Gå til innhold

Mann fra Oslo som ønsker noe alternativt til bunad på 17.mai.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann med familie som alltid har tilhørt borgerskapet og bodd i Oslo siden før Grunnloven. Familien min var faktisk med på å skrive Grunnloven. Synes derfor det blir helt feil av meg å gå med bunad, siden de henter inspirasjon fra festplagg til bønder. Vet Oslobunaden ser litt mer sivilisert ut, men likevel synes det blir feil av meg å bruke den. 

Det jeg lurer på er om jeg kan  bruke plagg som de i Eidsvoll-maleriet på 17. mai:

«Eidsvold 1814»

Skjønner selvsagt at ingen kommer til nekte meg å gå kledd slik Så når jeg spør så lurer jeg egentlig på om jeg kan gå kledd slik uten at folk tror jeg går kledd i kostyme. Jeg ønsker jo å være pent kledd og samtidig vise at familien min var med å skrive Grunnloven. Bunadspolitiet er jo gjerne opptatt av at man skal ha bunad som signaliserer hvor man har tilknytning til og tenker at en "Eidsvoll-uniform" da blir mest riktig for meg. 

Anonymkode: a98be...4f0

AnonymBruker
Skrevet

Er dette et seriøst spørsmål?

Anonymkode: 888f6...6c5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De vet, min gode herre, at adelskap ble avskaffet her til lands for en tid tilbake? 

Anonymkode: c6c91...61e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dokumentasjon på slektskapet takk!

Anonymkode: 9d261...821

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette et seriøst spørsmål?

Anonymkode: 888f6...6c5

Selvsagt ikke.

Anonymkode: 0c7bc...5de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og om bunad er godt nok for kongefamilien, så burde det også være godt nok for tipptipptipptipptipptipptippoldebarnet til en av Eidsvollmennene. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

De vet, min gode herre, at adelskap ble avskaffet her til lands for en tid tilbake? 

Skjønner ikke relevansen. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om bunad er godt nok for kongefamilien, så burde det også være godt nok for tipptipptipptipptipptipptippoldebarnet til en av Eidsvollmennene. 

Kong Harald går aldri bunad. Sonja har selvsagt ikke kongelige foreldre. 

Jeg har sjakett og kunne selvsagt fått med det på 17. mai. Men ønsker å ha et eget 17. mai plagg på samme måte som folk med familie fra bygdene har bunad. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har denne karen her nok kongelig blod for deg? 

64089402.jpg?imageId=64089402&x=0&y=0&cr

• Liker 10
Skrevet (endret)

Ta på deg dress du ts, det er kjempefint og noe alle menn kler. 

Endret av Salka
  • Liker 1
Skrevet (endret)

😏

Endret av GjestSiden2006
AnonymBruker
Skrevet

Mine venner i Norske Selskab går også i bunad. Det er misforstått å unngå bunad.

Anonymkode: 0485a...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å svare deg helt seriøst - hvis du trasker rundt i «Eidsvolls-uniform» ville jeg trodd du enten var med i et skuespill eller drev med en eller annen form for historisk reenactment.

Det er jo mange steder i landet folk går i tog sammen med foreningen sin på 17. mai, så jeg hadde trodd du var med i en forening som hadde slike kostymer og ønsket å vise dem fram på nasjonaldagen. I Bergen så jeg for eksempel en gang en hel gjeng i tidsriktige vikingklær, gå i tog. 

Hadde overhodet ikke koblet at dette var for å vise at du er «borgerskap» eller har tilknytning til Eidsvollsmennene. Rett og slett fordi det ikke er «en greie» at man kler seg slik annet enn til utkledning. 

Anonymkode: 7a84e...7dd

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil faktisk tippe at de aller fleste nordmenn kan finne slektskap med en eller flere av de 112 Eidsvollsmennene. 

Uansett gå med hva du vil

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, kan dette være et aktuelt alternativ for deg? 

E6AE8D87-6F66-47B1-BED9-637A7C3C4EBF.jpeg

Anonymkode: 41423...03c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/17mai/er-du-i-slekt-med-en-eidsvollmann_-1.11024977

For noen år siden fant man 60.000 etterkommere, så helt unik er du jo ikke. Tipper at veldig mange av disse 60.000 er helt vanlige folk og at mange av dem er sikkert i familier som har bodd på «bygda» i generasjoner. Tror ikke du skal regne med at alle disse føler seg som «borgerskap» på samme måte som du gjør. 

MEN hvis du er seriøs, så kan du jo lage en Facebook-gruppe eller noe, «oss som er etterkommere etter eidsvollsmenn», og presentere ideen din om å kle seg i «Eidsvolls-uniform» der? For hvis dette skal bli en «greie» så må flere enn deg gjøre det, ellers ser det bare ut som et kostyme. Det hadde jo bunaden også gjort, hvis ikke det var bygget opp en tradisjon rundt det og alle visste hva det var. 

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Det er en kjempekul ide, gjør det! 

AnonymBruker
Skrevet

Da vil jeg anbefale deg sjakett. Det er et stasplagg til bruk på dagtid. 

Som du ser er mange av eidsvollsmennene kledd i uniform, og med mindre du har rett til å bære en gitt uniform blir akkurat det helt feil. De andre antrekkene gjenspeiler vel datidens bekledning for menn. Du kan forsåvidt trygt gå for mannsbunad, da norske mannsbunader på ingen måte er rekonstruksjoner av arbeidsantrekk for fattige husmenn, hvis det er det du er redd for å assosieres med. 

Flere av eidsvollsmennene var for øvrig bønder, så hvis du går for eidsvollsmanns-looken må du passe på hvem av dem du eventuelt vil etterlikne og hvilke du vil unngå. ;) 

Anonymkode: 15361...e37

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg kvinnebunad. Det er alt for få menn som bruker det.

Anonymkode: 5bc02...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viser seg altså at her er der muligheter - på ordentlig! Det er laget en bunad som er inspirert av moten i 1814. Den ble laget til grunnlovsjubileet og må jo vare som skapt for TS! 

http://www.bunadtilvirkerne.no/bunad-1814

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 5/10/2019 at 11:41 PM, AnonymBruker said:

For å svare deg helt seriøst - hvis du trasker rundt i «Eidsvolls-uniform» ville jeg trodd du enten var med i et skuespill eller drev med en eller annen form for historisk reenactment.

Det er jo mange steder i landet folk går i tog sammen med foreningen sin på 17. mai, så jeg hadde trodd du var med i en forening som hadde slike kostymer og ønsket å vise dem fram på nasjonaldagen. I Bergen så jeg for eksempel en gang en hel gjeng i tidsriktige vikingklær, gå i tog. 

Hadde overhodet ikke koblet at dette var for å vise at du er «borgerskap» eller har tilknytning til Eidsvollsmennene. Rett og slett fordi det ikke er «en greie» at man kler seg slik annet enn til utkledning. 

Vet at en del foreningsfolk går i klær som kan minne om gammeldagse. Men det er vel gjerne noe "billig dritt", og ikke skreddersydde plagg? Jeg ønsker å ha noe med like mye arbeid bak som en bunad, bare mindre bondreinspirert og mer inspirert av borgerskapet og adelskapet. 

On 5/11/2019 at 8:20 AM, AnonymBruker said:

https://www.nrk.no/17mai/er-du-i-slekt-med-en-eidsvollmann_-1.11024977

For noen år siden fant man 60.000 etterkommere, så helt unik er du jo ikke. Tipper at veldig mange av disse 60.000 er helt vanlige folk og at mange av dem er sikkert i familier som har bodd på «bygda» i generasjoner. Tror ikke du skal regne med at alle disse føler seg som «borgerskap» på samme måte som du gjør. 

MEN hvis du er seriøs, så kan du jo lage en Facebook-gruppe eller noe, «oss som er etterkommere etter eidsvollsmenn», og presentere ideen din om å kle seg i «Eidsvolls-uniform» der? For hvis dette skal bli en «greie» så må flere enn deg gjøre det, ellers ser det bare ut som et kostyme. Det hadde jo bunaden også gjort, hvis ikke det var bygget opp en tradisjon rundt det og alle visste hva det var. 

Takk. Det med å kontake andre hadde ikke vært så dum ide. Kan i hvert fall starte med familien min og så kan vi prøve å få til noe sammen og heller utvide det etter hvert. Har ingen behov for at 60 000 skal gå kledd som meg. Tenker uansett at de aller fleste har Eidsvoll-menn langt ute i slekta og ikke mer direkte slik som meg. 

On 5/11/2019 at 1:47 PM, AnonymBruker said:

Da vil jeg anbefale deg sjakett. Det er et stasplagg til bruk på dagtid. 

Som du ser er mange av eidsvollsmennene kledd i uniform, og med mindre du har rett til å bære en gitt uniform blir akkurat det helt feil. De andre antrekkene gjenspeiler vel datidens bekledning for menn. Du kan forsåvidt trygt gå for mannsbunad, da norske mannsbunader på ingen måte er rekonstruksjoner av arbeidsantrekk for fattige husmenn, hvis det er det du er redd for å assosieres med. 

Flere av eidsvollsmennene var for øvrig bønder, så hvis du går for eidsvollsmanns-looken må du passe på hvem av dem du eventuelt vil etterlikne og hvilke du vil unngå. ;) 

Anonymkode: 15361...e37

Blir sjakett i år ja. Å få sydd et skikkelig 17. maiplagg er jo noe som vil ta lang tid. Bunad tar lang tid og jeg ønsker jo et helt nytt design. 

Vet at mane av Eidsvoll-mennene var kledd i uniform. Men ting var litt annerledes på den tiden. Ikke alle uniformene er militære. Også sivile som hadde høye stillinger i det offentlige hadde uniform på den tiden. Det kan fort være passende for meg. 

Enig, ønsker ikke kle meg som noen av bøndene på maleriet. Men kan leve med å gå kledd som noen av de store jord og skogeierne i Oslo. 

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Det viser seg altså at her er der muligheter - på ordentlig! Det er laget en bunad som er inspirert av moten i 1814. Den ble laget til grunnlovsjubileet og må jo vare som skapt for TS! 

http://www.bunadtilvirkerne.no/bunad-1814

Genialt! Nå er ikke jeg fra akkurat Romerrike, men ideen bak virker jo å være som det jeg ønsker. Men kanskje det finnes lignende plagg fra Oslo? Jeg skal sjekke det ut. Ser også at drakten bygger på rekonstruksjoner fra museumsplagg. Så jeg får kanskje ta meg en tur til Folkemuseet på Bygdøy og se om de har noe i min stil. 

På maleriet så har for øvrig alle lange bukser og støvler. Så ser for meg at det er noe mer riktig for meg enn knebukser og bunadsko. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...