Gå til innhold

Tips for å få hus under takst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hei! Jeg har noen spørsmål og trenger litt hjelp i forhold til en budrunde. 

har vært på visning på et hus, som har ligget ute i 7 måneder på Finn, som egentlig er veldig fint og alright førstegangsbolig. Det har seg slik at jeg bor nokså øde til og her er det vanlig at husene går litt lavere enn i de store byene. Jeg har i dag bydd på dette huset som lå ute til 2,2 mill og valgte å prøve meg på å by 450 000 under takst, nettopp fordi jeg vet at dette huset har ligget ute en stund, har hatt lite aktivitet og det har ikke kommet inn noen bud i løpet av de 7 månedene. I begynnelsen lå dette huset ute til 2,5 mill som definitivt er altfor høyt, før de etter noen måneder satte det ned.

men som sagt bydde jeg først 450 000 under prisantydning, og de avslod, så jeg prøvde meg videre 400 000 under prisantydningen. Og de avslod nok en gang, jeg vet også at de har flyttet inn i nytt hus så keg tenker jo at det må begynne å bli trangt økonomisk. Jeg tenkte nå å vente noen dager og så øke med 50 000 igjen? Men jeg vil virkelig ha dette huset, men ønsker ikke å gi for mye fordi keg har sett det er vanskelig å selge igjen. 

Noen som har noen gode tips? Skal jeg vente en uke, en dag eller hvordan tror dere det er mest lønnsomt?

Anonymkode: db2fe...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi gjorde det samme som deg og endte opp med å betale 225000 under takst. Etter det vi sa var siste budet, som selger takket nei til, ventet vi noen dager før vi kontaktet megler igjen. Sa dette er absolutt siste bud og la inn på 225000 under takst og selger sa ja. Av og til takker de gjerne instinktivt nei til ett lavt bud men får de litt tid til å tenke og man «bare» er ett par hundre tusen under takst og boligen i tillegg har ligger ute en stund, så blir det fort litt mer attraktivt å skulle takke ja istedenfor å gå i gang med en ny runde med visninger.

Anonymkode: 5da6a...89a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummel34

Vi la inn bud under takst, men fikk nei. Jeg var ikke interessert i å by mot meg selv, og det sa jeg kjepphøyt til megler. At ett hus som ingen andre byr på kan ikke jeg by mot meg selv på. Etter 14 dager ringte megler og spurte om vi ville ha det til prisen jeg tilbø. Legg inn ett bud, spill sjef, og håp det går din vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, tusen takk for gode svar! Da får jeg satse på at det går veien 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge tror dere det er lønnsomt å vente med å legge inn et nytt bud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan be om motbud også, og takke nei til det om de da krever takst. Får gjerne i gang en dialog med bud og motbud, til man møtes et sted. 

Det gjorde jeg ved siste kjøp. Takst var 4750000, pris var satt ned til 4500000,og jeg fikk det for 4150000.

Selger overrasket meg egentlig med siste motbud. Jeg forventet iallefall 50000-100000 opp fra mitt bud, men de la på kun 20000 kr. Tror de begynte å bli redd for at jeg glapp, og huset hadde lagt til salgs noen måneder. 

Det er verdt et forsøk, for å slippe å vente. 

Anonymkode: 69652...3fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg holder på å selge, og har til nå to budgivere. Ene tilbyr 150 000 under, andre 200 000 under prisantydning. De første er allikevel stadig i kontakt med megler, og virker faktisk ganske interessert. De andre "tenker på det", men holder seg også oppdatert. 

Da tenker jeg at dette er bare et spill, at det er blitt skriverier i avisene om at det er kjøpers marked, og folk vil kunne forteller venner og bekjente at "Vi fikk boligen så og så mye under prisantydning". Min prisantydning er litt lavere enn helt sammenlignbare leiligheter som er solgt i år. Ergo ikke overpriset.

Jeg vil derfor oppfordre kjøpere om å vise litt mer gangsyn. Er dere faktisk interessert, så legg inn et anstendig bud. Husk at i etterkant, kan det være behov for å komme til enighet med selger om andre ting enn bare pris, f eks endre overtagelse, spørre om f eks et møbel kan stå igjen, osv. Spørs om selger er villig til å være grei med noen som har presset de så langt på pris.

Anonymkode: bee16...393

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke noe som heter at alt under 10% av takst anses som skambud? Tror jeg nesten hadde blitt vrang om jeg var selger og noen bød såpass under takst, da hadde jeg nok ventet på en mer seriøs kjøper om jeg ikke måtte selge -virker ikke som selger her må selge heller, da ville jeg tro de kom med ett motbud... men mulig jeg tar feil..

Anonymkode: 79e46...55d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å by langt under takst kan faktisk virke mot sin hensikt, du kan rett og slett provosere selger til ikke å ville selge til deg. Jeg vant en gang budrunden på at eier ikke ville selge til han som bydde mot meg fordi han fremstod usympatisk, enda han andre kunne betale mer. At huset har lagt ute en stund betyr ikke at eierne er desperate. Jeg kjenner noen som nylig har solgt hus, de hadde tre åpne visninger og et utall privatvisninger uten å få solgt. Noen la inn skambud, men de ble blankt avvvist, og så økt disse skambudene litt og litt i pris uten at selgerne takket ja. Da huset hadde lagt ute noen mnd trakk de de fra markedet og la det ut igjen en mnd etterpå. På denne visningen kom det et par som var interessert og la inn bud rett under prisantydning. Det var nok til at det ble budrunde med de som hadde drevet med skambud, og huset gikk nesten en halv mill over prisantydning. Ironien er jo at dette skabundparet nok kunne fått huset til ish 150 000 under takst om de hadde fått frem på rett måte. 

Anonymkode: 4fbea...8e0

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts igjen her. Ja, jeg skjønner veldig godt poenget deres, men altså dette er en plass som ligger nokså usentralt hvor jeg er avhengig av bil da det ikke går busser fordi der heller så ofte, det jeg mener er på ingen måte å legge inn et skambud, noe jeg heller helt oppriktig selv mener det ikke er. Dette er som sagt langt unna de store byene, og jeg tenker dermed også at det å legge inn et bud under prisantydning er aktuelt. Jeg har også bakgrunnsinformasjon om at da de kjøpte denne boligen kjøpte de den for ganske mye mindre enn de selger den for, og samtidig er det som sagt ingen som har deltatt i budrundene heller. Jeg vil selvfølgelig ikke fornærme selger, og det er jeg ikke ute etter heller, men mener de to budene jeg har lagt inn er anstendige bud i forhold til beliggenhet og at det har ligget ute lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også håpet at de hadde kommet med et motbud, og dermed kunne man komme til enighet om en pris som ansees som okei for begge parter. Men er det vanlig å spørre om et motbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg la inn bud på 250k under takst, som da var 1,85. 

Megleren ringte og maste og spurte om jeg hadde mer å gå på osv. Jeg sa nei. Samme her med at boligen hadde vært ute for salg lenge og eierne hadde ny bolig. Tok en sjanse, og det gikk bra! 

Fikk boligen for 1,6 😬

Anonymkode: b0b3c...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har solgt en del leiligheter og annonsene fikk mange treff på Finn og fulle hus. Men ingen bud. Kjøperne sitter på gjerdet og venter gjerne dager på at noen legger inn bud. Da den første skambudet kom, ballet det på seg. 

Slik var det med barndomshjemmet mitt. Utenfor allfarvei og jeg tenkte egentlig bare på å gi den bort, for jeg trodde ikke engang på at den var mulig å selge. Det kom heller ingen bud på 7 uker. Men da første budet kom, gikk huset til over takst. 

Kjøperne tenker nok at selger er desperat bare de venter lenge nok. Som oftest er det ikke tilfelle. 

Anonymkode: 150bf...8e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man kan jo se i annonsen på finn hva boligen er solgt for tidligere. Mulig de har betalt mer for den enn du tror? 

Anonymkode: 84793...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei! Jeg har noen spørsmål og trenger litt hjelp i forhold til en budrunde. 

har vært på visning på et hus, som har ligget ute i 7 måneder på Finn, som egentlig er veldig fint og alright førstegangsbolig. Det har seg slik at jeg bor nokså øde til og her er det vanlig at husene går litt lavere enn i de store byene. Jeg har i dag bydd på dette huset som lå ute til 2,2 mill og valgte å prøve meg på å by 450 000 under takst, nettopp fordi jeg vet at dette huset har ligget ute en stund, har hatt lite aktivitet og det har ikke kommet inn noen bud i løpet av de 7 månedene. I begynnelsen lå dette huset ute til 2,5 mill som definitivt er altfor høyt, før de etter noen måneder satte det ned.

men som sagt bydde jeg først 450 000 under prisantydning, og de avslod, så jeg prøvde meg videre 400 000 under prisantydningen. Og de avslod nok en gang, jeg vet også at de har flyttet inn i nytt hus så keg tenker jo at det må begynne å bli trangt økonomisk. Jeg tenkte nå å vente noen dager og så øke med 50 000 igjen? Men jeg vil virkelig ha dette huset, men ønsker ikke å gi for mye fordi keg har sett det er vanskelig å selge igjen. 

Noen som har noen gode tips? Skal jeg vente en uke, en dag eller hvordan tror dere det er mest lønnsomt?

Be om et utspill fra selger. Si til megler at h*n må se skriften på veggen her - skal det bli salg må h*n jobbe litt for deg også.

Ikke legg inn flere bud før du har fått et utspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Ikke gjør noe mer, la tiden gå å ha is i magen. Meglere er harde å motiverer selger til å avslå bud under takst selv om de kanskje ønsker å akseptere. Du kan ringe direkte til selger å spørre hvor lang tid de har tenkt å bruke på salget før det evt leies ut, da får du en pekepinn på hvor lenge du bør ha is i magen. Du kan be de om et motbud og bli enig om pris pr tlf direkte til selger også, så du har mange måter å gå frem på. Bud kan gis direkte til selger, det er en mulighet å gjøre det for å øke sjansen til at de aksepterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
20 timer siden, Raggy skrev:

Ikke gjør noe mer, la tiden gå å ha is i magen. Meglere er harde å motiverer selger til å avslå bud under takst selv om de kanskje ønsker å akseptere. Du kan ringe direkte til selger å spørre hvor lang tid de har tenkt å bruke på salget før det evt leies ut, da får du en pekepinn på hvor lenge du bør ha is i magen. Du kan be de om et motbud og bli enig om pris pr tlf direkte til selger også, så du har mange måter å gå frem på. Bud kan gis direkte til selger, det er en mulighet å gjøre det for å øke sjansen til at de aksepterer.

Min erfaring er litt motsatt av dette. Min megler begynte tidlig å snakke om at jeg burde vurdere prisantydning etter at jeg fikk bud fra to ulike budgivere som var noe under prisantydning. Jeg har sagt at jeg holder fast på prisantydning. Mener at megler må jobbe litt hardere for å motivere budgiverne. Jeg har ingen problemer med å trekke oppdraget, og heller leie ut. Synd for de to som jeg tror er interessert, men som ikke kommer på banen med bedre bud.

Mange tenker at selger blir desperat om boligen ikke selges raskt. Men kan godt hende selger har økonomisk ryggrad til å ha to boliger, hvorav den ene leies ut. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er litt motsatt av dette. Min megler begynte tidlig å snakke om at jeg burde vurdere prisantydning etter at jeg fikk bud fra to ulike budgivere som var noe under prisantydning. Jeg har sagt at jeg holder fast på prisantydning. Mener at megler må jobbe litt hardere for å motivere budgiverne. Jeg har ingen problemer med å trekke oppdraget, og heller leie ut. Synd for de to som jeg tror er interessert, men som ikke kommer på banen med bedre bud.

Mange tenker at selger blir desperat om boligen ikke selges raskt. Men kan godt hende selger har økonomisk ryggrad til å ha to boliger, hvorav den ene leies ut. 

Derfor er det greit å ta en tlf til selger å høre hvordan det ligger ann. Her er det mange boliger til salgs og de fleste ligger lenge ute før det skjer noe, flere selgere er fortvilet men meglerne tviholder på de høye prisene.... Man må tenke strategi ut i fra hvordan situasjonen er der man bor.

En bolig har jo ikke sin verdi i markedet før den er solgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Raggy skrev:

Derfor er det greit å ta en tlf til selger å høre hvordan det ligger ann. Her er det mange boliger til salgs og de fleste ligger lenge ute før det skjer noe, flere selgere er fortvilet men meglerne tviholder på de høye prisene.... Man må tenke strategi ut i fra hvordan situasjonen er der man bor.

Hvor er det du bor? 

Anonymkode: 791fe...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Raggy skrev:

Jeg tror vi er inni en periode nå hvor også meglerne holder på å omstille seg. Ser at flere boliger ligger lenge ute, mange blir satt som "deaktivert" i en periode og kommer tilbake nedsatt i pris. 

Dette oppleves nok frustrerende for selgerne, som får en prisantydning, har et par visninger og så blir anbefalt å ta bolig av markedet, for så å skulle legge den ut igjen lavere i pris. For å få den løftet på finn må selger slå av minst 5% på prisen, pluss betale for løfting !

For kjøperne blir det forvirrende at en bolig plutselig ikke er til salgs lengre, og så kommer ut igjen lavere i pris. For hva blir riktig å gjøre da. Vente og se hva som skjer ?

Det blir en vond sirkel ut av det, som jeg heldigvis ikke trenger å være en del av, ettersom jeg har mulighet til plan B. Men for de som må selge, må dette være svært frustrerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...