AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Ja jeg vet. Enda en av disse uføre trådene, men jeg må likevel spørre da jeg står i fare for å bli ufør. Jeg har gått på arbeids-utprøving og er vurdert til 30% restarbeidsevne. Det er langt unna de 100 % jeg jobbet for bare noen få år siden. Siden jeg jobbet ekstra så jobbet jeg i praksis 110-120%. Jeg er derfor redd for økonomien, når jeg nå står i fare for uføre. Jeg har allerede fått redusert lønnen betraktelig på AAP. 1. Går jeg jeg litt opp el ned sammenlignet med AAP i 70%? Jeg leste dette avsnittet i en artikkel som omhandlet uføre: For å få full uføretrygd må du ikke ha mindre enn 40 års trygdetid. Har du kortere trygdetid vil uføretrygden bli redusert tilsvarende. Jeg er i 40-årene og har IKKE 40 års trygdetid. Eller hva mener de egentlig med trygdetid? Jeg har ikke jobbet i 40 år, praktisk umulig for en i 40 årene. Jeg har heller ikke 40 års botid i Norge. Jeg kom til Norge som barn, og har bodd i Norge i 35 år, nå til sommeren. Så det blir 35 års botid. 2. Hva menes med trygdetid? Hvor mye vil jeg miste tilsvarende på en allerede lav uføre? Jeg tjente langt over 6 g, så jeg vet ihvertfall at jeg får fulle 66% av 6 g. Anonymkode: 67783...fd5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #2 Skrevet 11. mai 2019 Så lenge du er født og oppvokst i landet har du 40 års trygdetid uansett når du måtte bli ufør. Dette blir godskrevet. Anonymkode: e4841...2ce
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #3 Skrevet 11. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du er født og oppvokst i landet har du 40 års trygdetid uansett når du måtte bli ufør. Dette blir godskrevet. Anonymkode: e4841...2ce Om man har bodd i utlandet over år, blir dette trukket fra trygdetiden og man får redusert tid. F.eks om man har studert i EU/EØS land. https://www.nav.no/rettskildene/396238/12-12-trygdetid Man må i slike tilfeller søke i landet man har oppholdt seg i i tillegg til Nav. Anonymkode: ed371...6b9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du er født og oppvokst i landet har du 40 års trygdetid uansett når du måtte bli ufør. Dette blir godskrevet. Anonymkode: e4841...2ce Jeg er oppvokst, men ikke født i Norge. Flyttet til Norge som barn. Bodd her de siste 35 år. Gjennom de siste 35 årene så har jeg ikke bodd i utlandet. Anonymkode: 67783...fd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå