Gå til innhold

Disssosiativ lidelse, hva er dette i praksis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har nylig fått diagnosen. Jeg syns det er vanskelig å forstå den og finne gode forklaringer på nett.

Kan noen av dere som har dette forklare meg de mest typiske symptomer osv?

Anonymkode: 8f0b4...b11

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har nylig fått diagnosen. Jeg syns det er vanskelig å forstå den og finne gode forklaringer på nett.

Hvilken diagnose er det han har fått? 

Anonymkode: e0d97...80d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være så mangt og gi utslag på uendelig mange måter. Alt fra å falle ut i samtaler til flere personligheter,men hva med å høre med mannen din. Har jo fått diagnosen basert på sine symptomer.

Anonymkode: 9f86b...dc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En dissosiativ lidelse innebærer mer en enn bevisthet i samme kropp. Av og til vil de som lider av dissosiative lidelser disossiasere som betyr at de blir bevistløse fordi en annen bevisthet erstatter deres egen og tar kontroll over kroppen. Dissosiaserte folk er ikke lenger seg selv og opplever ingen ting mens de er i et disosiativt koma.

Anonymkode: 332b3...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange måter å lide av dissosiativ lidelse. Jeg hadde flere personligheter som ung, nå er det mer som om det er flere av meg som veksler på å ta over personligheten min. Det tok meg mange år å skjønne hvor lite folk utenfra ser ellers forstår av dette, så jeg lever mer eller mindre vanlig liv, men det er med helt vanvittig indre stress, panikk over ting jeg har sagt eller gjort helt uten å ha styring, hukommelsestap her og der, og å aldri helt vite hvor bra/dårlig jeg kommer til å fungere. 
Du burde spørre mannen din om hvorvidt han lider av DID eller uspesifisert dissosiativ lidelse, eller hva. Dessuten, hvordan merker du til dette? Merker du ingenting, mye..?

Anonymkode: 37d5e...ca5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dissosiativ lidelse innebærer mer en enn bevisthet i samme kropp. Av og til vil de som lider av dissosiative lidelser disossiasere som betyr at de blir bevistløse fordi en annen bevisthet erstatter deres egen og tar kontroll over kroppen. Dissosiaserte folk er ikke lenger seg selv og opplever ingen ting mens de er i et disosiativt koma.

Dette stemmer ikke helt

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er trolig et ikke så veldig presist forsøk på å beskrive dissosiativ identitetsforstyrrelse, den mest alvorlige av mange ulike dissosiative lidelser.

Uten å vite mer om hvilken diagnose mannen din har fått, er det umulig å gi deg et fullverdig svar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er trolig et ikke så veldig presist forsøk på å beskrive dissosiativ identitetsforstyrrelse, den mest alvorlige av mange ulike dissosiative lidelser.

Uten å vite mer om hvilken diagnose mannen din har fått, er det umulig å gi deg et fullverdig svar. 

At innlegget ditt manglet presisjon er jeg helt enig med deg i. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At innlegget ditt manglet presisjon er jeg helt enig med deg i. 

Ok. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet dessverre for lite om dette foreløpig da han er bortreist og har sagt det pr tlf. Han har gått jevnlig til psykolog. Jeg merker kun at han oppleves følelsesmessig avstumpet ", ting som"burde" inkludere følelser preller av på han og han kan se ut til å ikke ta ting innover seg. Han husker heller ikke episoder der han har vært sint feks. Virker som han har blackout.

Foruten dette er han velfungerende og i jobb og veldig sosial og utadvendt. Ikke noen "flere personligheter". Tror ikke det kan være den mest alvorlige diagnosen. 

Er dette typiske symptomer?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dessverre for lite om dette foreløpig da han er bortreist og har sagt det pr tlf. Han har gått jevnlig til psykolog. Jeg merker kun at han oppleves følelsesmessig avstumpet ", ting som"burde" inkludere følelser preller av på han og han kan se ut til å ikke ta ting innover seg. Han husker heller ikke episoder der han har vært sint feks. Virker som han har blackout.

Foruten dette er han velfungerende og i jobb og veldig sosial og utadvendt. Ikke noen "flere personligheter". Tror ikke det kan være den mest alvorlige diagnosen. 

Ts

Blackout ja,det andre nei. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

alt utenom at han er velfungerende og i jobb og veldig sosial og utadvendt stemmer. men kan hende spiller han en rolle når han er på jobb og er utadvendt og tilsynelatende velfungerende? han har vel ikke fått en såpass alvorlig diagnose uten grunn. så godt mulig han holder mye av sin indre kaotiske verden skjult for deg. 

Anonymkode: 37d5e...ca5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynner nesten å lure på denne diagnosen hans jeg. Høres jo ikke ut som han er typisk i symptomene... Merkelig. Takk for fine innspill og forlklaringer. 

Ts

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynner nesten å lure på denne diagnosen hans jeg. Høres jo ikke ut som han er typisk i symptomene... Merkelig. Takk for fine innspill og forlklaringer. 

Ts

Hvordan kan du trekke den konklusjonen? Er ikke mye i denne tråden som forklarer dissosiativ lidelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Hva er symptomene hans. da? Jeg mener de reelle symptomene hans, ikke hva du tolker de til å være sett utenfra. 

• Liker 1
Skrevet

Ts: hva med å bli med samboeren din på en av timene hos behandler slik at du kan spørre litt km diagnosen og om din "rolle" som kjæreste. Hør med samboeren din om det er i orden, det kan være nyttig for dere begge at du forstår mer achva diagnosen innebærer og føler deg mindre usikker og forvirret :) pga taushetsplikt må dere selvsagt avtale dette på forhånd slik at behandler og kjæresten din beggeto er forberedt slik at ingen grenser blir kryssa 

AnonymBruker
Skrevet

Har lest kvinneguiden i mange år, og nå har jeg også laget en profil til meg selv. Håper på å vå være med og kanskje delta  i diskusjoner o.l.

Syns disse temaene er interessante. Ikke bare for megselv og mine problemer, men også for folk jeg kjenner. Gleder med til å (forhåpentligvis) bli litt bedre kjent med dere og alles tanker rundt det som kalles livet  (om jeg får lov) 😊💮🌱

Anonymkode: 0ae22...aa5

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Har mannen din erfart langvarige traumer som du er kjent med? Ofte kommer slike diagnoser i kjølevannet av (komplekse) traumeerfaringer. Jeg har en dissosiativ forstyrrelse. Jeg har mange symptomer. De jeg er klar over er: nummenhet både følelsesmessig og fysiologisk (dvs. jeg kan tidvis ikke kjenne deler av kroppen eller føler at kroppen jeg har ikke er min), jeg kan høre lyder/stemmer, jeg kan miste hørselen, jeg kan ha sagt og/eller gjort flere ting uten å huske det i etterkant. Sistnevnte skjer veldig ofte. Jeg har en voksen, svært velfungerende del (den de aller fleste ser) og flere "sårbare deler" i personligheten. 

Slik flere nevner her, finnes det ulike varianter og grader av patologisk dissosiasjon (alle kan forsvinne litt når de er slitne eller stresset over tid). Det kan være lurt å snakke med både mannen din og kanskje også få litt mer informasjon fra hans behandler om det er i orden for han? 

Anonymkode: 471e5...e5b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...