AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Vet dem sier det at man kan få rett til utredning av lege når man har prøvd å bli gravid i ett år. Gjelder dette om man har hatt en SA i løpet av det året? Da vet man jo at man iallefall kan bli gravid. Eller feks. kjemisk graviditet også? Anonymkode: f10ed...9eb
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 Hvis du vil ha offentlig utredning så er det fastlegen som avgjør, men du kan jo når som helst foreta en privat fertilitetssjekk. Jeg ble ikke henvist videre etter en abort over ett år med prøving fordi de fleste årsakene til barnløshet er problemer med befruktning (enten pga. mannens sæd eller kvinnens evne til å slippe egg), dermed konkluderte min lege med at dette ikke var et avvik, med mindre jeg skulle oppleve fler aborter. Fikk beskjed om å vente fem måneder til, men ble gravid igjen før det. Men jeg tror dette er noe vurderer individuelt. Vet om folk som har blitt utredet tidligere pga. alder, ustabil syklus eller habituell abort. Anonymkode: 3aa83...5f0 1
Lilypond Skrevet 12. mai 2019 #3 Skrevet 12. mai 2019 Jeg tror det er individuelt, som brukeren over sier, og det avhenger nok også til dels av hvor sterkt du ønsker det. Tror også det er langt mer en retningslinje og påvirkes av mange faktorer, som hva slags sykluser du har før og etter SA, hvor langt på vei du kom, hvor lenge du har prøvd siden, og ikke minst din alder. Saken med en SA er jo at det påvirker jo prøvetiden ganske mye fysisk, uten å gå inn på det mentale. Først er man jo gravid i en periode og deretter bruker syklus fort litt tid på returnere til normal, og jo senere abort jo større del av året brukt på annet enn å være prøver, derfor har man jo ikke brukt hele året på å BLI gravid. Jeg fikk henvisning etter tre prøveperioder uten å lykkes fordi jeg kunne påvise et konkret problem med syklusen min. Jeg tempet og EL-testet og visste at jeg hadde en lutealfasedefekt, at tiden mellom EL og mens var for kort og på det verst helt ned på 7-8 dager. Det gjør det svært vanskelig å bli gravid fordi egget rett og slett ikke rekker feste seg før mens, men jeg var heldig og fikk positiv test på tross av dette, mens jeg ventet på timen jeg var henvist til. En annen jeg kjenner kunne også påvise konkret problem med syklus etter et halvt år som prøver, da tok legen de første blodprøvene og der var det et så stort avvik på de vanlige blodprøvene at hun ble henvist videre direkte, og raskt fant ut hva problemet er. Så TS, snakk med legen din eller gå privat. Lykke til ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå