AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Eg studerer ved eit universitet, og har nyleg hatt eksamen. Men sjølv om eg kryssa av for nynorsk målform då eg melde meg opp til eksamen, fekk eg likevel ikkje eksamensoppgåva på nynorsk. Er ikkje dette ein formalfeil som kan påklagast? Ein har vel krav på å få eksamensoppgåvene på den målforma ein ynskjer? (Så sant det ikkje er snakk om eksamen i f.eks. bokmålgramatikk, sjølvsagt, eller i framandspråk) Anonymkode: 617cb...268 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #2 Skrevet 10. mai 2019 Ja, det meiner eg er ein feil som du kan klage på. Eg tilrår deg å klage. Anonymkode: 8f057...6bd 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #3 Skrevet 10. mai 2019 Du kan klage, men hva er det du ønsker å oppnå? De kan jo ikke gå tilbake i tid og gi deg oppgaven på nynorsk. Jeg skrev nynorsk selv frem til de to siste åra på høyskolen, men da ble det for vanskelig å sjonglere mellom ca 70 % av bøkene som var på engelsk og resten på bokmål at jeg bare bytta over til bokmål. Skriver nynorsk når jeg skriver på privaten (sms/epost), men på jobb og i andre offisielle sammenhenger så har jeg lagt om til bokmål. Anonymkode: 2693b...dbe 7
Whistler Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 Helt sikkert, men om du har besvart oppgavene og levert inn besvarelsen uten å fremme klagen din da oppgavesettet ble utlevert vil jeg tro at du sliter litt med å få gjennomslag. 3
The Kitten Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 Hva er poenget med å klage? For å understreke et poeng?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 5 minutter siden, The Kitten skrev: Hva er poenget med å klage? For å understreke et poeng? Ja. Rett skal vere rett. Ein må kunne forvente at eit universitet tek begge (eller alle tre) målformene våre seriøst, meiner eg. Eg er ikkje interessert i nokon ny eksamen, men eg hadde forventa meg meir av eit universitet. Anonymkode: 617cb...268 13
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 Du bør absolutt si fra, men hvis du sender en klage på en formell feil, risikerer du bare at du får tilbud om å konte neste semester. Anonymkode: d375d...5dd 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #9 Skrevet 10. mai 2019 2 timer siden, The Kitten skrev: Hva er poenget med å klage? For å understreke et poeng? Fordi det er en formell feil, og eksamensoppgaven skal foreligge på den målformel man ønsker. Bokmål er ikke overordnet nynorsk. Jeg hadde klaget på formell feil dersom eksamensoppgaven kun forelå på nynorsk. Det er fordi vi har 150 oppgaver på eksamen som gjør at resultatet påvirkes av min evne til å lese nynorsk. Det tar lenger tid for meg, samt det er mange ord jeg ikke forstår. 2 timer siden, Whistler skrev: Helt sikkert, men om du har besvart oppgavene og levert inn besvarelsen uten å fremme klagen din da oppgavesettet ble utlevert vil jeg tro at du sliter litt med å få gjennomslag. Nei, man har selvfølgelig klagefrist. Vanligvis er det tre uker, men den skal ikke være mindre enn én uke. Utdanningsinstitusjonene er ikke noe cowboyland, selv om det noen kan kan virke sånn. Anonymkode: edd02...cd8 5
Whistler Skrevet 10. mai 2019 #10 Skrevet 10. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er en formell feil, og eksamensoppgaven skal foreligge på den målformel man ønsker. Bokmål er ikke overordnet nynorsk. Jeg hadde klaget på formell feil dersom eksamensoppgaven kun forelå på nynorsk. Det er fordi vi har 150 oppgaver på eksamen som gjør at resultatet påvirkes av min evne til å lese nynorsk. Det tar lenger tid for meg, samt det er mange ord jeg ikke forstår. Nei, man har selvfølgelig klagefrist. Vanligvis er det tre uker, men den skal ikke være mindre enn én uke. Utdanningsinstitusjonene er ikke noe cowboyland, selv om det noen kan kan virke sånn. Anonymkode: edd02...cd8 Risikoen ved klage i dette tilfellet er at sensur oppheves for samtlige som har fått feil målform og ny eksamen må gjennomføres. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #11 Skrevet 10. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Rett skal vere rett. Ein må kunne forvente at eit universitet tek begge (eller alle tre) målformene våre seriøst, meiner eg. Eg er ikkje interessert i nokon ny eksamen, men eg hadde forventa meg meir av eit universitet. Anonymkode: 617cb...268 Har vi en tredje målform? Anonymkode: 39947...1f2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 1 time siden, studentmammaen skrev: Måtte du svare på bokmål da ?? Du kan svare på den målformen du vil. Ofte du kan svare på svensk og dansk også. Anonymkode: a708c...0b0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #14 Skrevet 11. mai 2019 Ta kontakt med Norsk Målungdom, skriv en mail eller på Facebook eller noe :. De kan hjelpe deg med prosessen med å klage. De har masse erfaring med lignende tilfelle, dette skjer dessverre alt for ofte. Du har rett til å få eksamen på nynorsk. Anonymkode: fb625...9ef 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #15 Skrevet 11. mai 2019 20 timer siden, Whistler skrev: Risikoen ved klage i dette tilfellet er at sensur oppheves for samtlige som har fått feil målform og ny eksamen må gjennomføres. Det er sant, men den risikoen tok først og fremst de som administrerte eksamen ved å ikke dele ut eksamenssett med riktig målform. Anonymkode: edd02...cd8 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Rett skal vere rett. Ein må kunne forvente at eit universitet tek begge (eller alle tre) målformene våre seriøst, meiner eg. Eg er ikkje interessert i nokon ny eksamen, men eg hadde forventa meg meir av eit universitet. Anonymkode: 617cb...268 Hvilken målform er den tredje i Norge mener du? Anonymkode: 99ad9...4f3
ajarRun Skrevet 11. mai 2019 #17 Skrevet 11. mai 2019 Jeg skrev en av mine oppgaver på samisk. De ga meg stryk. Drittsekker! Jeg trodde samisk var en målform i norge. Men så kan jeg ikke samisk da, så den oppgaven var vel litt vanskelig å tolke. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 Ba du eksamensvaktene om å få din målform? Flere steder deler de ut den vanligste målformen til alle, men har oppgavene i annen målform liggende klar for å unngå at folk har grunn til å klage. Hvis du ikke har bedt om dette mener jeg grunnlaget for å klage er svært tynt. Anonymkode: 3aacc...4fe
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2019 #19 Skrevet 12. mai 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken målform er den tredje i Norge mener du? Anonymkode: 99ad9...4f3 Eg tenkte på samisk. Men det er kanskje ikkje definert som ei målform, men som eit separat språk? Usikker på skilnaden i definisjonar og sånt. Kan studentar ved f.eks. høgskular og universitet i Finnmark krevje eksamensoppgåver på samisk? Eg forstår ikkje kva som skulle vere hensikta med å ha oppgåvesett i det andre målføret tilgjengeleg, dersom ein ikkje har tenkt å dele dei ut til dei studentane som har bedd om det? Eksamenskontoret har jo oversikt over kva studentar som skal ha kva målføre, og også eksamensvaktene har lister over dette. Sensor skal vel ikkje ha oversikt over dette, sidan eksamen skal vere anonym, men den som skriv oppgåvene må få beskjed fra eksamenskontoret at oppgåvene må ligge føre i begge målføre. Nei, eg spurte ikkje etter oppgåver på nynorsk, og målforma hadde jo i praksis ikkje innverknad for meg, for eg både les og skriv bokmål også. Så eg kjem nok ikkje til å levere noko formell klage berre for å vere vanskeleg, men eg kjem kanskje til å påpeike det for eksamenskontoret ved eit passeleg høve. Det kjem jo fleire eksamenar, og dette er ein tematikk som eksamenskontoret bør vere medvitne om, meiner eg. Anonymkode: 617cb...268 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #20 Skrevet 13. mai 2019 Når det gjelder samisk, har du kun rett til å få dokumenter på samisk på steder der administrasjonsspråket er på samisk. Du kan altså få det i Finnmark, men ikke i Gjøvik. Det er jo naturlig når innbyggerne i de fleste byer sør for Finnmark ikke har fått opplæring i samisk. Nynorsk har alle hatt på skolen. De har en karakter i nynorsk, og dermed dokumentert kompetanse. Uansett, hør med norsk mållag om eksamensoppgava di. Dette veit de om. Anonymkode: c49be...5e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå