AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #1 Skrevet 10. mai 2019 Sønnen min på 3,5 år har ikke sluttet med bleier ennå. Hovedproblemet er at han nekter å sette seg på potte eller på do. Har prøvd å motivere med ulike premier, men ingenting har funket hittil. Han nekter også å få på seg truse. Er helt rådvill nå. Har tenkt å ringe helsestasjonen for råd, men er det andre her som har hatt lik problemstilling? Vurderer å bare ta bleien helt bort I sommerferien og bare forberede meg på mange uhell og mye skift, men er dette feil å gjøre? Det er jo ikke sikkert at det blir lettere å tisse på do, da han hittil har nektet. Råd tas imot med stor takk! Skal sies at sønnen min har noe forsinket språkutvikling. Vet ikke hvor stor betydning dette har for bleieslutt. Han har språkforståelse. Anonymkode: 8171a...01b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #2 Skrevet 10. mai 2019 Hei kjære deg. Tror ikke dette er så uvanlig som du kanskje tenker. I barnehagen til min sønn er det minst 4 av 2015-kullet som enda bruker bleier. Min sønn sluttet for lenge siden, men får fast på bleie for avføring til kvelden. Nekter å gjøre dette i do. Her ble det belønning som gjorde susen, kjøpte en leke vi visste han likte veldig godt samt laget klistersystem. Helsestasjonen har sikkert flere gode tips, men tenker det uansett løser seg etterhvert. Gutter er ofte noe tregere enn jenter ifht bleieslutt. Anonymkode: 47a57...f22 1
solmåneogstjerner Skrevet 10. mai 2019 #3 Skrevet 10. mai 2019 Så han er 3,5. Det er ikke unormalt at han ikke er helt klar enda. Mine sluttet tidligere, men vet om mange som ikke har vært klare i den alderen. Om jeg var deg så hadde jeg latt det ligge i noen uker. Kanskje alt maset får han til å gå litt i vranglås? Når sommeren kommer kan du prøve igjen. La ham gå rundt naken eller bare med lette klær på fine dager. Det blir nok noen 'uhell' men sånn er det bare. Han kommer til å slutte til slutt! 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #4 Skrevet 10. mai 2019 Jeg synes du skal ta en pause fra oppfordring, og la det ligge litt. Så kan du se om han er klar til sommeren for å gå bare med shorts i bhg før ferien. Det er veldig vanlig å være forsinket med bleieslutt, spesielt når man er gutt - og spesielt om man er litt forsinket med andre ting og. Vi brukte et belønningssystem som var veldig attraktivt for gutten vår på samme alder - klistremerker fungerte ikke, så han fikk faktisk en ny leke i uka 🙈 Og da hadde vi prøvd oss gjennom mye uten hell. Avtalen var da å gå på doen (tiss gikk OK, bæsj var han engstelig for en god stund, men det gikk seg til). Anonymkode: ef066...8ea
Gjest Dorey Skrevet 10. mai 2019 #5 Skrevet 10. mai 2019 Jeg har bare fjernet bleiene og latt det stå til. De skjønner fort at det ikke er deilig å tisse på seg.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #6 Skrevet 10. mai 2019 Vi sleit med det samme. Han var helt uinteresert i å bruke potte eller gå på do.. vi prøvde flere ganger å jobbe med dette, men nei... tok en liten pause, prøvde igjen.. men nei. Og sånn gikk det flere runder. Plutselig en dag da han var 3,5 år og vi gjorde han klar for leggetid, sa han at han ikke ville ha på bleie. Da var det vi som protesterte, sa han måtte for han ville bare tisse på seg. Men nei.. han nektet. Siden den dagen har han vært bleiefri og hatt kanskje 10 uhell ila 1/2 år. Nå er han 4,5 og aldri mer uhell. Går på do selv. Jeg tror du bare må smøre deg med litt tolmodighet og la han bestemme når han er klar. Men ja, jeg ville gjort det som dere. Ta bort bleien i sommer og la det gå sin gang. Han finne rkjapt ut at det ikke er noe artig å gå med våte truser og i allefall ikke truser med bæsj Anonymkode: d6c8e...b09 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #7 Skrevet 10. mai 2019 Vent til sommeren, mye lettere da. Om sommeren fekk mine gutter løpe ut å tisse i hagen 😅 og «vanne blomsterene mine» det synes dei var kjempe gøy, og poff var bleia borte vekk. Anonymkode: db7fe...682 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #8 Skrevet 10. mai 2019 Vi hadde samme sak med sønnen vår i fjor. I sommerferien sluttet vi med bleie på dagen, og han hadde endel uhell den første uka. Etter det ble han helt tørr. Han var da 3 år og 9 mnd. Anonymkode: d15d7...44f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #9 Skrevet 10. mai 2019 Mitt råd er å la det ligge en stund (en måned eller to?), rett og slett la være å nevne noe om dogåing eller truser. Så begynne å tilby det. Kjøpe noen kule truser, vise ham og spørre om han vil prøve. Spørre om han har lyst til å prøve do maks en-to ganger om dagen (morgen og kveld når han uansett skifter f.eks). Ethvert 'nei' møtes med et likegyldig 'ok'. Ikke argumenter, ikke diskuter, bare aksepter. Min datter er generelt redd for forandringer. For henne var det å skulle slutte med bleier fullstendig uoverkommelig ganske lenge. Hun brukte up&go en god stund etter at hun egentlig var tørr, fordi hun var livredd uhell. Det opplevdes som verdens undergang. I tillegg utviklet hun både dovegring og bæsjevegring etter at farmoren avkrevde henne å bli sittende på do til hun hadde bæsjet før hun var klar for det. For henne løsnet det etter en god pause fra 'mas' og med doen som et tilbud hun selv kunne styre. I tillegg lagde vi skjema der hun fikk et stempel hver gang hun gikk på do, én rute pr dag. Enkelte ruter hadde 20 stempel, andre kun ett, tre ruter (første uka) med stempel i gav premie. Du må finne den metoden som funker for ditt barn. For mitt hadde tvang virket mot sin hensikt (hun ble alvorlig forstoppet og bæsjet bokstaver talt ikke på to uker etter episoden hos farmor), for ditt er det kanskje riktig. Anonymkode: 2a1f1...bc1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #10 Skrevet 10. mai 2019 Ikke uvanlig. Broren min ble tørr på dagtid som «normalt» (liker egentlig ikke det ordet) men måtte bruke bleie om natta til han var nesten 7. Måtte få hjelp fra helsevesenet til slutt, det er vel det de kaller ikke «normalt». Ta en pause fra masingen, er med på den om at han kommer til å merke hvor ubehagelig det er å gå med vått tøy, bleier i dag er utrolig komfortable, barn merker ikke at de er våte. Så selvfølgelig er det mer behagelig å tisse i bleie enn å gå på do. Anonymkode: 11cde...ddb
Krabbekrølle Skrevet 10. mai 2019 #11 Skrevet 10. mai 2019 (endret) Har akkurat vært igjennom det samme. Ikke tving han, dette vil bare gjøre ting verre og han kan utvikle angst til slutt. Mitt råd er å bare ta tida til hjelp selv om jeg vet at det er et kjedelig svar. Potta kan stå fremme og dere kan tilby han å sitte der når dere skifter. Men ikke mas, det blir bare frustrasjon for alle. Tenker at dette ordner seg med lite klær og mye hjemmetid i sommerferien 🙂 Endret 10. mai 2019 av Krabbekrølle
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #12 Skrevet 10. mai 2019 Vi sa til vår gutt at «når det blir jul skal du slutte med bleie». Han var ganske umotivert selv, så vi sa det et par måneder før. Sa det jevnlig til han. En dag i desember sa han «nå er det jul, nå skal jeg slutte». Han sluttet på dagen- hadde kanskje to uhell etter det. Anonymkode: cc122...489 1
MammaMums Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 Ikke stress mere med det😊. Barna vokser da så altfor fort opp - og det som ER sikkert er ar han høyst sannsynlig ikke bruker bleier som 13-åring.. Tenk litt sånn på det? Klart han slutter med bleier en dag, men måååååååå den dagen være nå fort, fort, med en gang? Slapp av- pust med magen, og ta deg en kopp te☕️ Dette går seg til av seg selv bare du lar gutten din få ta det i i sitt tempo. 👍 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke uvanlig. Broren min ble tørr på dagtid som «normalt» (liker egentlig ikke det ordet) men måtte bruke bleie om natta til han var nesten 7. Måtte få hjelp fra helsevesenet til slutt, det er vel det de kaller ikke «normalt». Ta en pause fra masingen, er med på den om at han kommer til å merke hvor ubehagelig det er å gå med vått tøy, bleier i dag er utrolig komfortable, barn merker ikke at de er våte. Så selvfølgelig er det mer behagelig å tisse i bleie enn å gå på do. Anonymkode: 11cde...ddb Tissing på natten kan de ikke styre, noen mangler ett hormon, og må få medikamenter. Alle sluttet på dagen først da det er viljestyrt. Tisser de på deg på natten er det ikke barnets feil, og ikke noe man kan trene på..... Anonymkode: 3b299...484
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #15 Skrevet 10. mai 2019 1 time siden, Dorey skrev: Jeg har bare fjernet bleiene og latt det stå til. De skjønner fort at det ikke er deilig å tisse på seg. Enig. Ikke mas og lag sirkus. Anonymkode: 9f80d...84a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #16 Skrevet 10. mai 2019 Jeg ville prøvd "3 dagers bleieslutt", neste langhelg som kommer. Vi har nettopp gjennomført det med hel med vår datter, hun er vårt barn nr 2. Det var hennes 2. forsøk, første gikk ikke, for et par måneder siden. Nå er hun bleiefri. Metoden fungerte veldig bra med vår eldste også, og fra første forsøk faktisk, men han var eldre. På morgen, tar du frem truser (som du kjøper mange av, og fine) og tar vekk bleier. Det er viktig å ikke ha noen forhåpninger på forhånd, for målet ditt er egentlig bare sjekke om ungen er klar. Hvis det er fint vær, varmt nok, så er det enda bedre å bare gå helt truse- og bukseløs, da er det enda enklere for barnet å kjenne forskjell med å være uten bleie. Men med våre to barn, var det ikke varmt nok og kombinasjonen truse+bukse gikk bra nok. Så foregår helgen på den måten. Eller som jeg har gjort det ihvertfall. Dere spør stadig om barnet vil gå på potta - på morgen, og etter mat, og før og etter tur, før og etter lur, osv. Men jeg tar nei for et nei. Så første to dager blir det egentlig bare masse tiss i truser, og klesskift. Og "åh nei og nei, nå har du jo truse på, nå kan du ikke bare tisse på deg", helt lov å være småirritert, ingen vits å være forbannet. Men, det er først på dagen nummer 3, at du trekker konklusjonen: Hvis du ser at barnet har forståelse for tissing, og har noe kontroll - f.eks. barnet klarer å si "nå kommer tiss" rett før barnet tisser, eller barnet skvetter litt i truse men klarer å stoppe og løper til potta. Da kan du slutte med bleier. Målet er ikke å ha ingen uhell, det kommer ikke til å skje. Men hvis du ser at barnet forstår det med tissing, da er dere godt i gang. Hvis du derimot merker at barnet tisser litt og litt hele tiden - sparer ikke til "store" porsjoner men skvetter døgnet rundt, er ikke barnet klar. Samme, hvis om 3 dager, er det fortsatt ingen tiss som går i potta men bare i truse, og barnet virker ikke å bry seg noe om det, er barnet ikke klar. Men det betyr bare at dere venter 6-8 uker og prøver igjen. https://www.familieverden.no/helse/stell/bleieslutt-pa-en-helg/ poenga er at det er relativt lett å prøve. Og ingen skam å snu. Men prøver du ikke, får du ikke sjekke om barnet er klar. Anonymkode: ae310...946
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #17 Skrevet 10. mai 2019 Jeg hadde det slik med min eldste. Hun nektet. Både potte, do-ring og do. Hadde kjøpt inn alle verdens fineste truser, men hun ville ikke ha dem på seg. Jeg resignerte litt ifht mas. Etter en stund så vi Jungelboken, og etter filmen sa hun at hun også ville ha på seg truse som Mowgli... Deretter gikk det slag i slag, hun fikk et klistremerke for hver gang hun tisset eller bæsjet i do, som hun fikk klistre på krakken huk hadde stående på badet. Når det er sagt; helsesøster sa til meg den gang at hun godt kunne bli 4 år og mer før man tenkte det var noe unormalt/hun trengte noe videre hjelp. Så tror ikke jeg hadde stresset med det helt enda 😊 Lykke til! Anonymkode: aa2f2...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #18 Skrevet 10. mai 2019 Hadde helt samme problemstilling med vår sønn. Han var en donekter. Gjorde som mange råder til og tok vekk bleia hele sommeren for at han skulle være bleie fri til høsten, men det endte bare med masse uhell og en gutt som ikke gjorde noe i do. Han kunne fint sitte der en time, men holdt seg. Han var rett og slett redd for å gjøre noe i do. Så vi la vekk alt mas, hadde på bleie og fortsatte med å sette han på do for rutinens skyld, uten noe fokus på at noe skulle komme i do. Ikke noe styr med klistremerker eller premier, funket ikke på vår. Plutselig en dag så hadde han gjort nummer 2 i do helt av seg selv, og jeg tror det var da det løsnet, for han skjønte at dette ikke var noe farlig. Vi roset masse og han fortsatte og gå på do på egen oppfordring. Da var det 1 mnd til han fylte 4,og knapt hatt noen uhell hverken på dag eller natt siden det. Donektere er ikke så enkelt, men det løsner som regel til slutt. Anonymkode: 8ad30...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #19 Skrevet 10. mai 2019 Når beina henger langt utenfor stellebordet , så er det på tide å slutte med bleie.. Hva er det med norske foreldre i dag som synes det er innafor å ikke ha sluttet med bleier når barnet er 4 år? Anonymkode: d6367...6fd 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #20 Skrevet 10. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når beina henger langt utenfor stellebordet , så er det på tide å slutte med bleie.. Hva er det med norske foreldre i dag som synes det er innafor å ikke ha sluttet med bleier når barnet er 4 år? Anonymkode: d6367...6fd Men har du i det hele tatt LEST innlegget? Hun syns jo ikke det er innafor Hun søker RÅD, ikke moralske pekefingre. Anonymkode: 79e02...3ea 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå