Gå til innhold

Hvor mye betaler dere for hvit vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

375 kr timen tilsvarer en årslønn på 731250 kroner. 

Sosial dumping?? :klo:

Anonymkode: 5ab22...5c8

Du tuller... Det er ikke mulig å ha så lite økonomisk innsikt. 

Skattetrekk alene tar mer enn 30% av dette. Arbeidsgiveravgift er 14% i tillegg. Feriepenger er 12,5%. Og pensjon ligger ofte på 2-5%. Mer en 60% av de 375 er borte allerede der... Så må du trekke fra timene du ikke betaler, som kjøring mellom vaskejobbene. Utstyr, drivstoff.... 

Anonymkode: abe07...aa4

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En vaskehjelp kan drive enkeltpersonsforetak.

Oi! Her har noen googlet i en fart! Men det spiller ingen rolle. Timepris er ikke bruttolønn - dette er helt uavhengig av organisasjonsform. Husk også at EPF har langt høyere trygdeavgiftsats og vesentlig dårlige sosiale ordninger (f eks lønn under sykdom) enn ansatte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller... Det er ikke mulig å ha så lite økonomisk innsikt. 

Skattetrekk alene tar mer enn 30% av dette. Arbeidsgiveravgift er 14% i tillegg. Feriepenger er 12,5%. Og pensjon ligger ofte på 2-5%. Mer en 60% av de 375 er borte allerede der... Så må du trekke fra timene du ikke betaler, som kjøring mellom vaskejobbene. Utstyr, drivstoff.... 

De fleste årslønner oppgis før skatt. Dersom vedkommende er selvstendig næringsdrivende, betaler vedkommende ikke arbeidgiveravgift eller feriepenger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Om vi snakker om en selvstendig næringsdrivende her så er det nok til en "lønn" på godt over 200 kr timen etter slike utgifter.

Om det er en ansatt holder det nok til tariff.

Mva alene er 94,- 

Anonymkode: 5de4a...60d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, A-hunter skrev:

Oi! Her har noen googlet i en fart! Men det spiller ingen rolle. Timepris er ikke bruttolønn - dette er helt uavhengig av organisasjonsform. Husk også at EPF har langt høyere trygdeavgiftsats og vesentlig dårlige sosiale ordninger (f eks lønn under sykdom) enn ansatte.

Det er jeg fullstendig klar over. Har hatt EPF selv, innen en helt annen bransje.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mva alene er 94,- 

Anonymkode: 5de4a...60d

Ikke av en timepris på 375 kr inkl mva. Da er den 75 kr. Siden vi tilsynelatende snakker om en privat vaskehjelp her går jeg ut fra at prisen er inkl. merverdiavgift. 

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes uansett ikke en årslønn på 350000 kroner kan kalles sosial dumping, når det gjelder et arbeid som ikke har krav til noen formell utdannelse. Jeg antar de færreste ansatte i rengjøringsbyråer har fagbrev.

• Liker 2
Skrevet

Hva gjelder TS problemstilling kan det være en ide å bruke flere privatpersoner som vil tjene noen kroner i stedet. Man kan betale opptil 4000(om ikke beløpet er endret) i løpet av en 12 mnd periode til en enkeltperson for arbeid i eget hus og hjem.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg fullstendig klar over. Har hatt EPF selv, innen en helt annen bransje.

Lite troverdig. Minner om ditt første innlegg i denne tråden: "375 kr timen tilsvarer en årslønn på 731250 kroner." som svært godt dokumenterer at du ikke forstår forskjellen mellom timesats i bedrift og bruttolønn til den utførende.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste årslønner oppgis før skatt. Dersom vedkommende er selvstendig næringsdrivende, betaler vedkommende ikke arbeidgiveravgift eller feriepenger.

Om personen innberetter aga og skatt selv, om du gjør det på dens vegne, om de har en arbeidsgiver de betaler til, eller om personen er organisert som ENK. Kommer det omtrent likt ut - minst 70% av det du betaler i timen må trekkes fra. 

Og du kan virkelig ikke gange opp 375 her.... Tror du vaskehjelpen vasker 8 timer i uka, fem dager i uka? Ikke har reisevei? Ingen pauser? Ingen tid til innkjøp? Ingen tid uten oppdrag? 

Du fremstår utrolig uvitende. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, A-hunter skrev:

Lite troverdig. Minner om ditt første innlegg i denne tråden: "375 kr timen tilsvarer en årslønn på 731250 kroner." som svært godt dokumenterer at du ikke forstår forskjellen mellom timesats i bedrift og bruttolønn til den utførende.

Står det noe sted i HI at vaskehjelpen er ansatt i et firma?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om personen innberetter aga og skatt selv, om du gjør det på dens vegne, om de har en arbeidsgiver de betaler til, eller om personen er organisert som ENK. Kommer det omtrent likt ut - minst 70% av det du betaler i timen må trekkes fra. 

Og du kan virkelig ikke gange opp 375 her.... Tror du vaskehjelpen vasker 8 timer i uka, fem dager i uka? Ikke har reisevei? Ingen pauser? Ingen tid til innkjøp? Ingen tid uten oppdrag? 

Du fremstår utrolig uvitende. 

Det meste du sier stemmer, men 70% er alt for høyt. 20% går i merverdiavgift(eller litt i underkant av det, avhengig av inngående merverdiavgift i regnskapet), ellers er det øvrige utgifter, og de utgjør sjeldent store summer i en slik tjeneste. Bil er vel sannsynligvis den største utgiftsposten, og det trenger ikke koste så vanvittig mye.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted i HI at vaskehjelpen er ansatt i et firma?

Det må hjelpen naturligvis være. Veldig få privatpersoner har ansatt sin egen vaskehjelp. Dette krever jo også et foretak (for arbeidsgiverregisteret, AA-registeret). Dessuten er ikke lønn nevnt i HI, men spørsmålet "Hva tar deres?", noe som klart indikerer at dette er en tjeneste. Dersom vaskehjelpen var ansatt i TS sitt riggede foretak for å kunne ansette en vaskehjelp ville spørsmålet være "hva har deres?"

Du er på tynn is og viser fullstendig manglende kompetanse - utover iveren til å unngå å innrømme det. Mitt forslag er å gi deg mens leken er god - og klappe litt på skulderen for at AB ble påskrudd. Enig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, A-hunter skrev:

Det må hjelpen naturligvis være. Veldig få privatpersoner har ansatt sin egen vaskehjelp. Dette krever jo også et foretak (for arbeidsgiverregisteret, AA-registeret). Dessuten er ikke lønn nevnt i HI, men spørsmålet "Hva tar deres?", noe som klart indikerer at dette er en tjeneste. Dersom vaskehjelpen var ansatt i TS sitt riggede foretak for å kunne ansette en vaskehjelp ville spørsmålet være "hva har deres?"

Du er på tynn is og viser fullstendig manglende kompetanse - utover iveren til å unngå å innrømme det. Mitt forslag er å gi deg mens leken er god - og klappe litt på skulderen for at AB ble påskrudd. Enig?

Kanskje du skal roe deg litt ned. 

Vaskehjelpen kan ha sitt eget foretak. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal roe deg litt ned. 

Vaskehjelpen kan ha sitt eget foretak. 

Selvsagt. Og jeg har forklart deg at det ikke utgjør noen forskjell som helst. De sosiale kostnadene (som dekkes av differansen timepris/timelønn) er pr definisjon høyere i et EPF enn for en ansatt på tross av bortfallet av arbeidsgiveravgift. 

Så det endrer heller ingenting. Men, man venter jo i spenning på neste forsøk på bortforklaring av manglende kompetanse og innsikt fra din side. Blir det et dette er svart, kanskje?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så ingen skal svare på hva jeg faktisk spør om? 

Ts

Anonymkode: 48d75...584

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ingen skal svare på hva jeg faktisk spør om? 

Ts

Jo, jeg svarte tidlig i tråden. 

650 krt/t, noe jeg mener er en fornuftig pris. Som øvrige synes å støtte. 

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler vår er litt dyr, hun tar 375kr timen. Hva tar deres? 

Hvis du skulle vaske husene til andre, hva slags brutto timelønn ville du jobbet for og vært fornøyd med? 

Selv hadde jeg ikke tatt i en vaskeklut for andre for under 500 kr timen brutto.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg svarte tidlig i tråden. 

650 krt/t, noe jeg mener er en fornuftig pris. Som øvrige synes å støtte. 

Ja, takk til deg og ditt dømmende svar🙄

noen andre? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Hvis du skulle vaske husene til andre, hva slags brutto timelønn ville du jobbet for og vært fornøyd med? 

Selv hadde jeg ikke tatt i en vaskeklut for andre for under 500 kr timen brutto.

Nei det hadde ikke jeg heller, men er det virkelig der hi skal legge listen? Jeg hadde ikke jobbet i helsevesenet for noen pris i verden da jeg svimer av av blod, så da skal alle helsearbeidere få uendelig betalt? 

Ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...