Gå til innhold

Ikke lov å dele avisartikler med enkeltpersoner?

Gjest SVK

Anbefalte innlegg

Noen på Kvinneguiden la ut en lenke til en avisartikkel hos dn.no som ligger bak en betalingsmur. Jeg spurte om noen som hadde tilgang til avisartikkelen kunne sende meg artikkelen på PM.  Er det brudd på opphavsrett å dele artikler på den måten?  

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, strengt tatt er det det. Men rettighetshaver ville neppe tatt seg bryet med å rettsforfølge saken, om det ikke ble spredning i et visst omfang.

Anonymkode: bf712...8b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, strengt tatt er det det. Men rettighetshaver ville neppe tatt seg bryet med å rettsforfølge saken, om det ikke ble spredning i et visst omfang.

Takk. Men lov med kopiering til "privat bruk", så om jeg spør noen jeg kjenner om å sende kopi av artikkelen til meg så er det lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SVK said:

Takk. Men lov med kopiering til "privat bruk", så om jeg spør noen jeg kjenner om å sende kopi av artikkelen til meg så er det lov?

Hvor har du det fra? "Deling" av filmer via Pirate Bay er også til privat bruk, ulovlig er det åkkesom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor har du det fra? "Deling" av filmer via Pirate Bay er også til privat bruk, ulovlig er det åkkesom.

- I sin alminnelighet er det lov å ta kopier av åndsverk til privat bruk. Privat bruk betyr ikke bare eget personlig bruk, men også bruk innenfor det en kaller for privatsfæren, forteller han.

https://www.nrk.no/kultur/alt-du-trenger-a-vite-om-andsverkloven-1.896445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SVK said:

- I sin alminnelighet er det lov å ta kopier av åndsverk til privat bruk. Privat bruk betyr ikke bare eget personlig bruk, men også bruk innenfor det en kaller for privatsfæren, forteller han.

https://www.nrk.no/kultur/alt-du-trenger-a-vite-om-andsverkloven-1.896445

Les hele artikkelen. Det det er snakk om, er å spille av CDen du har kjøpt for andre enn deg selv. Dette er noe annet enn å for eksempel legge ut musikken på nett, eller for den del kopiere CDen og gi kopien til noen. Dette siste er mer sammenlignbart med å spre innholdet av en betal-artikkel.

Jeg er ingen ekspert på feltet, og kan ta feil. Men poenget med betal-artikler blir jo borte om én person kan kjøpe tilgang, og så spre innholdet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...