Gå til innhold

Jamie's Skolemat

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Var det noen som så Jamie's Skolemat på TvNorge i dag? Ble rimelig kvalm av å se hva de putter i nuggets og slike halvfabrikata produkter. Enda jævligere var det å se hva britiske skolebarn dytter i seg på skolen. Plutselig virker ikke den svette brunostskiva så ille lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fulgt med på alle episodene i denne serien og blir kjempeengasjert av den.

All ære til Jamie Oliver som bruker kjendisstatusen sin til noe så viktig og legger ned så mye idealistisk arbeid uten at noen har bedt ham om det! :klappe:

Skrevet

Ja, jeg har også fulgt med på denne serien! Utrolig hva ungene spiser! Kun denne kyllingsmørja som de kaller nuggets og chips.

Ganske utrolig at Jamie "gidder" å engasjere seg og jobbe mot et sånn system. Ser jo ut som om det har hjulpet litt også.

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-...1547224,00.html

Gjest Anonymous
Skrevet

Men det tar nok på. Det så vi i går da han gikk gråtende inn i et oppbevaringsrom eller hva det nå var.

Skrevet

Ja, hva var det? det var litt tatt ut av sammenhengen kanskje? Var jo klippet akkurat der. Kanskje noe med disse usanne ryktene å gjøre om utroskap, ekteskapsproblemer etc. Men all honnør til fru Oliver altså, hun kan ikke se mye av mannen sin slik han jobber og reiser.

Skrevet

Det som engasjerer meg, er at denne serien setter søkelys på hvordan kosthold faktisk kan virke inn på samfunnsstrukturen.

Det er på offentlige skoler Jamie lunsj introduseres, maten på private skoler der foreldre fra høyere samfunnslag har barna sine, er nok ganske andre saker. :roll:

Barna som spiser dårlig skolelunsj på offentlige skoler, får ofte like dårlig mat hjemme, ifølge det serien viser, og spiser aldri grønnsaker, grove kornprodukter eller rent kjøtt eller fisk, kun sterkt prosessert mat full av mettet fett, sukker, salt og kunstige tilsetningsstoffer. De ferdigkjøpte "lunsjboksene" enkelte foreldre sender med barna, ser feks. i hovedsak ut til å inneholde søte "juicedrikker" (dvs. uten en eneste naturlig ingrediens), candybars, småposer med chips og plastleker.

Barnas dårlige kosthold fører til konsentrasjonsvansker og helseproblemer (Jamies lunsj fjerner iflg serien både bråk og astmainhalatorer fra klasserommet! :o ). Atferds- og helseproblemene går utover skolegangen - og påvirker dermed valgene man får anledning til å gjøre videre i livet. Slik viser faktisk serien at sunn, næringsrik mat til barnas skolelunsj kan være en avgjørende faktor for å skape sosial utjevning i samfunnet. Det synes jeg er skikkelig tankevekkende!

Gjest SumoBryter
Skrevet
Var det noen som så Jamie's Skolemat på TvNorge i dag? Ble rimelig kvalm av å se hva de putter i nuggets og slike halvfabrikata produkter. Enda jævligere var det å se hva britiske skolebarn dytter i seg på skolen. Plutselig virker ikke den svette brunostskiva så ille lenger.

:ler::ler::ler:

Jeg bare ler når det snakkes om at nordmenn er usunne...Dere skulle bare visst hva folk putter i matpakkene til ungene sine her :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg var femten, for ca 100 år siden eller no, var vi på skoletur til England. Vi bodde privat og fikk matpakke hos de vi bodde hos. Vi hadde aldri opplevd maken! Vi fikk bare fint brød og pålegget var enten fett eller søtt. Samt en juice som var supersøt og en pakke potetgull(!) Nå kunne en jo tro at vi ble veldig glade for det, men etterhvert så lengtet vi alle etter melken og grovbrødet.....

Skrevet

Har ikke fulgt med på serien, men har stor sans for Jamie og hans matfilosofi. Er også veldig glad for at vi i Norge sender matpakke med ungene på skolen. Jeg er redd for at den skolematen som hadde blitt tilbudt i Norge også kunne blitt mye usunne, lettvindte saker. Mine barn har matpakker med grovt, hjemmebakt brød eller fullkornsblanding som de heller skolemelken over i tillegg til frukt eller gulrot. Mange har problemer med å få ungdomsskoleelevene sine til å spise skolemat, men jeg har aldri merket det problemet. Her hos oss smører jeg alle matpakkene etter den enkeltes ønsker. Da vet jeg i alle fall at alle har fått i seg skikkelig frokost og har en god matpakke med seg i ranselen. Man kjenner jo selv hvor sur og uopplagt man blir når det nærmer seg lunsj, og da er det ikke rart det er mye uro i skolene når mange ikke engang har fått i seg frokost!

Skrevet

Ja, helt utrolig at barna ikke vet forskjell på potet og gulrot eller hvordan en tomat ser ut. De ble foret med kyllingnuggets og chips på skolen og akkurat det samme når de kom hjem til foreldrene sine. At ikke foreldrene kan ta ansvar da?

Da jeg var på språkreise i England fikk vi med lunchpakke hver dag. Et hamburgerbrød med skinke, en Kit-kat sjokolade og en liten pose potetgull. Vi var jo uthungret! Til frokost fikk vi en skive fin toast og te.

Disse ferdig-lunch-boksene i programmet ser mer ut som reklame for frokost-blanding firmaer eller kjeksprodusenter. Ser faktisk ut som Happy-meal fra Mc'ærn.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes det er virkelig betenkelig at myndighetene ser ut til å motarbeide Jamie på bakgrunn av økonomi. De vil heller reparere evt. skader enn å forebygge, for det føles billigere her og nå :roll:

Skrevet

forrige søndag var det intervju med en lege (?) som fortalte litt om hva han opplevde, og han fortalte at barn i skolealder fikk såpass forstoppelse at de til slutt kastet opp avføring!!! :o

altså, det var ikke oppkast slik vi er vant til, men "fastere", mer som avføring.

det må jo ut, og er det stopp pga ødelagt tarm pga dårlig mat, så kommer det andre veien, samme hvor langt i prossessen det er kommet.... :hår:

trodde nesten ikke på ham jeg.... er det mulig?

men han sa så...

Skrevet

Har selv bodd et år i england, og merker de kvalme mat-minnene kommer tilbake når jeg ser det programmet...

Jeg gikk på høgskole og kantinematen var akkurat slik du ser på de skolene på tv...

Alt av varme retter var frityrstekt, og utenfor klasserommene var det automater med potetgull og sjokolade.. De hadde "kostet på seg" en liten salatbar i kantinen, men salaten var alltid vassen og lite appetittvekkende. :roll:

Dessuten var det umulig å finne skikkelig grovbrød i butikkene...

Heldigvis sendte mamma meg pakker med grove knekkerbrød og lignende..men jeg gikk likevel ned en del kilo, rett og slett fordi jeg ble kvalm av all næringsløs og fet mat.. Ganske uvant for en som er vant til et vanlig sundt og godt norsk kosthold!

Skrevet
Jeg synes det er virkelig betenkelig at myndighetene ser ut til å motarbeide Jamie på bakgrunn av økonomi. De vil heller reparere evt. skader enn å forebygge' date=' for det føles billigere her og nå :roll:[/quote']

Helt enig. Å bruke barnas skolemat - og dermed helsen deres - som salderingspost, kan nok redde et presset kommunebudsjett på kort sikt, men det er virkelig dårlig samfunnsøkonomi i det lange løp. :roll:

Skrevet
Jeg synes det er virkelig betenkelig at myndighetene ser ut til å motarbeide Jamie på bakgrunn av økonomi. De vil heller reparere evt. skader enn å forebygge' date=' for det føles billigere her og nå :roll:[/quote']

Total mangel på langsiktig tenking, regner jeg med. De totale kostnadene forbundet med barns helse vil nok bli betydelig lavere på sikt, så det jevner seg ut. Det er et velkjent fenomen, det med at ansvarlige tenker på sine egne resultater og sitt eget ve og vel i jobben, og på grunn av det mister de alt perspektiv.

På en måte er jeg glad for at norske skoler ikke har den typen kantineordning. Og det at elever kjøper seg en skolebolle et par ganger i uka er ingenting i forhold til den maten ungene på de skolene i England spiser hver dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Søren, jeg gikk glipp av det i går!

Noen som vet om det går i reprise?

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
Ja, hva var det? det var litt tatt ut av sammenhengen kanskje? Var jo klippet akkurat der. Kanskje noe med disse usanne ryktene å gjøre om utroskap, ekteskapsproblemer etc. Men all honnør til fru Oliver altså, hun kan ikke se mye av mannen sin slik han jobber og reiser.

Var noe om at ei eller anna tabloidblekke hadde ringt ham mens han var på ferie og hevdet at han slo kona og ungene. Men som du sier så var det jo behendig klippet akkurat der.

Må si at det ikke var så rent lite den godeste kokken bannet i gårsdagens program.

Skrevet

Er det rart folk er overvektige, og har alle mulige slags sykdommer sier jeg bare. Genene våre blir bare dårligere og dårligere. Vi kommer til å havne tilbake på apestadiet, ehe. Kosthold burde vært mer fokus på også her i landet. Er skikkelig imponert over Jamie.

Skrevet

Vi kan le så mye vi vil av kostholdet i skolene i England.

Men i det minste har de et kosthold.

Samme hvor mye vi sier "i Norge har ungene grovt brød med brunost på til matpakke" så betyr ikke det at alle ungene i norges land har det eller spiser mat i det hele tatt på skolen.

Jeg er overbesvist om at det er på tide med en skolemat debat her i Norge.

Skrevet
Vi kan le så mye vi vil av kostholdet i skolene i England.

Men i det minste har de et kosthold.

Samme hvor mye vi sier "i Norge har ungene grovt brød med brunost på til matpakke" så betyr ikke det at alle ungene i norges land har det eller spiser mat i det hele tatt på skolen.

Jeg er overbesvist om at det er på tide med en skolemat debat her i Norge.

Her er jeg helt enig.

Hvis nordmenn bare bruker denne serien som en anledning til å rakke ned på britenes kosthold og skryte av var egen matpakke, så er det synd, synes jeg.

Det er ikke vanskelig å argumentere for at kneippbrød med syltetøy, nugatti eller brunost, for den saks skyld, ikke er noen særlig balansert og næringsrik lunsj, det heller. Og slett ikke bolle og cola, som antakelig også er temmelig utbredt. Svenskene, som er vant med at barna får varm lunsj på skolen, rister på hodet av oss. Tiden er absolutt inne for en revurdering av matpakkeordningens fortreffelighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...