Gå til innhold

Hvor mye betaler dere for hvit vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ts, kg er ikke stedet å spørre om slikt. Mye sjalu mennesker som ikke har erfaring med vaskehjelper. Spør heller nettverket ditt. 

Anonymkode: b774c...91c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, kg er ikke stedet å spørre om slikt. Mye sjalu mennesker som ikke har erfaring med vaskehjelper. Spør heller nettverket ditt. 

Anonymkode: b774c...91c

Ja jeg skjønte det😆 Har hørt med folk jeg kjenner og har fått priser alt fra 200(svart) til 400(hvitt). Har fått tips om en som tar 300 hvitt, så da prøver jeg å forhandle med hun jeg har, ellers så bytter jeg. 

Ts

Anonymkode: 48d75...584

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg skjønte det😆 Har hørt med folk jeg kjenner og har fått priser alt fra 200(svart) til 400(hvitt). Har fått tips om en som tar 300 hvitt, så da prøver jeg å forhandle med hun jeg har, ellers så bytter jeg. 

Ts

Kan jeg spørre hvor mange kvm, toaletter, ganger i måneden/uka, holder du kluter/mopper/kjemi og hvor mye tid hun bruker? Minstelønn til en renholder uten erfaring er 187,66 ,- timen. Til 300 hvitt blir det jaggu ikke mye rom for annet.

Anonymkode: 8e208...43f

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor mange kvm, toaletter, ganger i måneden/uka, holder du kluter/mopper/kjemi og hvor mye tid hun bruker? Minstelønn til en renholder uten erfaring er 187,66 ,- timen. Til 300 hvitt blir det jaggu ikke mye rom for annet.

Her snakker vi tilsynelatende om en selvstendig næringsdrivende. Da har ikke minstelønn noen betydning. 

240 kr + merverdiavgift gir rikelig med til rom om vi snakker kun tjeneste her.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spiller størrelsen noen rolle? Det er jo timespris det er snakk om her. Jeg betaler for 3 timers vasking. Jeg holder kluter og vaskemidler.

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Husholdning1 skrev:

Her snakker vi tilsynelatende om en selvstendig næringsdrivende. Da har ikke minstelønn noen betydning. 

Ja kun vasking, og hun jobber for seg selv. Hun hadde med mannen som snakker engelsk de første gangene, men nå jobber hun alene. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg er fullstendig klar over at de kan ta hva de ønsker, men samtidig bør folk være klar over at denne bransjen har en minstelønn og det for en veldig god grunn. Private som konstant presser på prisene bidrar til sosial dumping. Det er en latterlig konkurranse i det private, som gjerne er fylt med mennesker av ulike grunner og bakgrunner ikke kan få andre jobber og dermed er desperate. Hvilket går utover de som faktisk er faglærte. Nå gjør jo TS det riktige ved å velge hvitt, men 375,- er virkelig ingen upris når det er samstemt i det miljøet jeg tilhører at alt under 400,- ikke vil være lønnsomt. Man kan selvsagt forhandle ned arbeidstiden ved å fjerne oppgaver eller tilrettelegge. 

Iblant virker det som om folk mener en som vasker ikke er verd mer enn å gå i null. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spiller størrelsen noen rolle? Det er jo timespris det er snakk om her. Jeg betaler for 3 timers vasking. Jeg holder kluter og vaskemidler.

ts

Størrelse og annen informasjon er relevant for å regne ut hvor mye tid hun trenger, og dermed hvor mange timer hun fakturerer. Men med 3 timer antar jeg du har et relativt stort hus, tre etasjer med to toaletter og ett bad f.eks, om det er helt på jordet så bør du kanskje forhandle litt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig klar over at de kan ta hva de ønsker, men samtidig bør folk være klar over at denne bransjen har en minstelønn og det for en veldig god grunn. Private som konstant presser på prisene bidrar til sosial dumping. Det er en latterlig konkurranse i det private, som gjerne er fylt med mennesker av ulike grunner og bakgrunner ikke kan få andre jobber og dermed er desperate. Hvilket går utover de som faktisk er faglærte. Nå gjør jo TS det riktige ved å velge hvitt, men 375,- er virkelig ingen upris når det er samstemt i det miljøet jeg tilhører at alt under 400,- ikke vil være lønnsomt. Man kan selvsagt forhandle ned arbeidstiden ved å fjerne oppgaver eller tilrettelegge. 

Iblant virker det som om folk mener en som vasker ikke er verd mer enn å gå i null. 

Størrelse og annen informasjon er relevant for å regne ut hvor mye tid hun trenger, og dermed hvor mange timer hun fakturerer. Men med 3 timer antar jeg du har et relativt stort hus, tre etasjer med to toaletter og ett bad f.eks, om det er helt på jordet så bør du kanskje forhandle litt.

Det spiller jo ingen rolle når prisen er oppgitt i timespris. Hun vasker i 3 timer og det er det jeg betaler for. Jeg er ikke misfornøyd med vaskingen eller hvor mye tid hun bruker, det er timesprisene jeg reagerte på.

men nå har jeg egentlig konkludert med hva jeg skal gjøre.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

435 i timen. Det er en person, via firma (hvitt).

En kamerat av meg bruker et annet firma, det ligger rundt 500 i timen.

Begge disse er Oslo sentrum vest. Jeg synes over 600 er for mye.

Anonymkode: 539f9...065

Skrevet
På 11.5.2019 den 13.37, AnonymBruker skrev:

375kr timer er virkelig ikke sosial dumping! 

Ts

Beløpet er i nedre sjiktet av hva som er mulig dersom firmaet driver seriøst.

• Liker 1
Skrevet
På 11.5.2019 den 13.34, AnonymBruker skrev:

Hvit vaskehjelp? Hvilken tid lever du i? 

Anonymkode: c4b64...e14

I den tiden da det finnes svart arbeid og arbeidsgiveravgift? Idunno...

• Liker 1
Skrevet
På 13.5.2019 den 16.31, Husholdning1 skrev:

60 kr går i mva her. Skatt betaler man som ansatt også, så hvorfor det skulle gjøre noe fra eller til lurer jeg fortsatt på. Med 300 kr inkl. mva, så skulle jeg fint greid 200 kr i lønn, feriepenger, sykepenger og forsikring som selvstendig næringsdrivende om jeg ikke hadde hatt noen utgifter til varekjøp.

Timeprisen på slike oppdrag må også reflektere at den som vasker må reise mellom oppdragsstedene i løpet av dagen. Det er tilnærmet umulig å oppnå OK lønn med kr 300 ut til kunde pr. time.

Skrevet
2 timer siden, Brunello skrev:

Timeprisen på slike oppdrag må også reflektere at den som vasker må reise mellom oppdragsstedene i løpet av dagen. Det er tilnærmet umulig å oppnå OK lønn med kr 300 ut til kunde pr. time.

Det kommer an på reisetid og/eller om man tar timebetalt for reisetiden. Det å ta betalt for reisetiden er ikke uvanlig. 

Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Det kommer an på reisetid og/eller om man tar timebetalt for reisetiden. Det å ta betalt for reisetiden er ikke uvanlig. 

Mitt inntrykk er at det er uvanlig. Ingen av de jeg sjekket med skulle ha betalt for reise. Rørleggere, elektrikere m.m. Gjør dette konsekvent. Og de har vel også timesprisene på tett opp mot kr 1000,-. Renholdsbransjen privatmarked sliter ekstremt med at de i realiteten konkurrerer med det svarte markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...