Gå til innhold

Sekundær neseplastikk i Norge, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest camilla91
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor lenge siden er det du opererte og hva ble gjort?

Anonymkode: c5800...aa6

I starten av august. Fjernet hump og smalnet tippen, men kjennes ut som han har operert inn deler av nesebeinet i nesetuppen foran. Den ser helt grei ut, ikke helt optimalt, men nesetuppen er helt stiv og nesa generelt føles veldig ubehagelig, nummen og unaturlig. Har også problemer med tetthet på den siden som ble operert for å forhindre tett og rennende nese. Mulig dette kan rettes opp på kontroll, men synes det er forferdelig ubehagelig at dette evt. har blitt gjort uten at jeg har vært tilstrekkelig informert i forkant om hvordan dette vil kjennes og hvor lenge det evt. kommer til å vare. Opplevde ham som veldig tillitsvekkende før operasjonen, ikke like mye etterpå. Så, er veldig skuffet over dette da jeg brukte lang tid på å bestemme meg for om jeg ville gjennomføre en slik operasjon, og hvilken kirurg jeg evt. da skulle gå til. I tillegg er det jo ikke akkurat billig, så dette synes jeg er kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

camilla91 skrev (11 minutter siden):

I starten av august. Fjernet hump og smalnet tippen, men kjennes ut som han har operert inn deler av nesebeinet i nesetuppen foran. Den ser helt grei ut, ikke helt optimalt, men nesetuppen er helt stiv og nesa generelt føles veldig ubehagelig, nummen og unaturlig. Har også problemer med tetthet på den siden som ble operert for å forhindre tett og rennende nese. Mulig dette kan rettes opp på kontroll, men synes det er forferdelig ubehagelig at dette evt. har blitt gjort uten at jeg har vært tilstrekkelig informert i forkant om hvordan dette vil kjennes og hvor lenge det evt. kommer til å vare. Opplevde ham som veldig tillitsvekkende før operasjonen, ikke like mye etterpå. Så, er veldig skuffet over dette da jeg brukte lang tid på å bestemme meg for om jeg ville gjennomføre en slik operasjon, og hvilken kirurg jeg evt. da skulle gå til. I tillegg er det jo ikke akkurat billig, så dette synes jeg er kjipt. 

Det er jo ikke mer enn 2,5 mnd siden, så det er jo ikke rart at nesen din er stiv nå. Nesen din er også hoven på innsiden noe som kan være at nesen din er tett. Gi det tid. Det er alt for tidlig å si noe om hvordan den kommer til å bli, tar jo gjerne 1-2 år etter en sekundær neseplastikk, avhengig av hudtype og hva som ble gjort. Brakk du opp nesemuslingene, eller hva ble gjort for å forhindre tett nese? Har gjort det samme og det tok noen mnd før hevelsen inni nesen gikk ned.

Det forstår jeg godt, han har i hvert fall vært veldig informativ ang om nesen kan bli litt stivere etter en sekundæroperasjon til meg, om det er blir brukt brusk til å heve nesen igjen, særlig ribben. Hva sier han om det du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camilla91
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke mer enn 2,5 mnd siden, så det er jo ikke rart at nesen din er stiv nå. Nesen din er også hoven på innsiden noe som kan være at nesen din er tett. Gi det tid. Det er alt for tidlig å si noe om hvordan den kommer til å bli, tar jo gjerne 1-2 år etter en sekundær neseplastikk, avhengig av hudtype og hva som ble gjort. Brakk du opp nesemuslingene, eller hva ble gjort for å forhindre tett nese? Har gjort det samme og det tok noen mnd før hevelsen inni nesen gikk ned.

Det forstår jeg godt, han har i hvert fall vært veldig informativ ang om nesen kan bli litt stivere etter en sekundæroperasjon til meg, om det er blir brukt brusk til å heve nesen igjen, særlig ribben. Hva sier han om det du beskriver?

Dette er ikke en sekundær operasjon, så jeg burde kanskje skrevet i en annen tråd. Heiv meg på her fordi flere her ser ut til å ha erfaringer med ham. Jeg var ikke forberedt på at det skulle bli brukt brusk til å heve nesen igjen, så skjønner ikke hvorfor den fortsatt er så stiv. Er din det? Det kjennes heller ikke ut som brusk, men hardt bein fremst i nesetippen. Har ikke kontaktet ham foreløpig da jeg kvier meg litt for det, da jeg opplever dette som et tillitsbrudd og vel nonsjalant fra hans side. Vil sjekke litt med andre erfaringer før jeg kontakter ham og drar på kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

camilla91 skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke en sekundær operasjon, så jeg burde kanskje skrevet i en annen tråd. Heiv meg på her fordi flere her ser ut til å ha erfaringer med ham. Jeg var ikke forberedt på at det skulle bli brukt brusk til å heve nesen igjen, så skjønner ikke hvorfor den fortsatt er så stiv. Er din det? Det kjennes heller ikke ut som brusk, men hardt bein fremst i nesetippen. Har ikke kontaktet ham foreløpig da jeg kvier meg litt for det, da jeg opplever dette som et tillitsbrudd og vel nonsjalant fra hans side. Vil sjekke litt med andre erfaringer før jeg kontakter ham og drar på kontroll. 

Ah. I nesen min ved første operasjon ble det satt inn en bruskbit i tippen for at tippen ikke skulle dippe når jeg smilte. Er dette noe dere pratet om? Nå skal det sies at jeg ikke ble informert om dette selv, så jeg forstår frustrasjonen og følelsene (jeg opererte meg hos en annen kirurg/klinikk). Men nesen er veldig stiv i mange mnd uansett om man har satt inn ekstra brusk eller ikke (min var stiv i 10 mnd, jeg har tynn hud), men høres jo ikke akkurat så bra ut med den benbiten du beskriver. Anbefaler deg å kontakte klinikken og forklare saken uansett hvor vanskelig det er. Kommunikasjon er veldig viktig - gjør det gjerne over e-post. Han kan nok gi deg en bedre forklaring og svar enn det jeg kan. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camilla91
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ah. I nesen min ved første operasjon ble det satt inn en bruskbit i tippen for at tippen ikke skulle dippe når jeg smilte. Er dette noe dere pratet om? Nå skal det sies at jeg ikke ble informert om dette selv, så jeg forstår frustrasjonen og følelsene (jeg opererte meg hos en annen kirurg/klinikk). Men nesen er veldig stiv i mange mnd uansett om man har satt inn ekstra brusk eller ikke (min var stiv i 10 mnd, jeg har tynn hud), men høres jo ikke akkurat så bra ut med den benbiten du beskriver. Anbefaler deg å kontakte klinikken og forklare saken uansett hvor vanskelig det er. Kommunikasjon er veldig viktig - gjør det gjerne over e-post. Han kan nok gi deg en bedre forklaring og svar enn det jeg kan. Lykke til!

Tusen takk for informativt og noe beroligende svar. Dette er ikke noe vi snakket om før operasjonen, og ikke noe jeg var forberedt på at skulle bli gjort. Han sa at han ville løfte tippen litt i tillegg til å smalne den, slik at den ikke skulle falle ned så mye senere. Han sa ingenting om hvordan dette skulle gjøres, og det var i utgangspunktet hans preferanse - ikke min. For meg var funksjonalitet like viktig som utseende, så hadde jeg vist at nesen kom til å være så ubehagelig, ville jeg ikke latt ham gjøre det. Vet du om brusken mykner opp etter hvert, og at den kanskje bare er ekstra stiv nå på grunn av at den er nyoperert?

Skal huske å oppdatere tråden når jeg har fått svar fra ham og når det har gått litt lengere tid :) 

Endret av camilla91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sekundær hos Tvedt på akademikliniken, flere år etter en neseoperasjon hos en annen kirurg. Endelig ble nesa slik som jeg ønsket. Kunne også puste fint med en gang tampongene i nesa ble fjernet. Fikk kortison mot hevelse to ganger på kontroll i ettertid, resultatet jeg så etter to mnd er fortsatt det samme nå ett og et halvt år senere. Jeg er kjempefornøyd med valg av kirurg. Anbefaler han på det varmeste.

Anonymkode: 5a5cf...a1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg hadde sekundær hos Tvedt på akademikliniken, flere år etter en neseoperasjon hos en annen kirurg. Endelig ble nesa slik som jeg ønsket. Kunne også puste fint med en gang tampongene i nesa ble fjernet. Fikk kortison mot hevelse to ganger på kontroll i ettertid, resultatet jeg så etter to mnd er fortsatt det samme nå ett og et halvt år senere. Jeg er kjempefornøyd med valg av kirurg. Anbefaler han på det varmeste.

TS her. Jeg hadde primær og korreksjon av Tvedt, og jeg har stikk motsatt erfaringer som du har. Nesen min er ikke i orden, både kosmetisk og funksjonelt, og nå har jeg gått så langt at jeg har søkt om erstatning gjennom NPE. Tvedt har gjort mer enn hva som er blitt avtalt på forhånd og jeg har blant annet kollaps i nesen og sjenerende arr. Etterbehandlingen har vært grusom og sviktende og jeg synes alle som jobber på den klinikken har vært svært lite imøtekommende mot meg. Alt er blitt gjort i en hast. Jeg synes det er fascinerende at folk kan ha så forskjellige opplevelser av samme kirurg. Jeg lurer på hvorfor det er sånn. Glad du hadde en god opplevelse der og er fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kan jeg forresten spørre deg hvorfor du fikk kortison mot hevelse? Hadde du synlig arrvev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan jeg forresten spørre deg hvorfor du fikk kortison mot hevelse? Hadde du synlig arrvev?

Det er jo normalt det blir litt hevelse etter en operasjon, det var minimalt og det var kirurgen selv som la merke til det, det var jo han som hadde operert og visste hvordan den så ut før gipsen kom på. Jeg syntes den var fin uansett, fordi det var ikke noe ujevnt, bare jevnt over rett ovenfor tippen. Den så helt rett ut, men skulle ha en bitteliten nedoverbøyd bue frem mot tippen, etter kortisonen kom den lille buen frem. Er som sagt veldig fornøyd, beste valget jeg har tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

TS her. Jeg hadde primær og korreksjon av Tvedt, og jeg har stikk motsatt erfaringer som du har. Nesen min er ikke i orden, både kosmetisk og funksjonelt, og nå har jeg gått så langt at jeg har søkt om erstatning gjennom NPE. Tvedt har gjort mer enn hva som er blitt avtalt på forhånd og jeg har blant annet kollaps i nesen og sjenerende arr. Etterbehandlingen har vært grusom og sviktende og jeg synes alle som jobber på den klinikken har vært svært lite imøtekommende mot meg. Alt er blitt gjort i en hast. Jeg synes det er fascinerende at folk kan ha så forskjellige opplevelser av samme kirurg. Jeg lurer på hvorfor det er sånn. Glad du hadde en god opplevelse der og er fornøyd med resultatet.

Dette var trist å lese. Jeg har hatt en totalt annen opplevelse. Neser er komplekse, tror alle kirurger opplever at ting ikke går helt som det skal en sjelden gang, noe som er helt forferdelig for pasienten. Jeg var jo selv der pga av et dårlig resultat hos en annen kirurg og det var mye å rette opp i, så forstår at du har det vondt. Men for min egen del, kunne jeg ikke vært mer fornøyd med hele opplevelsen hos Tvedt, jeg trodde virkelig ikke at resultatet kunne bli så bra med alt som måtte gjøres, men den ble helt perfekt. Opplevde å bli tatt godt vare på og var på flere etterkontroller, med åpen invitasjon til å ta kontakt om det skulle oppstå noe hevelser eller endringer i ettertid. Men nesa er helt perfekt fremdeles ett og et halvt år senere, både utseende og det funksjonelle. Opplevde Tvedt som omtenksom og lyttende, tok seg god tid og svarte på alle spørsmål med tålmodighet. Sender deg en god klem og håper alt ordner seg for deg ❤️ 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

camilla91 skrev (På 13.10.2021 den 10.53):

Tusen takk for informativt og noe beroligende svar. Dette er ikke noe vi snakket om før operasjonen, og ikke noe jeg var forberedt på at skulle bli gjort. Han sa at han ville løfte tippen litt i tillegg til å smalne den, slik at den ikke skulle falle ned så mye senere. Han sa ingenting om hvordan dette skulle gjøres, og det var i utgangspunktet hans preferanse - ikke min. For meg var funksjonalitet like viktig som utseende, så hadde jeg vist at nesen kom til å være så ubehagelig, ville jeg ikke latt ham gjøre det. Vet du om brusken mykner opp etter hvert, og at den kanskje bare er ekstra stiv nå på grunn av at den er nyoperert?

Skal huske å oppdatere tråden når jeg har fått svar fra ham og når det har gått litt lengere tid :) 

Bare hyggelig! ☺️ Den vil nok mykne noe, men min er fortsatt litt hard på tuppen, altså. Men jeg har tynn hud da, da har man jo ikke så mye polstring over og det kan føles hardere kan jeg tenke meg. Den er nok ekstra stiv nå så kort tid etter operasjon :) Tiden etter operasjon er den vanskeligste; det er viktig å akseptere at det tar tid, og prøve å ikke henge seg for mye opp i sånne ting. Gi det et år i hvert fall - det er mye som kan skje på den tiden 😊 Jeg er helt sikker på at du blir mer fornøyd med nesen når den faller litt mer på plass. Ja, oppdater oss gjerne ☺️

Anonymkode: 99365...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 11.34):

Hva ble rettet i din sekundære operasjon? Vurderer Tvedt til sekundær jeg også, har inverted v-deformity etter operasjon hos Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea87 skrev (På 23.10.2021 den 23.21):

Hva ble rettet i din sekundære operasjon? Vurderer Tvedt til sekundær jeg også, har inverted v-deformity etter operasjon hos Haug.

Det var ujevnheter i både brusk og ben, pluss en del arrvev som hadde hovnet opp, så den var bulkete. Vil anbefale deg å lage en liste med spørsmål før konsultasjon, slik at du får svar på alt du lurer på, lett å glemme noe ellers. Han er dyktig med nesetipper, så du skulle være i gode hender der tror jeg. Jeg føler resultatet mitt ble enda finere enn jeg forventet. Ønsker deg masse lykke til. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 10.5.2019 den 22.27):

Hei! Er det noen som har erfaring med å utføre en sekundær neseplastikk i Norge? Dyktige kirurger og pris? Etter en kjip neseplastikk i fjor er jeg nødt til å operere igjen, for å bygge opp nesen, og vet det vil kreve en veldig dyktig kirurg for å fikse oppi det som ble gjort. Jeg er åpen for utlandet også om noen har erfaringer med det.

Anonymkode: d3356...6c1

Har du operert deg ennå? Er så nysgjerrig, da jeg også skal utføre sekundær for å rette opp i samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 22.5.2019 den 17.26):

Jeg er også på utkikk etter noen som kan utføre en sekundær neseoperasjon for å bygge opp nesen. Har du vært hos Tormod Westvik ved Cosmo Clinic? Jeg har vært på konsultasjon hos blant annet han. Alle kirurgene jeg har vært hos sier det samme. At nesen må bygges opp igjen med bruk av brusk fra øret eller ribben. Høres litt ekstremt ut, så jeg er veldig usikker på om dette er noe jeg vil gjennomføre i Norge før jeg finner en kirurg jeg er veldig trygg på. 

Har du vært på konsultasjon hos noen?

Anonymkode: a19f1...281

Er du her fortsatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, jeg er så interessert i å høre om noen av de som har skrevet her tidligere har fått bygget opp nesen sin igjen og eventuelt hvor…!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 10.5.2019 den 22.27):

Hei! Er det noen som har erfaring med å utføre en sekundær neseplastikk i Norge? Dyktige kirurger og pris? Etter en kjip neseplastikk i fjor er jeg nødt til å operere igjen, for å bygge opp nesen, og vet det vil kreve en veldig dyktig kirurg for å fikse oppi det som ble gjort. Jeg er åpen for utlandet også om noen har erfaringer med det.

Anonymkode: d3356...6c1

Lurer på det samme. Har du utført en sekundær?

Anonymkode: 09b85...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...