Gå til innhold

Matpakke vs. Skolemat

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva tenker dere om denne? 

https://familieklubben.no/mat/ny-studie-barn-foeler-matpakkeskam/819

Er matpakker virkelig så dyre? Jeg tror ikke vi får gratis skolemat med det samme. Er dere villige til å betale for å ha kjøleskap i klasserom med "brød, helt enkelt pålegg, litt frukt og grønnsaker"?

Endret av Melodiana
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg nå har sett hvor dårlig mat de serverer i bhg med samme konsept, foretrekker jeg å lage mat til barnet mitt selv. 

Ikke er det dyrt, og ikke er det vanskelig. Litt tidkrevende, men helt OK med tanke på at hun får et godt måltid som metter lenge. 

• Liker 4
Skrevet

Matpakker er så dyre som du gjør dem.

Selv om jeg liker matpakke kulturen og nok er en av de som ville fått høyere kost ved å betale for skolemat så er jeg pro pga at det utjevner forskjeller i en viss grad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg spør jentene mine hva de får på AKS (300 kr/mnd), så hører "et brødskive med skinkeost og vann".

Anonymkode: b4208...aa6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva som gjør matpakkene så dyre. Jeg har to barn som er forferdelig kresne. Derfor er jeg en av dem som lager "fancy" matpakke så ungene skal få i seg noe mat i løpet av dagen. Jeg varierer mye og sender med frukt og grønt, fylte wraps, bananpannekaker, grove vafler, innbakte pølser, smørbrød, ostehorn, grove pizzasnurrer og ikke minst alt av middagsrester som går i boksen (det er jo bare genialt!). Jeg titter i skap og kjøleskap, og bruker det som egner seg. Lager store porsjoner med ting som kan fryses og puttes lett i matboksen. Men det er ikke spesielt dyrt... Kanskje det finnes de som kjøper spesielt dyrt pålegg, brød eller lignende? Uansett forstår jeg at ikke alle har tid, ork eller råd til å gjøre det slik. Jeg syns det er helt greit å sørge for matpakka selv. 

Anonymkode: 291fc...cf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner heller ikke hva som gjør matpakkene så dyre. Jeg har to barn som er forferdelig kresne. Derfor er jeg en av dem som lager "fancy" matpakke så ungene skal få i seg noe mat i løpet av dagen. Jeg varierer mye og sender med frukt og grønt, fylte wraps, bananpannekaker, grove vafler, innbakte pølser, smørbrød, ostehorn, grove pizzasnurrer og ikke minst alt av middagsrester som går i boksen (det er jo bare genialt!). Jeg titter i skap og kjøleskap, og bruker det som egner seg. Lager store porsjoner med ting som kan fryses og puttes lett i matboksen. Men det er ikke spesielt dyrt... Kanskje det finnes de som kjøper spesielt dyrt pålegg, brød eller lignende? Uansett forstår jeg at ikke alle har tid, ork eller råd til å gjøre det slik. Jeg syns det er helt greit å sørge for matpakka selv. 

Anonymkode: 291fc...cf7

Men er det ikke det artikkelen handler om? At «alle» har så fancy matpakke at man blir utenfor hvis man «bare» har brødskive med enkelt pålegg?

Anonymkode: 87819...e47

• Liker 5
Skrevet

Vår skole har skolemåltid i felles kantine, hvor over 90% av elevene deltar i ordningen. Hver dag er det et godt utvalg i brød, pålegg, grønnsaker og frukt. Elever og lærere spiser i lag og tilbakemelding fra alle er kjempegod. Kosten for oss er 8kr/ dag per elev, som jeg tenker er ikke mye for fersk lunsj hver dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på skolen spiste vi brødskiver og pålegg til matpakke, pluss en frukt eller en gulrot. Ser at tidene har forandret seg ja.

Anonymkode: 58302...1c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...