Gå til innhold

Katt, flytting... HJELP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kastrert hannkatt på snart 9 år. På tirsdag neste uke er det 2 uker siden vi flyttet. 

Jeg har lest på nett at man skal holde katten inne i MINST 2 uker, helst lengre...

Jeg lurer på om jeg kunne sluppet han ut litt før tirsdag? Jeg synes faktisk det er dyreplageri å holde katten inne såpass lenge (hvertfall 1måned!!).

Anonymkode: ac7a0...48a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke dyreplageri. Katten kjeder seg ja, men om du som eier er flink til å prøve å aktivisere den så går det faktisk helt fint. Om dumskap slippe han ut kan ingen her svare på da katter er så sinnssykt forskjellige, min gamlepus trengte bare å være inne i noen timer før han kunne ut, mens hu vi har nå må nok være inne en god stund fordi hun er så vimsete. 

Anonymkode: d74a1...7f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke dyreplageri. Katten kjeder seg ja, men om du som eier er flink til å prøve å aktivisere den så går det faktisk helt fint. Om du skal *** slippe han ut kan ingen her svare på da katter er så sinnssykt forskjellige, min gamlepus trengte bare å være inne i noen timer før han kunne ut, mens hu vi har nå må nok være inne en god stund fordi hun er så vimsete. 

Rettet

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta ham med ut i bånd? Være med ham ut og la ytterdøren stå åpen i begynnelsen? Du kjenner vel din katt best, at man skal la det gå en viss tid er helst en pekepinn. 

Anonymkode: bd166...c41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bli med den ut, med eller uten bånd. Det er du som kjenner din katt best. 

Anonymkode: 44b8e...20d

AnonymBruker
Skrevet

Da vi adopterte vår katt var den inne i 3 måneder. Da hadde den jo naturligvis ikke noen tilhørighet til hverken oss eller hjemmet vårt, så det blir litt annerledes. 

Når den var borte i uker 3 nå (var innestengt og fant ikke veien hjem), holdt vi den inne i 1 uke. Eller 6 dager, han holdt på å fly på veggen her hjemme og virket ikke særlig lykkelig. Han ville ut allerede etter 40 min inne, og da trøstet jeg meg bare med at jeg holdt han inne for hans egen del.

Jeg syns du skal føle på det selv. Om den virker trygg inne kan det være katten er klar for å gå ut. Strø kattesanda hans utenfor slik at han lukter sin egen urin.

Masse lykke til, er nervepirrende første gangen de går ut på egenhånd. Jeg har hatt hjerte i halsen begge gangene❤️

Anonymkode: 28466...aa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var kattene ute 2 dager etter vi flyttet. Bor på landet så lite trafikk å være redd for. De holdt på å drive meg til vanvidd å man så på de at de misstrivdes. Begge har vært utekatter hele livet. De er vant til å være her og der, siden de er med til kjæresten, på ferie hos mine foreldre når vi er ute å reiser og hjemme her.. Har gått bare bra. De har flytta 2 ganger, å begge gangene var de ute 1-2 dager etter

Anonymkode: 3cbfe...1a1

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg flyttet med kattene mine kunne jeg slippe dem ut med en gang. Det var meg de hadde tilknytning til, ikke stedet.

Anonymkode: a87d9...33d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar!❤️

Katten min vrir av seg og får panikk av alt som har med bånd eller halsbånd å gjøre. Så det blir nokk til at jeg går ut sammen med han i morgen! Han er en gammel katt, og er veldig tilknyttet til meg, så jeg håper og tror det skal gå fint å sleppe han ut.

Igjen, tusen takk for alle svar😊

AnonymBruker
Skrevet

Katter er veldig forskjellige slik. Her klarte pus å komme seg ut etter to dager. Gikk helt fint. Så at hun holdt seg litt skeptisk i hagen, for det er mange (store!) katter som bor rundt, så ble ikke hysterisk i å få henne inn igjen, men observerte og lot døra stå åpen. Tror det tok en uke før hun gikk utenfor hagen. 

Denne katten har imidlertid klart å stikke av samme dag som den ble plassert hos min søster, som skulle passe. Gikk til og med fint det også, selv om det ikke var hos "hennes folk". Sto på riktig dør da hun ble sulten. 

Noen katter har veldig god stedsans og forståelse for hvor de får mat, og andre ikke. (Hun hadde jo ofte vært med min søster på hytta også, så regner antagelig også henne som en av sine.) 

Anonymkode: 5a3fc...afc

AnonymBruker
Skrevet

Katter er så forskjellige. 

Sist gang vi flyttet, hadde vi en jentepus som var 2 år. Hun er og var veldig knyttet til oss. Samme kvelden vi flyttet, var vi ute i hagen sammen med henne. Og vi gikk sammen med henne til inngangsdøren. Hun skjønte umiddelbart hvor hun bodde. Hver kveld ca. 22.00 roper vi på henne for at hun skal komme inn for kvelden og sove sammen med oss. Hver eneste kveld kommer hun når vi roper. 

Anonymkode: 8792d...69e

AnonymBruker
Skrevet

Igjen, tusen takk for svarene😊

Veldig betryggende at det har gått såpass fint med deres katter! Blir nok til at pus skal få utforske litt av hvert utenfor dørene imorgen! Gleder meg til å se han få være ute❤️ Han har stått alt, alt for lenge å sett i vinduet og lengtet etter å gå ut😢❤️

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg flyttet hjemmefra hadde jeg med meg 2 katter. Etter ca 3 uker fikk de komme ut. En av dem taklet det helt fint og bor fortsatt her, den andre stakk av 3-4 ganger og tilslutt ga jeg opp å kjørte den hjem til min mor.

Jeg hadde et godt bånd med den ene katten, så den kunne jeg sikkert sluppet ut etter en dag eller to uten problemer fordi hun trives så godt i mitt selskap. Den andre katten var gammel å sær og hadde alltid foretrukket min mor så den katten hatet å bli tvunget til å flytte.

Hvis katten «hater» å være inne i det nye hjemmet, men har et godt bånd til deg så hadde jeg hatt halsbånd/chip med kontaktinfo på den og gått ut sammen med katten når den er sulten og gjerne gi den litt fristende mat ute.

Anonymkode: 3c1e2...546

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre den vadnrer mye og ikke er spesielt knyttet til dere, så går det nok bra. Det er katter som vandrer mye og som ikke er spesielt knyttet til eierne som har størst sjanse for å forsvinne. Sånn sett er det viktigere å holde en voksen omplassert katt inne lenger enn om du har katt en kastrert katt i 9 år som er glad i deg

Anonymkode: fa5af...3a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har panikk!! Jeg gikk nettopp ut sammen med katten... først snuste den litt så gikk han bare lengre og lengre bort fra der vi bor! Jeg ropte og ropte, men han kom ikke!! Nå vet jeg ikke hvor han er!!

tror dere han kan komme tilbake om en stund??? Hva ska jeg gjøre??

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har panikk!! Jeg gikk nettopp ut sammen med katten... først snuste den litt så gikk han bare lengre og lengre bort fra der vi bor! Jeg ropte og ropte, men han kom ikke!! Nå vet jeg ikke hvor han er!!

tror dere han kan komme tilbake om en stund??? Hva ska jeg gjøre??

Kommer sikkert tilbake. Med mindre den har begynt å vandre «hjem» 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...