Boligselskapene fastholder den som en av de viktigste fordelene, mens det nok både for kjøper og særlig selger er en stor ulempe. Boligselskapene tar seg da også godt betalt for denne "medlemsfordelen". Anonymkode: c46d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Da er det noe du har misforstått ja. Poenget er som følger : når en bolig utlyses på forkjøpsrett i forkant av et salg, kan du som potensielt interessert melde deg helt uforpliktende til å kunne være interessert i å ta boligen på forkjøpsrett. Ettersom man ikke har lyst å trekke for mye oppmerksomhet mot en bolig som kommer for salg (for å unngå at en eller flere melder seg på forkjøpsrett), gjøres dette oftest i forkant av at bolig annonseres. Når så boligen annonseres, er det selvsagt valgfritt for deg om du vil gå og se på den eller ikke, om du vil være med i en budrunde, eller om du vil sitte på gjerde og vente. For selger derimot, kan det være en ulempe at andre interessenter vet at det har meldt seg noen, for da vil de kanskje ikke ville by, for de risikerer å kun bruke tid på å legge grunnlag for ditt kjøp. For deg er fordelen at du kan se på bolig, og vite at hvis du liker den, og synes budet som aksepteres er ok, så kan du si "ja takk" når telefonen ringer fra boligselskapet. Det du kanskje tenker på, er boliger som er solgt, og som så utlyses på forkjøpsrett i etterkant av et salg. Men da er jo for så vidt toget gått, hvis du ikke visste om boligen på forhånd. For du får neppe komme på visning da. Men om du har vært på visning, og liker boligen, så er det jo greit så lenge du liker budet og andre betingelser. Egentlig er dette med forkjøpsrett ganske avleggs og hører mer til i en tid der boliger og muligheten for å få egen bolig var begrenset. Boligselskapene fastholder den som en av de viktigste fordelene, mens det nok både for kjøper og særlig selger er en stor ulempe. Boligselskapene tar seg da også godt betalt for denne "medlemsfordelen". Anonymkode: c46d9...a4d Takk for svar. Det var det første tilfellet jeg tenkte på, ikke de tilfellene der forkjøpsretten utlyses i etterkant. Selv om det er uforpliktende å melde seg som interessert i forkant, så synes jeg det er vasnkelig å gjøre det fordi jeg jo ikke aner noe om hvordan leiligheten ser ut eller er når den ikke enda ligger ute på Finn. Da hjelper det ikke så mye at det står hvor mye fellesgjelden er på (men ingen prisantydning), adressen og at leiligheten er på 72 m2. Denne ordningen med at de ikke engang legger ut litt mer informasjon i forkant må jo føre til at flere bare melder seg som "interssert" i en drøss av boliger? I tillegg blir man sittende der med en drøss av telefoner fra meglere som vil vite om man fremdeles er interessert etter at prisen er avklart... Anonymkode: f7f36...d11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #9 Skrevet 12. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Det var det første tilfellet jeg tenkte på, ikke de tilfellene der forkjøpsretten utlyses i etterkant. Selv om det er uforpliktende å melde seg som interessert i forkant, så synes jeg det er vasnkelig å gjøre det fordi jeg jo ikke aner noe om hvordan leiligheten ser ut eller er når den ikke enda ligger ute på Finn. Da hjelper det ikke så mye at det står hvor mye fellesgjelden er på (men ingen prisantydning), adressen og at leiligheten er på 72 m2. Denne ordningen med at de ikke engang legger ut litt mer informasjon i forkant må jo føre til at flere bare melder seg som "interssert" i en drøss av boliger? I tillegg blir man sittende der med en drøss av telefoner fra meglere som vil vite om man fremdeles er interessert etter at prisen er avklart... Anonymkode: f7f36...d11 Det krever litt tid å legge inn forkjøpsrett,så jeg tror ikke folk flest gjør det uten grunn. F eks kan det være et spesielt område du ønsker å kjøpe bolig i,og så følger du med på hva som utlyses der. Det er ikke megler som ringer, for de vet ikke hvem som har meldt seg. Det er boliglaget som ringer i etterkant. Men som sagt, jeg mener dette er en avleggs ordning,og er forundret over at den fortsatt gjelder. Vet at det enkelte borettslag kan vedtaksfeste at den ikke skal gjelde hos dem. Anonymkode: c46d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #10 Skrevet 12. mai 2019 Mye rør i denne tråden. Når du har vært på visning på en bolig du er interessert i, melder du forkjøpsinteresse på OBOS sine nettsider. Du må ha finansieringsbeviset i orden på forhånd. Etter at budrunden er over, blir du kontaktet, om du er den med lengst ansiennitet (med mindre noen som allerede bor i borettslaget ønsker å bruke sin forkjøpsrett). Du får da vite hva boligen gikk for, og har mulighet til å bruke forkjøpsretten, altså å kjøpe boligen for det høyeste budet i budrunden (pluss et gebyr på noen få tusen). En periode var det slik at det var for sent å melde forkjøpsinteresse ved tidspunktet for visning, men det gikk OBOS vekk fra igjen, tror jeg. Det var jo temmelig krøkkete, i og med at du ikke ante noe om hvordan boligen var, utover adresse, etasje og størrelse, på det tidspunktet du ble nødt til å melde forkjøpsrett. Borettslag tilsluttet OBOS har ingen mulighet for å gå vekk fra forkjøpsordningen, men frittstående borettslag kan naturligvis velge om deres medlemmer (altså folk som allerede eier bolig i dette borettslaget) skal ha forkjøpsrett - typisk for å kjøpe noe større eller få en bedre beliggende leilighet innen borettslaget. Anonymkode: fadc0...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #11 Skrevet 12. mai 2019 Vet om en som kjøpte obos-bolig av en venn. Den ble aldri annonsert på finn. Det var et oppussingsobjekt og en kom og så på boligen, men snudde i døra. Boligen måtte totalrenoveres innvendig. Tror de gjorde at den fremsto verre enn den var for evt. andre interesserte. Det var i et populært strøk og kjøper fikk den billig uten lang ansiennitet i Obos. På ti år har den steget to millioner eller mer i verdi. Anonymkode: 2d437...3e4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #12 Skrevet 12. mai 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Mye rør i denne tråden. Når du har vært på visning på en bolig du er interessert i, melder du forkjøpsinteresse på OBOS sine nettsider. Du må ha finansieringsbeviset i orden på forhånd. Etter at budrunden er over, blir du kontaktet, om du er den med lengst ansiennitet (med mindre noen som allerede bor i borettslaget ønsker å bruke sin forkjøpsrett). Du får da vite hva boligen gikk for, og har mulighet til å bruke forkjøpsretten, altså å kjøpe boligen for det høyeste budet i budrunden (pluss et gebyr på noen få tusen). En periode var det slik at det var for sent å melde forkjøpsinteresse ved tidspunktet for visning, men det gikk OBOS vekk fra igjen, tror jeg. Det var jo temmelig krøkkete, i og med at du ikke ante noe om hvordan boligen var, utover adresse, etasje og størrelse, på det tidspunktet du ble nødt til å melde forkjøpsrett. Anonymkode: fadc0...ec4 Takk for svar. Jeg ser likevel at det ligger flere boliger i mitt område ute på Obos som blir forhåndsavklart (er ikke enda solgt), og dette er boliger som ikke ligger ute på Finn, og hvor fristen for å melde forkjøpsrett går ut om få dager... Så det virker ikke helt for meg som om de har gått helt bort fra denne ordningen enda. Anonymkode: f7f36...d11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #13 Skrevet 12. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye rør i denne tråden. Når du har vært på visning på en bolig du er interessert i, melder du forkjøpsinteresse på OBOS sine nettsider. Du må ha finansieringsbeviset i orden på forhånd. Etter at budrunden er over, blir du kontaktet, om du er den med lengst ansiennitet (med mindre noen som allerede bor i borettslaget ønsker å bruke sin forkjøpsrett). Du får da vite hva boligen gikk for, og har mulighet til å bruke forkjøpsretten, altså å kjøpe boligen for det høyeste budet i budrunden (pluss et gebyr på noen få tusen). En periode var det slik at det var for sent å melde forkjøpsinteresse ved tidspunktet for visning, men det gikk OBOS vekk fra igjen, tror jeg. Det var jo temmelig krøkkete, i og med at du ikke ante noe om hvordan boligen var, utover adresse, etasje og størrelse, på det tidspunktet du ble nødt til å melde forkjøpsrett. Borettslag tilsluttet OBOS har ingen mulighet for å gå vekk fra forkjøpsordningen, men frittstående borettslag kan naturligvis velge om deres medlemmer (altså folk som allerede eier bolig i dette borettslaget) skal ha forkjøpsrett - typisk for å kjøpe noe større eller få en bedre beliggende leilighet innen borettslaget. Anonymkode: fadc0...ec4 Forstår ikke hva du mener med "mye rør". Slik du beskriver det,har jeg aldri erfart ordningen praktisert. Det kan hende det er forskjell på hvordan ulike boliglag praktiserer ordningen,men her i Bergen praktiserer ihvertfall både BOB og Vestbo det slik jeg beskriver. Anonymkode: c46d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #14 Skrevet 12. mai 2019 Det kan se ut som om Obos har sin egen tolkning av forkjøpsrett. Virker som om man ikke er bundet uansett om man melder seg på forhåndsavklaring eller etter at bud er endelig. https://www.obos.no/privat/brukt-bolig/forkjopsrett-en-gyllen-mulighet-for-deg-som-obos-medlem Anonymkode: c46d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #15 Skrevet 12. mai 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår ikke hva du mener med "mye rør". Slik du beskriver det,har jeg aldri erfart ordningen praktisert. Det kan hende det er forskjell på hvordan ulike boliglag praktiserer ordningen,men her i Bergen praktiserer ihvertfall både BOB og Vestbo det slik jeg beskriver. Anonymkode: c46d9...a4d Jeg har meldt forkjøpsinteresse i OBOS og hatt lengst ansiennitet, så jeg vet hvordan det fungerer. Men det kan visst være variasjoner med hensyn til om man må melde interesse før det faktisk har vært visning på boligen. Da er det jo bare å melde interesse i hytt og pine, siden man ikke er bundet på noen måte før man faktisk takker ja til å bruke forkjøpsretten. Anonymkode: fadc0...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #16 Skrevet 12. mai 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har meldt forkjøpsinteresse i OBOS og hatt lengst ansiennitet, så jeg vet hvordan det fungerer. Men det kan visst være variasjoner med hensyn til om man må melde interesse før det faktisk har vært visning på boligen. Da er det jo bare å melde interesse i hytt og pine, siden man ikke er bundet på noen måte før man faktisk takker ja til å bruke forkjøpsretten. Anonymkode: fadc0...ec4 Slik er det ihvertfall her i Bergen med forhåndsavklaring. Og en grunn til at jeg synes ordningen er en uting. Anonymkode: c46d9...a4d
SpaceSpace Skrevet 12. mai 2019 #17 Skrevet 12. mai 2019 Er det slik at man har forkjøpsrett, som man bruker en gang - også er den borte? Kan forkjøpsretten brukes i alle fylker?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #18 Skrevet 12. mai 2019 Forkjøpsrett kan du melde så lenge du er medlem av boliglaget som andelsleiligheten hører til. men for hver gang du benytter forkjøpsretten, altså i praksis overtar en bolig på forkjøpsrett, tilbakestilles ansienniteten din. Altså, hvis du ved førstegangs bruk hadde 16 års ansiennitet, vil du begynne på 0 år etter bruk. Jeg tror Obos medlemsskap er ganske omfattende, mens f eks her i Bergen har vi Bergen og Omegn boligbyggelag, hvilket er mer begrenset. De har noe som heter Storby samarbeid med andre boligbyggelag i tillegg. Så det vil nok varierer veldig hvor ens medlemsskap gjelder. Fordi om boligbyggelagene i utgangspunktet har en sosialt utjevnende profil, så er de konkurrenter. Anonymkode: c46d9...a4d
Jytte Skrevet 12. mai 2019 #19 Skrevet 12. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har meldt forkjøpsinteresse i OBOS og hatt lengst ansiennitet, så jeg vet hvordan det fungerer. Men det kan visst være variasjoner med hensyn til om man må melde interesse før det faktisk har vært visning på boligen. Da er det jo bare å melde interesse i hytt og pine, siden man ikke er bundet på noen måte før man faktisk takker ja til å bruke forkjøpsretten. Anonymkode: fadc0...ec4 Det er noen som velger å selge privat og som ikke bruker megler. Visning kan du få til ved å kontakte Obos. Ja, man kan melde seg på lista uten forpliktelser, det er en fordel å sitte på gjerdet. 1 time siden, SpaceSpace skrev: Er det slik at man har forkjøpsrett, som man bruker en gang - også er den borte? Kan forkjøpsretten brukes i alle fylker? Nei, det tviler jeg på. Bor man i et borettslag betales medlemskapet til Obos via fellesutgiftene. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forkjøpsrett kan du melde så lenge du er medlem av boliglaget som andelsleiligheten hører til. men for hver gang du benytter forkjøpsretten, altså i praksis overtar en bolig på forkjøpsrett, tilbakestilles ansienniteten din. Altså, hvis du ved førstegangs bruk hadde 16 års ansiennitet, vil du begynne på 0 år etter bruk. Jeg tror Obos medlemsskap er ganske omfattende, mens f eks her i Bergen har vi Bergen og Omegn boligbyggelag, hvilket er mer begrenset. De har noe som heter Storby samarbeid med andre boligbyggelag i tillegg. Så det vil nok varierer veldig hvor ens medlemsskap gjelder. Fordi om boligbyggelagene i utgangspunktet har en sosialt utjevnende profil, så er de konkurrenter. Anonymkode: c46d9...a4d Dette er feil info. Link? Det gjelder ikke Obos, men mulig mindre borettslag.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #20 Skrevet 12. mai 2019 Akkurat nå, Jytte skrev: Det er noen som velger å selge privat og som ikke bruker megler. Visning kan du få til ved å kontakte Obos. Ja, man kan melde seg på lista uten forpliktelser, det er en fordel å sitte på gjerdet. Nei, det tviler jeg på. Bor man i et borettslag betales medlemskapet til Obos via fellesutgiftene. Dette er feil info. Link? Det gjelder ikke Obos, men mulig mindre borettslag. https://www.bob.no/bilder/skjema_ny_profil/Info__forkjopsrett_andel_forhandsutlysning.pdf Se nederst. Anonymkode: c46d9...a4d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå