Gå til innhold

Barnevern og omsorgssvikt - hvorfor svikter det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, men..

Jeg har satt meg ganske godt inn i både Angelica-saken og Christoffer-saken. Begge to er jo prakteksemplar på at systemet har sviktet. Slik moren til Angelica herjet og manipulerte systemet og de rundt seg slik at hun fikk muligheten til å direkte bidra til at datteren døde i egen seng. Og alle som merket at noe ikke var som det skulle med Christoffer, både familie og skole. Leger på bupa som ikke tenkte over at det var noe mer enn ADHD og innleggelsen med masse skader på kroppen to uker før han døde.. 

Hva har gått galt her? Hvordan er det mulig at dette fikk skje? At Angelica og Christoffer sin skjebne ble en redselfull og pinefull død framfor at alarmbjellene hadde gått av i tide? "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl". Hvorfor skjønte de ikke? 

Er det fordi de fleste av oss ikke klarer tanken på å skade egne barn,  og dermed svikter i å ha i bakhodet at dette faktisk skjer? Er det nå da uansett en unnskyldning for de som faktisk er fagpersonell som ikke har klart å se alvorlighetsgraden i tide? 

Jeg klarer bare ikke forstå det. 

Jeg har selv hatt barnevernet involvert på grunn av psykisk sykdom og innleggelse. Da var det undersøkelser og hjemmebesøk før de henla saken da de så at barna var godt ivaretatt. Når barnevernet kommer inn i bildet i en slik sak som kun gikk på min egen psykiske helse og ikke ett eneste bekymringsmoment direkte knyttet til barna, hvordan kan de klare å svikte i slike saker hvor det står om liv om død? 

Jeg finner dette vanskelig å forstå. Hvordan skal systemet og resten av oss inngå at noe slikt skjer igjen? 

Anonymkode: ead88...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...