Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satt og diskuterte dette her i en vennegruppe, vi konkluderte med at ingen av oss visste nok om dette til å konkludere noe 😋

Så jeg spør her. 

Litt bakgrunn info. 

Vi har en fellesbekjentskap, en familie, alle oss som diskuterte. 2 voksne og to barn. Han har også et særkullsbarn. Denne familien sliter veldig med økonomien gr blant annet hans spilleproblemer. Barnemoren vet om dette, men har gjort det hun har kunnet for å få mestmulig ut av han. Inkl sabotere samvær. Det har vært svært vanskelig for barnefaren da han virkelig er glad i ungen, og ønsker å ha han mye, og ikke bare for å betale mindre. (Info kommer fra vår venninne som er nåværende samboer til denne mannen).  Mer info enn dette kan jeg gi. Det er heller ikke nødvendig for saken. 

Saken gjelder en hypotetisk lottogevinst. Hvis denne familien skulle vinne "liten" lottogevinst på la oss si 2-3 millioner, så vil jo de betale ned sine lån, slik at de får ikke akkurat veldig god økonomi, utover at de får noen tusen ekstra å rutte med hver måned. Da nav ikke tok hensyn til forbrukslån ved bidrag setting. 

Kan da denne barnemoren kreve ekstra bidrag på bakgrunn av romsligere økonomi hos barnefaren?

Hva hvis denne familien virkelig hadde vunnet storpremie? La oss si 500 mill. Kan barnemoren kreve ekstra i bidrag på bakgrunn av økt formue? Jeg kjenner familien godt nok til å vite at de hadde gjort alt for ungen. Skjemt bort alle ungene likt. Kanskje satt av penger til studier og hus og lappen osv. 

Spørsmålet mitt er i forhold til barnemoren. Jeg vet at de ville gjort alt de har kunnet for at hun ikke skal få en krone ekstra. De har opplevd veldig mye krav og manipulering og sabotering fra henne i flere år, så jeg vet de ville ikke bidra til å gjøre henne noe rikere på deres bekostning. De ville gjort alt for ungen. 

Kan barnemoren kreve økt bidrag på bakgrunn av økt formue hos faren? 

Kan barnemoren kreve økt bidrag på bakgrunn av økt formue hos stemoren (vår venninne) i denne saken? 

Bare så det er sagt. Jeg er kun i vennegruppen, og er verken biomor eller stemor i denne saken. Bakgrunn info har jeg direkte fra venninnen vår. Ingen har vunnet så mye som ei krone i lottogevinst. Så legger ut spørsmålene her da vi i vennegruppen i ble enig om noe. 

Anonymkode: 927a1...ff4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg vet de vil ha gjort alt de kunne for at hun ikke skulle få ei krone ekstra." 

De skjønner visst ikke at det mor får ekstra letter hverdagen til mor og dermed barnet? Barnebidrag er bidrag til å forsørge barnet, det betyr også husleie, strøm, mat, fritid, medisiner, klær osv. Altså ting som mor i dag kjøper. 

Høres ut som om de er like lure som bf her i gården som tror jeg søkte bidrag fordi jeg ville ha mer penger til klær og sminke. 🙄

Anonymkode: 8025a...01e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg vet de vil ha gjort alt de kunne for at hun ikke skulle få ei krone ekstra." 

De skjønner visst ikke at det mor får ekstra letter hverdagen til mor og dermed barnet? Barnebidrag er bidrag til å forsørge barnet, det betyr også husleie, strøm, mat, fritid, medisiner, klær osv. Altså ting som mor i dag kjøper. 

Høres ut som om de er like lure som bf her i gården som tror jeg søkte bidrag fordi jeg ville ha mer penger til klær og sminke. 🙄

Anonymkode: 8025a...01e

Nå var vel ikke det innlegget handler om. Spurte om reglene rundt en ev lottogevinst.  For moro skyld. Når du først snakker om hverdagen til mor, så setter jeg spørsmålstegn ved mor som saboterer samværet med faren, for noen kroner ekstra for å lette sin hverdag, en ubrukelig mor som ikke setter sitt barns ve og vel på førsteplass. Ja jeg vet det er mange ubrukelige fedre der ute, men du må innrømme at enkelte mødre er ikke akkurat noe bedre. 

Hvis du hadde lest hele innlegget mitt så ville du sett at faren er veldig glad i ungen, og ønsker å treffe han mest mulig, men det "passer" aldri. Etter to tre måneder med sabotering så har hun ved flere anledninger søkt om økt bidrag pga null samvær. Hvis jeg husker riktig så mener jeg venninnen min (stemoren) sa at far har prøvd å få til skriftlig avtale både privat og via familiekontoret ift samvær. Har til dags dato ikke fått til en eneste avtale. 

Du sammenligner barnefaren med "din" barnefar, så lurer jeg på om man kan deg med denne barnemoren? Saboterer du samvær for å få et par tusen ekstra for å  få din hverdag til å gå rundt? 

Anonymkode: 927a1...ff4

• Liker 1
Skrevet

Lottogevinsten er ikke inntekt, og bidrag beregnes ikke ut fra formue.  Det vil kun være I påfølgende år om gevinsten gir renteinntekter av noe størrelse at det kan bli aktuelt med større bidrag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kunne ha vunnet 1 milliard uten at det påvirker størrelsen på barnebidrag da formue ikke er med i beregningsgrunnlag for barnebidrag. Det er inntekt som gjelder da. 

På samme måte påvirker ikke gjeld størrelsen på bidrag heller. Det nytter ikke å ha gjeld opp over ørene i tro at det redusere bidrag. 

Anonymkode: 97d34...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kun er skattbar inntekt som danner grunnlag for beregning av barnebidrag. At skattefrie leieinntekter går utenom, vet jeg.

Det er irrelevant hva "stemor" har. Men hun kan i teorien risikere å måtte forsørge sin partner hvis de er gift, for da ser de bort fra at han trenger midler til livsopphold.

Anonymkode: 374a5...542

Skrevet

Sliter med økonomien pga spilleproblemer og sitter og fantaserer om å vinne i Lotto ja. Oppmuntrer den venninnen din spillingen hans? 

At moren vil ha mer penger kan jeg skjønne når han er spilleavhengig. Det går ut over barnet deres. Kanskje han trenger et spark bak for å få hjelp? 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke relevant for utregningen bortsett fra renteinntekt/avkastning av investering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...