AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Jeg overtok et dyr etter en litt perifer venn. Personen var veldig klar på at h*n var lei av akkurat den typen dyr, men har mange andre. Nettopp fordi personen åpenbart er veldig glad i dyr, så tenkte jeg ikke på å spørre om dyret hadde blitt sjekket hos veterinær etc. Og jeg merket jo fort at dyret egentlig virket litt ustelt. Nå viser det seg at dyret trenger pleie, mest sannsynlig narkose. Det kommer av feil kosthold. Dette blir sikkert 3-4000 kr. Som jeg ikke var forberedt på for å være ærlig, selv om jeg jo skjønner at økonomiske konsekvenser følger med å ha dyr. Jeg kan velge å ikke gjøre dette, og la dyret leve videre som det gjør nå. Det har jo tydeligvis klart seg greit, men det føles ikke riktig likevel. Jeg må bare høre hva dere synes er riktig her - at jeg tar kostnadene alene, eller at jeg spør min bekjente om vi skal dele litt på det? H*n er naturligvis helt ferdig med dette dyret og hadde antakelig ikke valgt å gjøre noe med problemet, så jeg antar at jeg har det fulle ansvar. Meeeeen, likevel, hva synes dere? Anonymkode: d87bf...40d
Gjest Lama_Drama Skrevet 10. mai 2019 #2 Skrevet 10. mai 2019 Jeg hadde gitt han klar tilbakemelding på at han er en sleip jævel som omplasserer et sykt dyr uten å ta vare på det selv. Og jeg hadde krevd hvertfall halve kostnaden fra han.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #3 Skrevet 10. mai 2019 Tror nok at jeg hadde fortalt om at dyret var veldig sykt og at jeg ikke hadde økonomi til det (selv om det skulle være en løgn). Om han sier han ikke vil ha tilbake dyret, så hadde jeg sagt at jeg kom til å velge avliving og la han velge om han ville ha det tilbake. Han burde for øvrig ikke ha dyr når han ikke sjekker om dyra er friske. Er det mulig å melde slike til mattilsynet? Anonymkode: 525c4...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 Si fra at dyret er sykt. Smør tjukt på. Om han er likegyldig synes jeg du skal melde han til mattilsynet for dyremishandling. Kan være at han får en vekker, og tar bedre bare på de dyra han fortsatt har.. Selve regningen ender du nok opp med å må betale selv, dessverre.. Anonymkode: 87817...666 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg overtok et dyr etter en litt perifer venn. Personen var veldig klar på at h*n var lei av akkurat den typen dyr, men har mange andre. Nettopp fordi personen åpenbart er veldig glad i dyr, så tenkte jeg ikke på å spørre om dyret hadde blitt sjekket hos veterinær etc. Og jeg merket jo fort at dyret egentlig virket litt ustelt. Nå viser det seg at dyret trenger pleie, mest sannsynlig narkose. Det kommer av feil kosthold. Dette blir sikkert 3-4000 kr. Som jeg ikke var forberedt på for å være ærlig, selv om jeg jo skjønner at økonomiske konsekvenser følger med å ha dyr. Jeg kan velge å ikke gjøre dette, og la dyret leve videre som det gjør nå. Det har jo tydeligvis klart seg greit, men det føles ikke riktig likevel. Jeg må bare høre hva dere synes er riktig her - at jeg tar kostnadene alene, eller at jeg spør min bekjente om vi skal dele litt på det? H*n er naturligvis helt ferdig med dette dyret og hadde antakelig ikke valgt å gjøre noe med problemet, så jeg antar at jeg har det fulle ansvar. Meeeeen, likevel, hva synes dere? Anonymkode: d87bf...40d Fjerne tannstein? Anonymkode: d63a7...c20 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 Det er dyrt å ha dyr, og det blir bare bittelitt billigere om du får dyret gratis. Dyr omplasseres ofte fordi de trenger kostbar behandling, og nåværende eier ikke har hjerte til å avlive dyret. Anonymkode: 254d7...28a 3
Macro Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 Man er jo ikke "åpenbart veldig glad i dyr" når man velger å gi det bort fordi man er lei av dyret og samtidig utelukker å fortelle og medisiske behov og utfordringer... 6
wintergirl Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 Glad i dyr er han ikke akkurat. Syns du skal si i fra og kreve halvparten , men tenk nå også på dyret. Gi den behandling uansett. Et levende og uskyldig lite vesen skal ikke lide pga uenighet uansett. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #9 Skrevet 10. mai 2019 Dyrets tidligere eier kommer garantert ikke til å betale deler av regningen. Det var jo uansett en liten kostnad i forhold til hva du må regne med av kostnader ved å ha dyr. Anonymkode: 975db...5af 2
Christina82 Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 Ryddet for forherligelse ac brudd på norsk lov, samt tilsvar. Ninab82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå