AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Sluttet å jobbe på et sted, forige mnd. Jobbet da litt over halve mnd minus påskeferie. Hadde i utg reknet med at jeg fikk lønn for påske der, siden han sa de ikke hadde mere jobb til meg etter påsken. Fikk da utbetalt full lønn der sist mnd. Så da har de trukket det de mente jeg ikke skulle hatt denne mnd. Altså har nå i utg punktet fått lønn fra annen arbeidsgiver, som de da bare har trekt fra. Har dem lov å bare trekke uten å si noen ting? Hadde forventet litt trekk eller en tlf, men har jo ikke nok til å leve av denne mnd nå. Anonymkode: b985f...efb
Frostrose Skrevet 10. mai 2019 #2 Skrevet 10. mai 2019 Uvanlig å slutte midt i en mnd. Var du ekstrahjelp, eller hadde du fast jobb? Det har mye å si. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #3 Skrevet 10. mai 2019 Hva slags jobb er dette? Fulltid? Hvorfor sluttet du midt i måneden? I utgangspunktet skal du jo ikke få betalt hvis du ikke har vært på jobb, men hvis grunnen til at du ikke har vært på jobb er helligdager, (tvungen fri) så skal du ikke miste inntekt på grunn av dette. Men alt kommer an på, og vi trenger mer informasjon før vi kan trekke en slutning. I utgangspunktet kan ikke arb.giver trekke deg i lønn uten å si fra, men da må du ha rett på lønnen som i så fall er trukket - og det vet vi her på KG ingenting om. Anonymkode: 2ac5f...d40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 1 minutt siden, Frostrose skrev: Uvanlig å slutte midt i en mnd. Var du ekstrahjelp, eller hadde du fast jobb? Det har mye å si. Ingen av delene. Var ansatt "fast" uten kontrakt på en skole. Fikk bare plutselig beskjed om at jeg var overflødig etter å ha vært der i litt over ett år. Fikk da beskjed uken før på påske, at de ikke hadde mer arbeid etter påsken. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen av delene. Var ansatt "fast" uten kontrakt på en skole. Fikk bare plutselig beskjed om at jeg var overflødig etter å ha vært der i litt over ett år. Fikk da beskjed uken før på påske, at de ikke hadde mer arbeid etter påsken. Anonymkode: b985f...efb Hæ dette gir ikke mening. Du kan ikke være fast ansatt uten kontrakt. Du kan ikke være ansatt uten kontrakt. Og HVIS du er det, så er det så hårreisende oppførsel av arbeidsgiver at de komemr til å slite 100% hvis Arbeidstilsynet får info om dette. Du kan ikke bare få en beskjed om at det ikke er mer jobb om et par uker. Er det en kommune som driver skolen, eller er det privatskole? uansett gjelder arbeidsmiljøloven og det virker som din arbeidsgiver har pisset på den. Ring Arbeidstilsynet. NÅ. Anonymkode: 2ac5f...d40 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags jobb er dette? Fulltid? Hvorfor sluttet du midt i måneden? I utgangspunktet skal du jo ikke få betalt hvis du ikke har vært på jobb, men hvis grunnen til at du ikke har vært på jobb er helligdager, (tvungen fri) så skal du ikke miste inntekt på grunn av dette. Men alt kommer an på, og vi trenger mer informasjon før vi kan trekke en slutning. I utgangspunktet kan ikke arb.giver trekke deg i lønn uten å si fra, men da må du ha rett på lønnen som i så fall er trukket - og det vet vi her på KG ingenting om. Anonymkode: 2ac5f...d40 Nei jobbet 60% på skole og fikk beskjed om at det ikke var mer jobb til meg over påsken. Dette fikk jeg vite litt over en uke før påsken. Ser ut som de har trukket meg for påsken her også. Men er litt irritert for på papiret står det 50% mens jeg hadde jobbet 60%, årsaken til dette er at de 10% er beregnet til ferie, sa de. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei jobbet 60% på skole og fikk beskjed om at det ikke var mer jobb til meg over påsken. Dette fikk jeg vite litt over en uke før påsken. Ser ut som de har trukket meg for påsken her også. Men er litt irritert for på papiret står det 50% mens jeg hadde jobbet 60%, årsaken til dette er at de 10% er beregnet til ferie, sa de. Anonymkode: b985f...efb Har du eller har du ikke en arbeidskontrakt? Anonymkode: 2ac5f...d40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du eller har du ikke en arbeidskontrakt? Anonymkode: 2ac5f...d40 Har ikke hatt arbeidskontrakt etter jul. De sendte en kontrakt sist vår, men tror jaggu ikke jeg signerte den, varte uansett til jul den. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #9 Skrevet 10. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke hatt arbeidskontrakt etter jul. De sendte en kontrakt sist vår, men tror jaggu ikke jeg signerte den, varte uansett til jul den. Anonymkode: b985f...efb Ring Arbeidstilsynet. Er det offentlige eller privat skole? Anonymkode: 2ac5f...d40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #10 Skrevet 10. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ring Arbeidstilsynet. Er det offentlige eller privat skole? Anonymkode: 2ac5f...d40 Offentlig, drevet av kommunen. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #11 Skrevet 10. mai 2019 Arbeidsgiver har bevisbyrden på at det ikke foreligger brudd på arbeidsmiljøloven. Du er å regne som fast ansatt med mindre annet fremstår via kontrakt og "midlertidig ansettelse"-vilkårene er fyllt (noe de ikke er siden det ikke finnes en kontrakt). Hvis arbeidsgiver ikke kan bevise at det foreligger midleritidg ansettelse er du å regne som fast ansatt. Du kan ikke sies opp på dette grunnlaget, og har krav på mest sannsynlig en del penger. HVIS det du skriver her er "hele historien". Mye mulig det ligger mer som jeg ikke vet om. Du har et sterkt oppsigelsesvern, og det er arbeidsgiveren din som har plikt til å sørge for at alt foregår sånn som det skal. Ta kontakt med relevant fagforening hvis du er organisert, og ring Arbeidstilsynet og varsle om saken. Anonymkode: 2ac5f...d40
Frostrose Skrevet 10. mai 2019 #12 Skrevet 10. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jobbet 60% på skole og fikk beskjed om at det ikke var mer jobb til meg over påsken. Dette fikk jeg vite litt over en uke før påsken. Ser ut som de har trukket meg for påsken her også. Men er litt irritert for på papiret står det 50% mens jeg hadde jobbet 60%, årsaken til dette er at de 10% er beregnet til ferie, sa de. Anonymkode: b985f...efb Det stemmer at man i skolen har mer ferie, og derfor jobber flere timer de ukene elevene er på skolen, men de kan ikke trekke deg i lønn for påsken! I tillegg høres det ut som at du er oppsagt på ugyldig grunnlag. Jeg ville sendt mail til skolen og sagt at de har gjort en feil. "Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er oppsigelsestid for begge parter én mnd" (etter to år gjelder 3 mnd). Du skal derfor ha lønn én mnd, selv om de ikke har arbeid til deg! Du kan lese loven og forklaringer her:https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 skjønner ingenting, hvorfor blande inn annen arbeidsgiver? du skriver i tåka, så ta kontakt med advokat eller fagforening. Anonymkode: cd4af...587
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver har bevisbyrden på at det ikke foreligger brudd på arbeidsmiljøloven. Du er å regne som fast ansatt med mindre annet fremstår via kontrakt og "midlertidig ansettelse"-vilkårene er fyllt (noe de ikke er siden det ikke finnes en kontrakt). Hvis arbeidsgiver ikke kan bevise at det foreligger midleritidg ansettelse er du å regne som fast ansatt. Du kan ikke sies opp på dette grunnlaget, og har krav på mest sannsynlig en del penger. HVIS det du skriver her er "hele historien". Mye mulig det ligger mer som jeg ikke vet om. Du har et sterkt oppsigelsesvern, og det er arbeidsgiveren din som har plikt til å sørge for at alt foregår sånn som det skal. Ta kontakt med relevant fagforening hvis du er organisert, og ring Arbeidstilsynet og varsle om saken. Anonymkode: 2ac5f...d40 Før jul hadde jeg midlertidlig ansettelse. Da fra mai i fjord til over jula. Etter det, spurte jeg bare om hadde jobb på nyåret og fikk svar: Ja. Så etter nyåret har jeg møtt opp som vanlig og ikke hørt noe mer. Fikk så beskjed litt over en uke før påske at jeg var overflødig. For å plusse på litt, så ønsket da arbeidsgiver, noen dager etter at jeg ble oppsakt eller hva jeg skal kalle det. At jeg kunne gå et par vakter til på en person, da de slet med å finne folk. Jeg sa da at jeg ikke var sikker fordi jeg hadde da ordnet annen jobb. Noe hun oppfordret meg til da hun sa meg opp. Hun ringer da etter påsken, dagen før hun mener jeg skal på jobb og spørr om jeg møter opp som avtalt (er vel 14 dager siden nå). Jeg sier da nei. Får så tlf dagen etter, fra annen ansatt på skolen som ringer for å spørre om det er tilfellet at jeg hadde skulket jobb den dagen. Hull i hodet, men tipper arbeidsgiver her mente hun hadde rett og var sur. Burde vel ringe arbeidstilsynet, men orker ikke noe styr. Men mulig jeg burde, siden lønn skal være ok i alle fall. Har ikke fått betalt for påskeferie her. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #15 Skrevet 10. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før jul hadde jeg midlertidlig ansettelse. Da fra mai i fjord til over jula. Etter det, spurte jeg bare om hadde jobb på nyåret og fikk svar: Ja. Så etter nyåret har jeg møtt opp som vanlig og ikke hørt noe mer. Fikk så beskjed litt over en uke før påske at jeg var overflødig. For å plusse på litt, så ønsket da arbeidsgiver, noen dager etter at jeg ble oppsakt eller hva jeg skal kalle det. At jeg kunne gå et par vakter til på en person, da de slet med å finne folk. Jeg sa da at jeg ikke var sikker fordi jeg hadde da ordnet annen jobb. Noe hun oppfordret meg til da hun sa meg opp. Hun ringer da etter påsken, dagen før hun mener jeg skal på jobb og spørr om jeg møter opp som avtalt (er vel 14 dager siden nå). Jeg sier da nei. Får så tlf dagen etter, fra annen ansatt på skolen som ringer for å spørre om det er tilfellet at jeg hadde skulket jobb den dagen. Hull i hodet, men tipper arbeidsgiver her mente hun hadde rett og var sur. Burde vel ringe arbeidstilsynet, men orker ikke noe styr. Men mulig jeg burde, siden lønn skal være ok i alle fall. Har ikke fått betalt for påskeferie her. Anonymkode: b985f...efb Hva var du ansatt som på denne skolen ? Kan umulig være lærervikar. Anonymkode: 47f1e...2d0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #16 Skrevet 10. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var du ansatt som på denne skolen ? Kan umulig være lærervikar. Anonymkode: 47f1e...2d0 Nei, midlertidig vernepleier, stod det i kontrakten hadde før jul. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #17 Skrevet 10. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før jul hadde jeg midlertidlig ansettelse. Da fra mai i fjord til over jula. Etter det, spurte jeg bare om hadde jobb på nyåret og fikk svar: Ja. Så etter nyåret har jeg møtt opp som vanlig og ikke hørt noe mer. Fikk så beskjed litt over en uke før påske at jeg var overflødig. For å plusse på litt, så ønsket da arbeidsgiver, noen dager etter at jeg ble oppsakt eller hva jeg skal kalle det. At jeg kunne gå et par vakter til på en person, da de slet med å finne folk. Jeg sa da at jeg ikke var sikker fordi jeg hadde da ordnet annen jobb. Noe hun oppfordret meg til da hun sa meg opp. Hun ringer da etter påsken, dagen før hun mener jeg skal på jobb og spørr om jeg møter opp som avtalt (er vel 14 dager siden nå). Jeg sier da nei. Får så tlf dagen etter, fra annen ansatt på skolen som ringer for å spørre om det er tilfellet at jeg hadde skulket jobb den dagen. Hull i hodet, men tipper arbeidsgiver her mente hun hadde rett og var sur. Burde vel ringe arbeidstilsynet, men orker ikke noe styr. Men mulig jeg burde, siden lønn skal være ok i alle fall. Har ikke fått betalt for påskeferie her. Anonymkode: b985f...efb Her var det jaggu mye rare greier og lite proff oppførsel fra arbeidsgiver.... Jeg hater folk Spesielt useriøse arbeidsgivere som tydeligvis er satt i en posisjon hvor de har kontroll over andre mennesker uten å forholde seg et FNUGG til lovverket. Tips i det minste arbeidstilsynet om saken, i saken din er det bare en domstol som kan hjelpe deg. Men Arbeidstilsynet burde være interessert i å sjekke hva som foregår på den arbeidsplassen... Send inn varsel enten der eller til rektor. Anonymkode: 2ac5f...d40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #18 Skrevet 10. mai 2019 Jeg har bare kunnskap fra Arbeidsmiljøloven, og er usikker på om du (som ansatt i en offentlig skole) går under et annet lovverk. uansett høres dette heeelt på trynet ut og vil anbefale deg å søke profesjonell hjelp. Anonymkode: 2ac5f...d40
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #19 Skrevet 10. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare kunnskap fra Arbeidsmiljøloven, og er usikker på om du (som ansatt i en offentlig skole) går under et annet lovverk. uansett høres dette heeelt på trynet ut og vil anbefale deg å søke profesjonell hjelp. Anonymkode: 2ac5f...d40 Proff hjelp betyr litt for mye styr. Men vurderer det ja. Kan uansett ikke leve av 5000 med 2 unger denne mnd. Har samboer men begrenser seg med hva han klarer å punge ut med også. Enten må jeg lage litt styr med den her eller så må gå på nav for første gang i historien. Kan desverre ikke bare ringe lønningskontoret heller, alt må gå via arb giver. Anonymkode: b985f...efb
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #20 Skrevet 10. mai 2019 Hvis du ikke har penger så er det ikke et valg å "unngå styr". Anonymkode: 2ac5f...d40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå