Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Raggy
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi er inni en periode nå hvor også meglerne holder på å omstille seg. Ser at flere boliger ligger lenge ute, mange blir satt som "deaktivert" i en periode og kommer tilbake nedsatt i pris. 

Dette oppleves nok frustrerende for selgerne, som får en prisantydning, har et par visninger og så blir anbefalt å ta bolig av markedet, for så å skulle legge den ut igjen lavere i pris. For å få den løftet på finn må selger slå av minst 5% på prisen, pluss betale for løfting !

For kjøperne blir det forvirrende at en bolig plutselig ikke er til salgs lengre, og så kommer ut igjen lavere i pris. For hva blir riktig å gjøre da. Vente og se hva som skjer ?

Det blir en vond sirkel ut av det, som jeg heldigvis ikke trenger å være en del av, ettersom jeg har mulighet til plan B. Men for de som må selge, må dette være svært frustrerende.

Anonymkode: bee16...393

Jeg ser det sik at meglerne presser på for å holde et kunstig høyt prisnivå oppe. Det har vært en fin tid for meg med utallige visninger helt alene :) Men bud under takst vil de ikke ha... Kanskje de som selger må begynne å se at dette er en lengre prosess enn det var tidligere. Jeg har god erfaring med å droppe å kontakte megler og heller ta en prat med selger, da slipper man det kunstige presset i forhold til pris og man kan være ærlige med hverandre. Jeg håper folk får opp øynene for å selge bolig selv da meglerne, slik jeg ser det, ofte er et forstyrrende element. De bruker "store" ord om sine salgsobjekt, det blir så dumt noen ganger at man faktisk føler at hele situasjonen på visning blir skikkelig klein/dum...

Jeg var på en visning der kjelleren var full av vann og imens vi sto å pratet klarte megler å fremsnakke denne kjelleren, vi var da virkelig våte på beina begge to... :ler:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Raggy skrev:

Jeg ser det sik at meglerne presser på for å holde et kunstig høyt prisnivå oppe. Det har vært en fin tid for meg med utallige visninger helt alene :) Men bud under takst vil de ikke ha... Kanskje de som selger må begynne å se at dette er en lengre prosess enn det var tidligere. Jeg har god erfaring med å droppe å kontakte megler og heller ta en prat med selger, da slipper man det kunstige presset i forhold til pris og man kan være ærlige med hverandre. Jeg håper folk får opp øynene for å selge bolig selv da meglerne, slik jeg ser det, ofte er et forstyrrende element. De bruker "store" ord om sine salgsobjekt, det blir så dumt noen ganger at man faktisk føler at hele situasjonen på visning blir skikkelig klein/dum...

Jeg var på en visning der kjelleren var full av vann og imens vi sto å pratet klarte megler å fremsnakke denne kjelleren, vi var da virkelig våte på beina begge to... :ler:

Jeg er helt enig med deg i at meglerne lett blir et forstyrrende element, og ofte ikke et troverdig element. Har selv vært på visninger hvor jeg har stilt spørsmål som jeg har visst svaret på, f eks utbygging i nærheten, for å kontrollere megler. Og da har de stått der og løyet meg rett opp i ansiktet og påstått at det er "noe uklart", eller "jeg har sett tegningene, men jeg tror ikke noe er avklart enda". Og så alle disse ordene de bruker - storslagen, fortreffelig, unik, sjelden perle osv. Noen ganger ganske underholdende - slik som "hyggelig peisovn" , "generøs takhøyde". 

Etter noen felles visninger, har jeg nå selv holdt privatvisninger, og det er da budene har kommet. Så skal jeg noen gang selge igjen, kommer jeg til å gå for et av firmaene som tilbyr lav pris på oppdraget og der selger selv står på visning. Og så tror jeg faktisk at jeg ville solgt før jeg kjøpte. Rett og slett for å ha mer roen på hele prosessen. 

• Liker 2
Gjest Raggy
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg i at meglerne lett blir et forstyrrende element, og ofte ikke et troverdig element. Har selv vært på visninger hvor jeg har stilt spørsmål som jeg har visst svaret på, f eks utbygging i nærheten, for å kontrollere megler. Og da har de stått der og løyet meg rett opp i ansiktet og påstått at det er "noe uklart", eller "jeg har sett tegningene, men jeg tror ikke noe er avklart enda". Og så alle disse ordene de bruker - storslagen, fortreffelig, unik, sjelden perle osv. Noen ganger ganske underholdende - slik som "hyggelig peisovn" , "generøs takhøyde". 

Etter noen felles visninger, har jeg nå selv holdt privatvisninger, og det er da budene har kommet. Så skal jeg noen gang selge igjen, kommer jeg til å gå for et av firmaene som tilbyr lav pris på oppdraget og der selger selv står på visning. Og så tror jeg faktisk at jeg ville solgt før jeg kjøpte. Rett og slett for å ha mer roen på hele prosessen. 

Flere meglere har forsøkt å presse og å stresse meg... Det har endt med at jeg har resignert da jeg ikke ønsker å gjøre en så viktig handel under sterkt press og det har faktisk hendt at jeg har blitt skikkelig sur pga disse "meglerfrasene"- som om jeg la igjen hjernen min hjemme før jeg dro på visning...:klo:  Mange biter nok på dette spillet så det fungere vel til en viss grad. Jeg niholder på at et salg kan gjøres i en god tone. Selv har jeg kjøpt privat nå å er strålende fornøyd. Private visninger er helt klart best!

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. Hvordan går det med budet ditt ? Ser at vi kanskje har beveget oss vekk ifra starten din. Jeg syns du tilbyr for lite. kr 1 800 000 på et hus som selger opprinnelig håpet skulle gå for kr 2 500 000 er ikke greit. Vil du virkelig ha det, by ihvertfall 2 mill. Det viser at du ønsker huset, og at du er villig til å bevege deg i retning av det de ønsker. Om de da sier nei, spør om et motbud, og ha en egen grense. Er du villig til å gå opp til f eks 2,1 ? Jeg syns du skal tenke lengre enn "taktisk budgivning", og tenke på at du ønsker et godt forhold til selgerne i tilfelle noe skulle oppstå, eller du trenger å komme til enighet om noe annet et pris.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 11.5.2019 den 8.15, AnonymBruker skrev:

....... 

Da tenker jeg at dette er bare et spill, at det er blitt skriverier i avisene om at det er kjøpers marked, og folk vil kunne forteller venner og bekjente at "Vi fikk boligen så og så mye under prisantydning".

Kjøperens marked? Er ikke så god på dette området mens syns det heller virker som det er selgerens marked i og med at boligprisene bare øker og øker pga at kjøperen kan(tørr å) ta opp større lån, i og med at rentene er så lave. 🤔

Anonymkode: eb0fe...5a0

Gjest Raggy
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøperens marked? Er ikke så god på dette området mens syns det heller virker som det er selgerens marked i og med at boligprisene bare øker og øker pga at kjøperen kan(tørr å) ta opp større lån, i og med at rentene er så lave. 🤔

Renta øker nå.Gjør deg kjent med hvordan markedet er der du bor, det er ikke likt over hele landet. Du kan anta at noen har økonomi til å eie to boliger mens andre strever. Det er ikke slik at selgeres situasjon er lik. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Raggy skrev:

Renta øker nå...

Jo er jo sant det at det varierer ut ifra sted/type-bolig/forfatning/selgerens økonomiske situasjon osv. Men i all hovedsak har det virket som at prisene på boliger bare har økt år etter år. Har aldri kjøpt eller solgt bolig selv så har egentlig ikke peiling hvordan ståa er, bortsett fra alle nyhetsrapotarsjene/aviser om økte boligpriser og litt finnsøk i ny og ne oppigjennom årene 😋

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg har fått med meg i media, og det jeg selv erfarer her jeg bor, så er den generelle trenden at prisene enten går sideveis eller nedover. Kun noen svært attraktive boliger som går over prisantydning. Kjenner flere som har solgt til under prisantydning, rett og slett fordi de var nødt til å selge.

Nå er det jo også varslet renteøkning i juni, så da blir det vel en stagnering i boligprisene.

Saken er vel den, at fordi om rentene historisk sett er svært lav, har den lave renten vart så lenge at særlig unge mennesker ikke kjenner til så mye annet. Da jeg var ung, var boliglånsrenten på 14% !! Siden 2009 har den lagt på mellom 2,5 - 4 %, så da er perspektivet på hva som er "høy rente" ganske sårbar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 11.5.2019 den 8.15, AnonymBruker skrev:

Jeg vil derfor oppfordre kjøpere om å vise litt mer gangsyn. Er dere faktisk interessert, så legg inn et anstendig bud. Husk at i etterkant, kan det være behov for å komme til enighet med selger om andre ting enn bare pris, f eks endre overtagelse, spørre om f eks et møbel kan stå igjen, osv. Spørs om selger er villig til å være grei med noen som har presset de så langt på pris.

Ingen byr vel på boliger de ikke faktisk er interessert i. Man står fritt til å by akkurat så mye eller lite man vil, på samme måte som at selger kan selge til hvilke av kjøperne h*n vil eller velge å ikke selge i det hele tatt. Uansett om huset er selve drømmeboligen vil man jo ikke betale mer enn man har råd til, og mange ønsker litt til overs på kontoen som de kan pusse opp med. Boligsalg/kjøp er forretninger og ikke noe man bør blande masse følelser oppi.

Jeg tenker at hvis man faktisk mener en bolig ikke er verdt mer enn det man vurderer å by så går man for det budet. Blir selger sur og sier nei, så er jo det greit. Meglere er mest opptatt av å få solgt raskest mulig så de får provisjonen sin, så de er ofte på selgers parti. Jeg har erfaringer med at meglere sender tilfeldige (ofte uerfarne) meglere på visning som ikke kan svare på spørsmål om boligen. Uansett hva vi spurte om var svaret "Det må du ringe *meglernavn* og spørre om, for det vet jeg ikke". Jeg la inn et bud som sikkert mange ville ha sett på som skambud (slo av nesten en tredjedel av prisen), og megler prøvde seg på trusler om å legge boligen ut på nytt senere for å få flere budgivere. Jeg gikk opp knappe 35.000 og selger sa ja. Fikk vite etterpå at selger var skikkelig grinebiter, men tydeligvis var de veldig ivrig på å selge.

Kjør på, TS! Legg inn akkurat hvilket bud du vil. Det er du som skal kjøpe og bolig er jo ingen liten investering. Det verste som skjer er at selger sier nei. Få selgere blir så snurte at de nekter å selge til deg uansett bud, så du får som oftest motbud eller hint om hva de minimum kan godta. Prut og diskuter, og går det ikke din vei så finnes det andre boliger :)

Anonymkode: 059dc...872

• Liker 3
Gjest Raggy
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo er jo sant det at det varierer ut ifra sted/type-bolig/forfatning/selgerens økonomiske situasjon osv. Men i all hovedsak har det virket som at prisene på boliger bare har økt år etter år. Har aldri kjøpt eller solgt bolig selv så har egentlig ikke peiling hvordan ståa er, bortsett fra alle nyhetsrapotarsjene/aviser om økte boligpriser og litt finnsøk i ny og ne oppigjennom årene 😋

Svært få boliger her går til takst eller over takst. Meld deg på ulike budrunder så ser du hva boligene egentlig selges for i forhold til utgangsprisen. Unntak er veldig billige boliger, der kan det gå litt over takst siden mange er interessert.

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her, la inn et nytt bud på 1,9 men fortsatt ikke akseptert, megleren viser veldig lite interesse i å komme til enighet og virker totalt uinteressert. Selger vil mer opp i pris, og det får de bare ville, men jeg kjøper ikke til prisantydning fordi jeg skal også selge igjen senere. Så vet ikke helt hvordan dette kommer til å gå, kan være villig til å gå opp litt mer, men dersom de skal ha så mye for det som megler gir uttrykk for så er det uinteressant :) hadde de som selgere og megler vist litt interesse for å komme til enighet om pris, hadde saken vært annerledes.. får håpe de angrer seg, men virker nå ikke sånn. 

Anonymkode: db2fe...01e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du byr for lite i forhold til det de vil ha, du fremstår rett og slett useriøs. Ingen vits i å gå i dalog med deg før du fremstår som seriøs kjøper. 

Anonymkode: 4fbea...8e0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi er inni en periode nå hvor også meglerne holder på å omstille seg. Ser at flere boliger ligger lenge ute, mange blir satt som "deaktivert" i en periode og kommer tilbake nedsatt i pris. 

Dette oppleves nok frustrerende for selgerne, som får en prisantydning, har et par visninger og så blir anbefalt å ta bolig av markedet, for så å skulle legge den ut igjen lavere i pris. For å få den løftet på finn må selger slå av minst 5% på prisen, pluss betale for løfting !

For kjøperne blir det forvirrende at en bolig plutselig ikke er til salgs lengre, og så kommer ut igjen lavere i pris. For hva blir riktig å gjøre da. Vente og se hva som skjer ?

Det blir en vond sirkel ut av det, som jeg heldigvis ikke trenger å være en del av, ettersom jeg har mulighet til plan B. Men for de som må selge, må dette være svært frustrerende.

Hvor bor dere der boligene ligger lenge ute? Her på Østlandet der jeg bor så går eneboligene unna som bare det, spesielt de nye og dyre. Svært sjelden å få noe under takst her. 

Anonymkode: cdeef...208

Gjest Raggy
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen her, la inn et nytt bud på 1,9 men fortsatt ikke akseptert, megleren viser veldig lite interesse i å komme til enighet og virker totalt uinteressert. Selger vil mer opp i pris, og det får de bare ville, men jeg kjøper ikke til prisantydning fordi jeg skal også selge igjen senere. Så vet ikke helt hvordan dette kommer til å gå, kan være villig til å gå opp litt mer, men dersom de skal ha så mye for det som megler gir uttrykk for så er det uinteressant :) hadde de som selgere og megler vist litt interesse for å komme til enighet om pris, hadde saken vært annerledes.. får håpe de angrer seg, men virker nå ikke sånn. 

Du gjør en stor feil mener jeg. Ikke by over deg selv! Da ber du heller om et motbud eller avventer etter ditt første bud til det skjer noe mer. Etterhvert kan du regne med at megler ringer deg. Har du først begynt å ny over deg selv sitter selger bare å venter på at du skal fortsette.... Ikke tenk at dette skal gå raskt...

AnonymBruker
Skrevet

Bare å ha is i magen og la ukene gå, du får det til prisen din til slutt. 

Megler høres slapp ut, ikke bruk h*n hvis du skal selge bolig. 

Det er kun i de store byene og rundt Oslo at boliger selges på første visning nå for tida. 

Anonymkode: aabea...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du kommer med et skambud så virker du ikke seriøs, det er derfor megler virker uinteressert i å snakke med deg. H*n gidder rett og slett ikke kaste bort tiden sin på noen som ikke viser antydning til å by noe i nærheten av hva selger er villig til å godta. 

Her jeg bor går forøvrig «alt» over takst, og stort sett før visning. 

Anonymkode: c4490...7b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Raggy skrev:

Du gjør en stor feil mener jeg. Ikke by over deg selv! Da ber du heller om et motbud eller avventer etter ditt første bud til det skjer noe mer. Etterhvert kan du regne med at megler ringer deg. Har du først begynt å ny over deg selv sitter selger bare å venter på at du skal fortsette.... Ikke tenk at dette skal gå raskt...

Enig i dette og det innlegget om å ha is i magen.

Vent, og la megler ta kontakt med deg. Ikke by over deg selv.

Du skriver det selv, huset ligger øde og har vært til salgs i 7 måneder. 

Jeg kjenner noen som bød 2 mill for et hus som var taksert til 2,8. Selger og megler takket nei og gjorde narr av budet. Tiden gikk og prisen ble satt ned til 2,5. Ingen flere bud. Huset ble solgt til 2 mill ett halvt år senere...

(Rådet om å by mer for å ha en god tone med selger, det skjønner jeg ikke. Noen sparte hundretusener er mer verdt enn en tidligere overtakelsesdato og noen gamle møbler...)

Anonymkode: 25edf...3d4

• Liker 4
Skrevet

Det er markedet som bestemmer hva en bolig er verdt. I praksis betyr dette at boligen ikke blir solgt til prisantydning. Det kan ta lang tid før selger innser at prisen er feil så her må du ha is i magen. Enig i at du ikke skal by mot deg selv. 

Hvis du er eneste interessent er det din pris som er riktig. Du kan legge inn et bud som står inntil videre, la selger få en uke eller tre til å tenke. Hvis du ikke får aksept trekker du budet og ber megler kontakte deg hvis selger kommer på bedre tanker. Vi kjøpte hus 25% under takst ved å legge inn et bud uten frist, men vi gjorde det klart at dette var hva vi anså som riktig pris. Fikk aksept etter 24 timer. Det er ikke noe som heter skambud, og du skal uansett ikke ha noe med selger å gjøre etter overtagelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være selger har bestemt seg for å ikke selge under prisantydning. Det er mange som ikke har hastverk. For alt du vet kan de bare bli boende en god stund og forsøke selge på nytt med annerledes marked.

Anonymkode: cdeef...208

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er det banken som setter en nedre grense for hva selger kan akseptere, rett og slett fordi banken har gitt boliglån basert på en forventet salgssum. Denne beløpet utgjør da selgers egenkapital, og er en viktig forutsetning for boliglånet som de har. Når de ikke får det de hadde noenlunde realistiske forventinger om, må de forhandle med banken om hva de kan akseptere å selge huset for. 

Så her kan det hende at det er andre ting enn selgers "stahet" som stopper opp aksept av budet, og jeg ville ha bedt om et motbud. Da vil du ha noe reellt å forhandle utifra.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...