Gå til innhold

Katt som passer med hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten familie med ett barn (skolealder) og en liten rolig hund. Hunden er glad og sosial, elsker alle på både to og fire bein. 

Vi ønsker å utvide familien og ser litt på katt. Det er flere raser som interesserer oss, og lurer på om noen har erfaring med katt og hund i samme hus? Eventuelt raser dere kjenner til som kan fungere hos oss:) 

Anonymkode: dfbaf...a3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har en shih-tzu og jeg har en korthåret perser. De går veldig godt sammen når vi passer den andre. Hunden er verdens snilleste hund og katten er veldig redd og skvetten av seg, men de er gode med hverandre. 

Dette kan være bare en tilfeldighet da. Begge var veldig unge når de møttes første gang.

Anonymkode: 74a5d...46e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rase spiller ingen rolle. En god regel er at det bør være minst en voksen og en valp/kattunge. Det er vanskeligere å introdusere voksen katt til voksen hund. Selv katter som er vant til hunder og hunder som er vant katter, kan få problemer om de introduseres som voksne. 

Anonymkode: 47352...bdf

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler deg å finne en oppdretter som har både katt, og hund.
Da vokser kattene opp, og sosialiseres med hunder fra de er små.
Selv har jeg Norsk Skogkatt, og Whippet. Det fungerer utmerket.

Norsk Skogkatt er en veldig sosial, og vennlig rase som ønsker å være med familien sin, enten de har to- eller firebein.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rase betyr ikke noe. Enten må den være vant med hund fra før, eller det må være en kattunge. Det er en fordel å skille dem fysisk i begynnelsen slik at de kan bli vant med hverandre gradvis og man unngår fallgruber i begynnelsen som at hunden jager og katten klorer.

Anonymkode: f8235...f98

• Liker 2
Skrevet

Har en helt vanlig huskatt. Fikk han da han var 12 uker og hunden var vel 14 mnd. Katten var redd hunden i ca to uker, nå er de gode venner og leker sammen 

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde voksen hund (4-5 år) da vi fikk siste katten og de ble bestevenner. Tror som noen sier at det vil fungere best om ene dyret er valp/ kattunge og andre voksen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde voksen katt da vi fikk hund. Hun var veldig fornærmet på oss en stund, men det virker som dyr også forstår at dette er et "barn". Hun var ikke redd for hunden (er redd for andre voksne hunder), og hun var ikke slem mot valpen. Valpen fikk riktig nok et par dask på snuten, uten klør, når den var for nærgående, men lærte fort at pus er sjefen. 

Venner er de ikke, men pus leker med å jakte på hunden, så den kvepper til når pus springer frem, og så løper hunden etter den, men det er ingen aggresjon. De sitter side om side i trappen, og spiser side om side... men pus er sjef, og hun er ikke innstillt på vennskap, uansett hvor mye hunden logrer når hun kommer. 

Tror alle katter kan leve med hund. Jeg hadde vært mer bekymret dersom jeg hadde en aggressiv hund med jaktinnstinkt, og så ville ha katt. 

Vår katt er villmiks. 

Anonymkode: c985c...648

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min katte-erfaring tilsier at dette er veldig individuelt, og ikke rasestyrt. 

Anonymkode: 1db5e...ccc

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk katt og hun med bare et par mnd mellomrom. De er gode venner. Katten oppsøker faktisk hunden før oss mennesker for kos. De steller pelsen til hverandre, leker, koser seg og sover sammen.

Ser hunden andre katter ute, kan det fort bli litt bjeffing. Det samme gjelder katten. Kommer der inn andre hunder på tomta, freser den eller gjemmer seg fort.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk en 8 uker gammel hvalp som skulle skytes, hadde en liten og halvgammel grinebiter av ei katte, som hadde fått biti av halen av ei bikje. DET Startet med ett helvete. Katta i fullt anngrep, -den havnet inni peisen etter att jeg feide til den... Ble ¨våpenhvile¨ etter ei stund.

Når gamlepus måtte drepes, og tispa fikk hewy depresjon, sluttet å spise, -satt bare ved hage-døra og grein i flere uker, helt ødelagt... Måtte vi bare skaffe ny pus. Slikket lille ungen rundt så den trilla bortover, de var bare uadskillelige, og Sykt Søte sammen :rodmer: 

Om katta fikk tyn i haven, turde jeg ikke å ikke slippe ut bikja. Hu hadde garrant flydd gjennom ett av panoramavinduene... Var ett par ¨bølle-katter¨ som fikk seg en liten overraskelse da... :fnise:

-Tror ikke rase på pus har så mye å si, Sk. ¨N. huskatt¨er¨ vi hadde,

-den bikja var mix av proff Bordercolli og sinna Norsk elghund...

a.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...