Gå til innhold

Bytte navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har byttet etternavn her? Hvorfor? Hvor lang tid tok det og hva koster det sånn alt i alt. 

Gjelder dere som ikke gjorde det pga ektefelle, men dere kan og godt svare :)

Anonymkode: cac78...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster ingenting. Det tar en uke så får du bekreftelse på at det er i orden. 

Det eneste som koster er om du må ha nytt førerkort f eks. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Det koster ingenting. Det tar en uke så får du bekreftelse på at det er i orden. 

Det eneste som koster er om du må ha nytt førerkort f eks. 

Det var det jeg tenkte på, alt i alt med bytting av diverse sånn ca?

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg tenkte på, alt i alt med bytting av diverse sånn ca?

Det kommer jo an på hva du må bytte ut. Førerkort, pass. Kanskje en tusenlapp? Husker ikke helt...

• Liker 1
Skrevet

For meg tok det flere måneder, da jeg, etter jeg søkte, fikk brev om at jeg måtte dokumentere tilknytning til navnet (er under 200 personer som har etternavnet i Norge, og da er det "fredet" for andre enn de med tilknytning.) Jeg sendte raskt denne dokumentasjonen og behandlingstiden etter det var så lang at jeg trodde papirene hadde blitt tapt eller at jeg hadde fått avslag uten at de sa ifra. Men godkjent ble det, og da var det bare å endre pass og bankkort, samt navn overalt hvor det gamle var registrert. Bankkortet kostet ikke noe. Husker ikke hva passet gjorde, men var vel noen hundrelapper.

Jeg hadde både mitt gamle og mitt nye navn på postkassa ei god stund, bare for å være på den sikre siden.

AnonymBruker
Skrevet

Dyrt er det ikke, husker ikke nøyaktig pris, sjekk vegvesen for pris på nytt førerkort.

For min del «kostet» det mest å bytte etternavn, da jeg trodde og tenkte at alle tenkte jeg var «Per Jensen». Og at Jensen var viktigst. Og nå skulle hete «Andersen» føltes merkelig. Poenget var uansett å bytte pga noe vesentlig ang mine foreldre, og det veide tyngst. Overraskende nok, tok det ikke lang tid før jeg «kom over» endringen og ble vant det. Folk rundt meg har godtatt det godt.

Anonymkode: 75d78...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...