AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Jeg er ei jente på 22 år som fant gleden ved styrketrening for to år siden. Som tenåring trente jeg ekstremt mye håndball og hadde godt med muskler. Dette forsvant da jeg fikk kreft og ble ekstremt undervektig. Da jeg begynte å trene styrke merket jeg hvor godt det føltes å få muskelmasse tilbake. Jeg følte meg vanvittig bra, ble veldig sterk og så bedre og bedre ut. Det var virkelig kun lystbetont det første året. Det andre året mitt ble det verre. Trening har blitt tvang og jeg må trene seks dager i uka og vektene/repitisjonene må være minimum det samme som sist og helst økes for at jeg ikke skal føle angst for å miste muskler. Maten min må også være helt korrekt i forhold til mine mål. Dette spiser meg opp innvendig og tar så mye av hverdagen min. Jeg vil ikke slutte å trene, men jeg kan ikke fortsette sånn. Er det noen som har opplevd dette og fått et bra forhold til trening igjen som kan komme med tips? Anonymkode: cd3dd...f40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #2 Skrevet 10. mai 2019 Jeg har ikke vært i din situasjon, så jeg har bare ett råd, men det har i alle fall hjulpet meg til å få kroppspresset litt mer på avstand: Slutt å følge trenings- og fitnessfolk på instagram. Jeg tror ikke man skjønner akkurat hvor påvirket man blir av å få bilder slengt i fleisen hver eneste dag, det blir som en del av din virkelighet. Slutt å følge alle som driver med sånt som kan gi deg dårlig samvittighet. Anonymkode: cb748...72f 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #3 Skrevet 10. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært i din situasjon, så jeg har bare ett råd, men det har i alle fall hjulpet meg til å få kroppspresset litt mer på avstand: Slutt å følge trenings- og fitnessfolk på instagram. Jeg tror ikke man skjønner akkurat hvor påvirket man blir av å få bilder slengt i fleisen hver eneste dag, det blir som en del av din virkelighet. Slutt å følge alle som driver med sånt som kan gi deg dårlig samvittighet. Anonymkode: cb748...72f Tusen takk. Jeg har faktisk tenkt på om det kan påvirke meg og er mulig det gjør det. Der er det alltid folk som gjør mer, som har større muskler og spiser bedre. Skal ta en runde nå og kutte det helt ut😊 Anonymkode: cd3dd...f40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 Du bør øve på å ta deg fridager, og IKKE følge mønsteret ditt. Trening og sunnhet er bra, men ting som okkuperer hver ledige krok i hjernen er det ikke. Anonymkode: 7b62e...707 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør øve på å ta deg fridager, og IKKE følge mønsteret ditt. Trening og sunnhet er bra, men ting som okkuperer hver ledige krok i hjernen er det ikke. Anonymkode: 7b62e...707 Nei det er det jeg har innsett nå, det er virkelig ikke sunt slik det er nå. Det er jo meningen at det skal gjøre hverdagen min bedre, ikke at det skal ødelegge den. Jeg har hatt feber i fire dager nå. I dag var første dag jeg våknet opp og MÅTTE på trening. Kom meg til busstoppet og så snudde jeg i det jeg skjønte at dette var på ingen måte bra for kroppen min. Anonymkode: cd3dd...f40
Sirah Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 Først av alt: Bestill en legetime. Mulig det ikke er "alvorlig" nå, men slike ting utvikler seg om man ikke tar tak i det. Deretter slutter du å følge alle på nettet som kan påvirke deg i negativ retning. Hva med å kjøpe noen timer med PT? Forklar problemet og få personen til å legge opp en mer fornuftig treningsplan enn den du har nå. Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 4 minutter siden, Sirah skrev: Først av alt: Bestill en legetime. Mulig det ikke er "alvorlig" nå, men slike ting utvikler seg om man ikke tar tak i det. Deretter slutter du å følge alle på nettet som kan påvirke deg i negativ retning. Hva med å kjøpe noen timer med PT? Forklar problemet og få personen til å legge opp en mer fornuftig treningsplan enn den du har nå. Lykke til Takk, skal gjøre det. Samboer har begynt å bli veldig bekymret og jeg har totalt angrepet han for det fordi jeg er så redd for at han skal nekte meg treninga. Dette kan ikke være normalt. Anonymkode: cd3dd...f40 1
Sirah Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, skal gjøre det. Samboer har begynt å bli veldig bekymret og jeg har totalt angrepet han for det fordi jeg er så redd for at han skal nekte meg treninga. Dette kan ikke være normalt. Anonymkode: cd3dd...f40 Nei det er ikke normalt..... Bestill legetime på mandag du ❤️ Lykke til! 1
dr_zhivago Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 Husk også at det er utrolig mange av insta-modellene som bruker dop og alt mulig rart for å få fysikken sin + sørger for best mulig vinkel og pump i musklene hver gang de tar bilde. De ser nok ikke helt perfekte ut hele tida. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 Først av alt så må du kvitte deg med den myten om at trening alltid skal være så forbanna lystbetont! Og det der med å sidestille viljestyrke med "treningspress" er også en sjargong som er veldig moteriktig i dag, men det trenger absolutt ikke være sånn. Det eneste du trenger å gjøre er å slutte å sammenligne deg med alle andre og slutte å posere. Anonymkode: 5bc99...cf5
DavinaWin Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 En ting som muligens kan hjelpe å tenke på er at for å bli sterkere og yte ditt beste, er kroppen NØDT til å få hvile. Forsøk å kutte ned til 5 dager i uka, og ha feks 4 dager i uka som mål. Jeg kan garantere deg at du ikke mister muskler om du går ned til 4 ganger i uka. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #12 Skrevet 11. mai 2019 Mulig du begynner/allerede har utviklet ortoreksi. Jeg har generell (uspesifisert) spiseforstyrrelse som veksler i symptomer. Nå for tiden er det ekstrem opptatthet av å trene hver dag. Denne uken har jeg slitt for på tirsdag hadde jeg veldig vondt i et kne etter en vridning på fotballtrening og onsdag gikk jeg med EKG-apparat og blodtrykksapparat i et døgn så kunne ikke trene med alle ledningene og at jeg ikke kunne dusje da. Så jeg hadde panikk og følte at nå kom muskler til å forsvinne og jeg kom til å gå opp i vekt. For min del er det litt sånn at jeg må velge mellom tre onder. Være anorektisk, bulimisk eller ortorektisk. Jeg er ikke i posisjon til å klare å ta tak i spiseforstyrrelsen i seg selv så jeg går den veien som er best for kroppen og som tillater meg å ikke være FOR streng med maten. Men det er uten tvil svært slitsomt og det tar vekk en del av treningsgleden. Det blir sykelig og når det er slik at humøret og tanker om seg selv avgjøres av om en har trent nok og spist sunt nok så har det gått for langt. Jeg vet jo ikke hvor langt inn i dette du har kommet, men hvis du kan begynne å gråte av fortvilelse fordi du ikke har fulgt alle reglene og gjort det bra nok på trening så bør du oppsøke hjelp. For min del har jeg så mange andre problemer med psyken at denne delen av det blir sett på som nødvendig for meg å ha akkurat nå. For å ikke rakne helt. Anonymkode: 56f63...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #13 Skrevet 12. mai 2019 Det høres kanskje litt ut som det største presset kommer fra deg selv? Det er ikke sunt å leve såpass «sunt», ihvertfall ikke for psyken, og den er kjempeviktig å ta vare på. Måten du lever på minner meg litt om ei venninne av meg som hadde ortoreksi. Hun fikk hjelp av helsevesenet med å komme seg ut av det skadelige mønsteret. Anbefaler som de andre her skriver å bestille en time hos legen og være helt ærlig ❤️ Anonymkode: 7b8a7...08d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå